شناسهٔ خبر: 33197 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

اوج‌گیری صنعت گردشگری با ورود هواپیماهای جدید

هواپیما هما مریم ترسایی*: فرود نخستین هواپیمای نو خریداری شده پس از پیروزی انقلاب توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه مهر آباد تهران به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای اقتصادی توافق هسته ای و لغو تحریم ها، فرصتی مغتنم برای توسعه صنعت گردشگری کشور خواهد بود.

امروز پنج شنبه نخستین هواپیمای خریداری شده از شرکت فرانسوی ایرباس در ایران به زمین نشست تا شاهد فرجامی خوشایند پس از برجام باشیم. نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور که دستاوردهای متعددی را به ارمغان خواهد آورد، از اهتمام ویژه و تلاش مجدانه دولت تدبیر و امید برای تحقق اهداف اقتصادی و تسهیل و تامین امنیت سفر در کشور و همچنین تحقق وعده حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، در زمینه توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال حکایت دارد.

استقبال گردشگران خارجی بویژه از کشور های اروپایی و آمریکایی برای سفر به ایران طی حدود 4 سال اخیر که به کمک حمل و نقل ریلی و در قالب قطارهای لوکس گردشگری انجام شده و همچنین در دست انجام است و البته توفیق جدید دولت در حوزه حمل و نقل هوایی به عنوان بخشی از زیرساختهای توسعه گردشگری، گویای موفقیت دستگاه دیپلماسی کشور در صحنه بین الملل و توفیق در ایجاد نگاه مثبت جامعه جهانی به ایران است.

هرچند این هواپیما در مسیرهای داخلی به پرواز درخواهد آمد اما می توان امیدوار بود با ترسیم این افق روشن در چشم انداز رو به رشد گردشگری کشور که همواره به عنوان خلآیی قابل تامل نمایان بود بتوانیم در گامهای بعدی به عرصه بین اللملی ورود کرده و درکنار موج فزاینده ورود گردشگران خارجی سهم شایسته خود را از درآمد این صنعت سبز جهان به دست آوریم؛ چرا که به دست آوردن چنین سهمی باعث کاهش میزان وابستگی کشور به درآمدهای پردردسر و ناپایدار نفتی و کاهش قابل ملاحظه نرخ بیکاری خواهد شد.

تحقق چنین مذاکرات و همکاری هایی می تواند سهم مهمی در پیشبرد برنامه توسعه گردشگری در بخش داخلی و خارجی داشته باشد. این موضوع حتی از سوی 'فابریس برژیه' مدیرکل سایت شرکت هواپیماسازی ایرباس در تولوز در مراسم تحویل هواپیمای A321 در فرانسه مورد تاکید قرار گرفته تا آنجا که این رویداد را زمینه ای برای توسعه اقتصادی بیش از پیش و ایجاد فرصت های سفر با هدف کار و تفریح تشریح می کند؛ و البته به دلیل وجود همین نگرش است که برنامه ریزان و دست اندرکاران صنعت گردشگری بیشتر تلاش خود صرف توسعه زیرساخت‌های لازم از جمله صنعت حمل و نقل می کنند.

دسترسی به سیستم حمل و نقل هوایی مطمئن و راحت به عنوان یکی از ارکان توسعه گردشگری داخلی و خارجی، نقش چشمگیری در ایجاد تمایل گردشگران به سفر با این ناوگان خواهد داشت؛ بنابراین در برابر بیشترین چالش صنعت حمل و نقل هوایی کشور که همانا بالا بودن میانگین عمر ناوگان است، دولت یازدهم، با ایرباس برای خرید یکصد فروند هواپیما و با شرکت بویینگ برای خرید 80 فروند هواپیما قرارداد امضا کرده و قرار است بزودی قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای 70 نفره را با شرکت فرانسوی- ایتالیایی ای.تی.آر (ATR) به امضاء برساند.

*رییس اداره اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

نظر شما