شناسهٔ خبر: 33263 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

بهره برداری از نخستین باند بتنی فرودگاه مهرآباد در اسفندماه/ توقف کارخانه‌های تولید سیمان با راندمان کم و مصرف انرژی زیاد/ عمر مفید راه‌های بتنی بین ۴۰ تا ۵۰ سال است

شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح و بهره برداری باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد در اسفندماه سال جاری خبر داد و گفت: این باند فرودگاه مهرآباد با استفاده از رویه بتنی بازسازی و در ۵ مرحله شامل اجرای عملیات تراش آسفالت، اجرای اساس ثبت شده، عملیات تولید و انتقال بتن و پخش بتن با عملیات تراکم با میانگین اجرای ۲۰۰۰ متر در ماه اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی در سمینار توسعه، طرح و اجرای رویه‌های بتنی که با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از دست اندرکاران انجمن بتن و سیمان ایران در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، دستاوردها و مشکلات این صنعت مورد بررسی قرار گرفت.

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این سمینار اظهار داشت: میزان مصرف بتن جهان از ۲۰ میلیون تن در سال ۱۹۰۰ به ۴ میلیارد تن در سال جاری رسیده است که دلیل آن به وضعیت شهرنشینی بازمی‌گردد. 

وی افزود: کشورهای توسعه یافته به دلیل اشباع شدن از نظر شهرنشینی و استفاده از بتن در راستای ترمیم و تعمیر، به مرحله کاهش مصرف سیمان رسیده‌اند اما کشورهای در حال توسعه  با روند رو به افزایش مواجه هستند و ایران از لحاظ «ترند» کلی، تولید بیشتری دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «ایران در سال‌های اخیر مباحث HPC و UHPC یا همان بتن‌های توانمند را مورد توجه قرار داده است» گفت: احتساب تولید ۴۷ میلیون تن سیمان در کشور به ازای هر تن ۳ متر مکعب بتن نشان دهنده گردش مالی ۱۵ هزار میلیارد تومانی در سال معادل ۴ میلیارد دلار در سال است که ۳۸ درصد بودجه عمرانی کشور را شامل می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت:  تحولاتی که طی سال‌های اخیر در صنعت بتن اتفاق افتاد و سازه‌های مهمی اجرا شده‌اند و ساحت بتن‌های توانمند و فوق توانمند که عمدتا به دلیل ورود افزودنی‌ها به صنعت بتن و نه تحول در صنعت سیمان بود، موجب شد صنعت افزودنی با معرفی خود به عنوان افزودنی بتن، مانع از معرفی خود به عنوان کاهنده سیمان شود.

وی در ادامه بیان داشت: امروزه افزودنی ها جزو اصلی بتن هستند به طوری که ۹۰ درصد بتن‌ریزی کشورهای صنعتی را تشکیل می‌دهند از این رو موضوع هم‌خوانی افزودنی و سیمان در دستور کار جدی قرار دارد.

شکرچی زاده با اشاره به اتفاق مهم در عرصه سیمان بیان داشت: سیمان‌ها نسبت به گذشته نرم‌تر و با C۳۵ زیادتر تولید می‌شوند و بتن مقاومت ۲۸ روزه را با سرعت بیشتری کسب می‌کند. در سال ۱۹۶۰ برای بتن با مقاومت ۳۰ تا ۳۵ مگاپاسکال باید نسبت آب به سیمان ۴۵/۰ در نظر گرفته می‌شد در حالی که امروز این نسبت به ۵۵/۰ رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت تغییر مدل ذهنی گفت: سازندگان و پیمانکاران باید دریابند آنچه اهمیت دارد قیمت یک تن سیمان با یک متر مکعب بتن نیست حتی یک مگا پاسکال مقاومت فشاری هم همه جا کافی نیست بلکه یک سال عمر مفید بیشتر باید مورد توجه باشد. لذا اگر تولیدکنندگان، کارفرمایان و پیمانکاران این نگاه را داشته باشند می توان گفت یک گام جدی به جلو برداشته‌ایم.

رقابت پذیری برای صنعت سیمان

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه به چالش های پیش روی صنعت سیمان اشاره کرد و گفت: رقابت پذیری برای صنعت سیمان تابعی از سرعت تغییر در آن خواهد بود و این یک وظیفه و مقوله سخت برای صنعت بزرگی است که سال‌ها عادت کرده خود را در جایگاه بالا بداند و در انتظار جذب سفارشات باشد و به بتن و سرنوشت آن بی‌تمایل بوده است در حالی که بتن تنها بازار صنعت سیمان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: در این صورت تولید کنندگان برای تامین مالی تولید بتن باید از مدل  BOT استفاده کنند و در ازای محصول گارانتی ۱۰۰ ساله ارائه دهند.

