شناسهٔ خبر: 33216 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

تشریح تدابیر سازمان راهداری برای رفع مشکلات ناوگان باری و یخچالی/ سازمان دخالتی در تعیین نرخ کرایه حمل ناوگان تانکری ندارد

کامیون مدیرکر دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: با تدابیر مجموعه از توقف چرخ فعالیت ناوگان حمل‌ سیمان جلوگیری شد و با توجه به فعالیت همزمان دو موتور خودرو و یخچال، سهمیه سوخت ناوگان یخچالی افزایش یافت.

غلام حسین دغاغله در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به دو وجه موجود در بخش حمل‌ونقل بار اظهار داشت: طبق مصوبه شورای عالی اقتصاد و مصوبه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، کرایه حمل‌نقل بار بین شرکت و راننده توافی است. همچنین چگونگی توافق بین این دو نیز توسط عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود.

وی افزود:  میزان کرایه‌ای که رانندگان ناوگان حمل‌ونقل کالا تا نیمه اول سال ۹۵ دریافت می‌کردند برابر با نرخ کرایه ۳ سال گذشته و ناشی از کاهش قیمت برخی محصولات و رکورد جهانی بود.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالا همچنین به کاهش قیمت سنگ‌آهن اشاره کرد و گفت: کامیون‌های ایرانی تا سال ۹۱ در ازای دریافت ۱۲۰ هزار تومان برای حمل هر تن سنگ آهن حاضر به جابجایی این محصول از خاف به بندرعباس بودند که به دنبال کاهش قیمت جهانی، کرایه حمل به ۴۵ هزار تومان در ازای هر تن رسید. اما حتی با افزایش قیمت جهانی سنگ آهن در جهان تا ابتدای سال جاری نیز کرایه حمل این محصول از ابتدای سال جاری تا این لحظه به حدود ۶۰هزار تومان رسیده است.

دغاغله با بیان اینکه «نرخ کرایه ناوگان باری کشور در سال جاری برابر با نیمی از کرایه سال ۹۱ است» گفت: با توجه به روند صعودی قیمت محصولات در جهان شاهد رشد تدریجی قیمت کرایه‌ها نیز هستیم.

وی همچنین با اشاره به دلایل کاهش حمل‌ونقل سیمان در کشور اظهار داشت: باتوجه به اینکه سهم قابل توجهی از سیمان تولید کشور صادراتی است، پس از حمله گروهک تکفیری داعش به کشور عراق، صادرات سیمان ایران به عراق نزدیک به ۹۰ درصد کاهش یافت و ۱۰ درصد باقیمانده به اقلیم کردستان نیز بعد از تشدید درگیری‌ها با داعش به صفر رسید.

این مقام مسئول در سازمان راهداری خاطرنشان کرد: با ادامه روند کاهش صادرات سیمان، تولید کنندگان به دنبال کاهش هزینه‌های خود به مشتریان داخلی در ازای خرید تخفیف قائل می‌شدند و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تشکیل جلسه‌ای با حضور نمایندگان انجمن‌های سیمان، کامیون داران و شرکت‌ها تصمیم گرفت که بخش حمل‌ونقل نیز به مقدار ۵۰ درصد(نیمی) از میزان تخفیف کارخانه‌های سیمان به مشتریان را برای حمل سیمان، تخفیف قائل شود.

جلوگیری از توقف چرخه فعالیت ناوگان باری در زمان رکود

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالا تصریح کرد: تدبیری که با مشارکت و هم‌فکری وزارت صنعت، معدن و تجارت اندیشیده و تصمیمی که اتخاذ شد، مانع از تعطیلی کارخانه‌های تولید سیمان کشور و توقف چرخه فعالیت حمل‌ونقل این محصول گردید.

دغاغله با بیان اینکه «قیمت سیمان از سال گذشته رو به افزایش است» گفت: در حال حاضر کارخانه‌های سیمان همدان دچار کمبود ناوگان برای صادرات به عراق(شلمچه و بندر امام) می‌شوند. در همین راستا کرایه حمل نیز تعدیل می‌شود که نشان دهنده همراهی صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای با سایر بخش ها و بیانگر نقش تعیین کننده عرضه و تقاضا در نرخ حمل و کار است.

