شناسهٔ خبر: 33201 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در نشست مطبوعاتی مطرح شد:

پاسخ‌های پرورش به ابهامات و شایعات پیرامون امضاء تاریخی‌ترین قرارداد صنعت هوایی/ ایران‌ایر شرکتی سیاسی نیست/ موضوع مرجوعی بودن هواپیماها صحت ندارد

مراسم ایرباس مدیرعامل هما در خصوص اینکه گفته می‌شود خریدهای هواپیما اقدامی سیاسی و انتخاباتی بوده و این هواپیما‌ها مرجوعی از کشورهای دیگر است گفت: ایران ایر شرکتی سیاسی نیست که بخواهد تصمیمات سیاسی بگیرد و موضوع مرجوعی بودن هواپیماها شایعه است و این خبر صحت ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد پرورش مدیرعامل هما در نشست خبری حاشیه ورود اولین ایرباس ۳۲۱ هما به کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص وضعیت ورود باقی هواپیماهای خریداری شده گفت: تا پایان سال دو هواپیمای پهن پیکر به کشور وارد می‌شود و تا دو هفته دیگر قرارداد با ای‌تی‌آر نهایی می‌گردد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیونی الاتجاه مبنی بر این که آیا خریدهای هواپیما اقدامی سیاسی و انتخاباتی از سوی تیم مذاکره کننده ایرانی نیست گفت: ایران ایر شرکتی سیاسی نیست که بخواهد تصمیمات سیاسی بگیرد. از بعد از برجام اقدام به خرید هواپیما کردیم و تلاشمان این بود که هر چه سریع‌تر این هواپیماها مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. بنابراین ورود این هواپیما ارتباطی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ ندارد.

فرهاد پرورش درباره اینکه گفته می‌شود این هواپیما‌ها، هواپیماهای مرجوعی از کشورهای دیگر است گفت: این شایعه است و این خبر صحت ندارد. ایران‌ایر از ۱۰ ماه گذشته هواپیماهای مورد نظر خود را انتخاب کرده است و این امکان ندارد که این هواپیما‌ها‌‌ همان هواپیماهای مرجوعی باشد. در ضمن ساعت پرواز این هواپیما‌ها صفر است و تنها چند ساعت پرواز تستی داشته‌اند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص نگرانی از بازگشت تحریم‌ها گفت هر دو طرف پایبند به مفاد قرارداد هستند و دلیل برای نگرانی نداریم.

وی با اشاره به شرایط احتمالی برگشت تحریم‌ها گفت: ایران ایر شرایطی را تجربه کرد که حتی امکان دریافت یک قطره سوخت در شرایط تحریم در فرودگاه‌های اروپایی را نداشت اما توانستیم این شرایط را هم مدیریت کنیم. 

مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه پیگیر بازسازی ساختار ایران ایر هم هستیم گفت: به زودی تصمیماتی که درباره بازسازی مالی و ساختاری ایران ایر گرفته شده است به امضاء می‌رسد. 

وی همچنین درباره بازپرداخت اقساط خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس گفت: بازپرداخت اقساط از محل فروش بلیط هواپیما انجام می‌شود و هر دوره بازپرداخت یک دوره تنفس دارد و به زودی بازپرداخت دوم هم به ایرباس پرداخت می‌شود.

فرهاد پرورش در پاسخ به این سوال که نحوه تامین مالی باقی هواپیماها چگونه است گفت: کسی برای هواپیمایی که ۸ سال بعد وارد کشور می‌شود از هم اکنون پیش پرداخت نمی‌دهد. ما برای این یک فروند پیش پرداخت داده‌ایم و در صورتی که پیش پرداخت دو هواپیمای دیگر را بدهیم به ایران تحویل داده می‌شود.

پرورش درباره بازگشت تحریم‌ها نیز گفت: اگر قرار باشد که فکر کنیم مجددا تحریمی انجام می‌شود باید بگوییم که ما در این صورت از تجربه این سی و چند سال استفاده می‌کنیم. ضمن آن که نباید فکر کنیم چون ممکن است روزی تحریم برگردد پس نباید اکنون هواپیما بخریم.

پرورش همچنین درخصوص تامین قطعات ایرباس گفت: بر اساس قرارداد با هر سه کمپانی ایرباس، بویینگ و ای‌تی‌آر ما مجوز تامین و تعویض قطعات مشکل دار را خواهیم داشت.

نظر شما