شکرچی زاده تاکید کرد: صنعت سیمان باید به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی توجه بیشتری داشته باشد. این همکاری به خاطر صنعت و به منظور تربیت مهندسین برای رقابتی‌تر کردن آینده صنعت سیمان است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه «بر اساس پیمان پاریس ۲۰۱۶ ایران متعهد به کاهش گازهای گلخانه‌ای شده است» تصریح کرد: چناچه کارخانه‌های سیمان با راندمان کم و مصرف انرژی زیاد متوقف شوند بخشی از تعهدات کشور انجام خواهد شد که برای اجرای این اقدام به حمایت دولت نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راهکارهای گسترش مصرف سیمان اظهار داشت: افزایش سهم ساختمان‌های بتنی در مقابل ساختمان‌های فلزی، هماهنگی آیین‌نامه های طراحی بتن و مقررات ملی به افزایش انگیزه در طراحان و کاهش بلاتکلیفی و تشکیل کمیته‌های مشترک برای آیین‌نامه بتن ایران و مبحث نهم مقررات ملی ساختمان اقدامات موثری در این راستا به شمار می رود. همچنین ترمیم رویه کانال‌های بتنی آب‌رسانی و سایر معابر بتنی، کاربرد سیمان در اصلاح لایههای اساس و زیر اساس و تثبیت خاک بستر، گسترش استفاده از نیوجرسی و جایگزینی آن با گاردریل و گسترس رویه های بتنی نیز بر افزایش مصرف سیمان می‌افزاید.

مزایای رویه‌های بتنی

شکرچی زاده با اشاره به مزایای رویه‌های بتنی گفت: رویه های بتنی ۴۰ درصد بیشتر از رویه های آسفالتی نور و انرژی را به خود جذب می‌کنند که از نظر روشنایی نکته قابل توجهی محسوب می شود و از طرفی ۳۷ درصد کاهش مصرف انرژی در طول راه‌ها خواهیم داشت چون انعکاس نور بیشتری دارد. همچنین مصرف سوخت کمتری به ویژه برای ناوگان سنگین دارد.

وی افزود: طبق تحقیقات انجام شده در امریکا، در صورتی که تمام رویه‌های جاده‌ها در امریکا بتنی بود روزانه ۱۱ میلیون گالن بنزین کمتر مصرف می‌شد و از طرفی محدودیت بار برای ناوگان باری بر روی های بتنی وجود نخواهد داشت.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به آنالیز اقتصادی که در این خصوص انجام شده است بیان داشت: برای  یک متر مربع یک رویه بتنی ۲۵ سانتیمتر با ۱۵ سانت لایه اساس و حذف زیر اساس معادل ۷۶ هزار تومان و برای همان مقدار در رویه آسفالت ضخامت ۱۷ سانتیمتر شامل اساس و زیر اساس ۵۷ هزار تومان پیش بینی شده است. اما برای هزینه نگهداری در طول ۱۰ سال رویه بتنی ۷۸ هزار تومان و برای رویه اسفالتی ۸۲ هزار تومان نیاز است که در آنالیز چرخه عمر تا دو برابر نیز میتوان پیش بینی کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از افتتاح و بهره برداری باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد در اسفندماه سال جاری خبر داد و گفت: این باند فرودگاه مهرآباد با استفاده از رویه بتنی بازسازی و در ۵ مرحله شامل اجرای عملیات تراش آسفالت، اجرای اساس ثبت شده، عملیات تولید و انتقال بتن و پخش بتن با عملیات تراکم با میانگین اجرای ۲۰۰۰ متر در ماه اجرا شده است.

وی با اشاره به مازاد تولید سیمان در کشور، افزود: با توجه به تولید مازاد سیمان در کشور باید استفاده از بتن در پروژه های عمرانی مورد توجه قرار گیرد، زیرا استفاده از بتن در رویه بتنی در راه های مواصلاتی کشور حداقل ۵۰ سال کار می‌کند.

شکرچی زاده با بیان اینکه در ۴ سال آینده قرار است ۱۰ درصد رویه آسفالت راه‌های کشور به رویه بتنی تبدیل شود، گفت: عمر مفید راه‌های بتنی بین ۴۰ تا ۵۰ سال است، در حالی که عمر آسفالت معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ سال بر آورد می‌شود.

نظر شما