نرخ کرایه ناوگان تانکری توسط شرکت ملی پخش و سالانه مشخص می‌شود

دغاغله در ادامه این گفتگو در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهراسازی مبنی بر توقع رانندگان ناوگان تانکری ویژه حمل سوخت به منظور افزایش کرایه‌ها به نسبت افزایش قیمت جهانی نفت اظهار داشت: کرایه کامیون‌های تانکری حمل فرآورده‌های نفتی توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تعیین می‌شود و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هیچگونه دخل و تصرفی در آن ندارد.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که بخش کثیری از ناوگان تانکری کشور از سوی شرکت پخش واگذار شده است به همین خاطر کرایه های حمل سوخت توسط این شرکت تعیین می‌شود و طبق قرارداد، رانندگان و مالکان ناوگان تانکری موظف به حمل محصولات این شرکت با قیمت توافقی هستند که سالانه این کرایه ها به روز می‌شود. لذا در طول سال هیچگونه افزایش کرایه حملی از سوی شرکت ملی پخش اعمال نمی‌شود.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با توجه تغییر شیوه کاری ناوگان تانکری طی یک دهه اخیر گفت: تا ۱۰ سال قبل دارندگان کامیون‌های تانکری با داشتن شماره پیمان با شرکت پخش فرآورده های نفتی به طور مستقیم همکاری می‌کردند. اما طی ۱۰ سال قبل روش همکاری آنها در قالب شرکت حمل‌ونقل و نقل شکل گرفت و این شرکت ها برای ناوگان تانکری بارنامه ویژه حمل فراوردهای نفتی صادر می‌کنند.  

دغاغله خاطرنشان کرد: اگرچه گاهی اوقات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از سازمان راهداری  و حمل و نقل جاده‌ای درخواست کمک فکری و همیاری دارد اما سازمان دخالتی در نرخ مصوب سالانه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ندارد.

وی افزود: از طرفی شرکت ملی پخش نیز به دلیل دغدغه سوخت رسانی به جایگاه‌ها و نیروگاه های کشور، خودروهای ناوگان تانکری با تسهیلات ویژه‌ای در اختیار مالکان و رانندگان قرار می‌دهد که دارندگان سایر ناوگان باری کشور از چنین شرایطی برخوردار نیستند. (شرکت ملی پخش در ازای قرارداد ۱۵ ساله بخشی از سود تسهیلات خرید ناوگان را پرداخت می کند).

به گفته وی، نرخ حمل مواد سوختی از سوی ناوگان تانکری زیر نظر کمیته ای در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تعیین می شود به نظر می رسد یک معادله دو وجهی است.  

افزایش سهیمه سوخت ناوگان یخچالی از ماه گذشته 

در ادامه گفتگو از ایشان درباره چگونگی رفع مشکل سوخت ناوگان یخچالی سوال شد که وی در پاسخ گفت: ناوگان یخچالی به دلیل داشتن دوموتور فعال همزمان از شرایط خاصی برخوردار هستند. لذا علاوه بر سهمیه عملکردی و پس از بررسی در کمیته فنی سوخت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و کارگروه پیمایش سوخت ناوگان عمومی کشور با حضور نهادها و سازمان‌های ذی ربط، تصمیم گرفته شد به اندازه میزان مصرف و مورد نیاز این ناوگان، سوخت در اختیار آنها قرار گیرد که از ماه گذشته نیز کارت هوشمند آنها شارژ شد.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالا خاطرنشان کرد: درتعیین  سوخت مورد نیاز ناوگان یخچالی علاوه بر ترددهای یکسرخالی، درجا کارکردن موتور یخچال نیز محاسبه شده و میزان سوخت بر اساس سن و نوع خودرو با هم متفاوت است که بنابر گزارش‌های دریافت شده اکثر دارندگان کامیون‌های یخچالی از اقدامات انجام شده رضایت کامل دارند.  

نظر شما