شناسهٔ خبر: 33088 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

طالبیان مطرح کرد؛

اعلام آمادگی سازمان میراث‌فرهنگی برای مطالعات باستان‌شناسی دریا در طرح توسعه مکران/ هشدار نسبت به تخریب شهرهای تاریخی تیس و سیراف/ ضرورت توجه به توسعه پایدار در سواحل جنوبی کشور

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اعلام آمادگی آن سازمان برای آغاز مطالعات باستان‌شناسی دریا و دعوت از صاحبنظران برای این امر، توسعه پایدار گردشگری را منوط به شناخت کامل مناطق جنوبی کشور عنوان کرد و نسبت به تخریب گسترده در تیس و سیراف هشدار داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به ظرفیت‌های منطقه از منظر بافت‌های تاریخی و واجدارزش و همچنین موقعیت گردشگری و توسعه پایدار گردشگری، گفت: طرح توسعه عمومی سواحل مکران که در کارگروه تدوین مراحل نهایی خود را سپری می‌کند، طرح استراتژیک و بسیار مهمی است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تجربه بین المللی در مورد توسعه شهرهای همجوار سواحل دریا، گفت: جریانی علمی در دنیا تحت عنوان باستان شناسی دریا مطرح است که برای آن هزینه های بسیاری هم می شود. در باستان شناسی دریا تنها به موضوع زیردریا و ویژگی‌هایی که دریا دارد نمی‌پردازند بلکه باستان شناسی دریا و بررسی آن کل منظر اطراف دریا را نیز در برمی‌گیرد.

طالبیان تصریح کرد: بسیاری از کشورهای همجوار دریا برای باستانشناسی دریا، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای می‌کنند برای آنکه این موضوع و توجه به آن به توسعه پایدار گردشگری کمک شایان توجهی می‌کند و از این منظر مورد توجه این کشورها است.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های متعددی در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در مورد باستان‌شناسی دریا و شناخت سواحل کشور و نیز تجربیات کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا و نحوه برخورد آن کشورها با باستان‌شناسی دریا تاکید کرد: سازمان میراث‌فرهنگی آمادگی دارد تا در شناخت کرانه‌های دریا در طرح توسعه مکران، مطالعات و مشاوره‌های قابل‌توجهی را ارایه دهد.

طالبیان گفت: مطالعات پس‌کرانه‌ها باید به زودی آغاز شود و در طرح توسعه مکران مدنظر قرار گیرد هرچند که به نظر می‌رسد بر اساس گفته ها، سازمان بنادر و همچنین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز مطالعاتی را آغاز کرده‌اند.

وی با اعلام آمادگی سازمان میراث‌فرهنگی کشور برای انتشار فراخوان بین‌المللی و دعوت از اندیشمندان و صاحبنظران برای طرح مقاله و دریافت آنها در یک همایش، گفت: مطالعات و مقالات صاحبنظران این حوزه می‌تواند چشم‌انداز روشنی از آینده مکران در اختیار دستگاه‌های مجری قرار دهد.

طالبیان با تاکید بر آمادگی سازمان میراث فرهنگی برای انجام مطالعات در این باره تصریح کرد: مطالعاتی که در سازمان میراث فرهنگی انجام میشود در اختیار شورای عالی شهرسازی و معماری برای تدوین و تصویب نهایی سند توسعه مکران قرار می گیرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی مشکل امروز چابهار را بر اساس مطالعات میدانی و گزارش‌های رسیده تخریب گسترده در شهر تاریخی تیس عنوان کرد و گفت: در حال حاضر مساله‌ای که وجود دارد تخریب گسترده‌ای است که در شهر تاریخی تیس در چابهار  و سیراف در استان بوشهر در حال رخ دادن است.

وی  افزود: کار مطالعاتی می‌تواند از ماه آینده شروع شود تا بتواند چشم‌اندازی بدهد و بدانیم کجاها باید چه کارهایی برای حفظ میراث‌فرهنگی کشور به همراه جاذبه‌های گردشگری انجام دهیم و چه ظرفیت‌هایی برای توسعه پایدار گردشگری وجود دارد. /

نظر شما