شناسهٔ خبر: 33308 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

آزموده اردلان در گفت‌وگو با پایگاه خبری عنوان کرد

کمک داده‌های سازمان نقشه‌برداری در شهرسازی با معرفی نقاط زلزله‌خیز/ همکاری با سازمان هواشناسی در تولید اطلس ملی

علیرضا آزموده اردلان رئیس سازمان نقشه برداری با اذعان بر غیرممکن بودن پیش‌بینی زمان زلزله از کاربرد داده‌های این سازمان در پهنه‌بندی و شناسایی نقاط با احتمال بالای خطر زلزله برای استفاده در امر راه و شهرسازی خبر داد.

علیرضا آزموده اردلان، معاون سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان نقشه برداری کشور درحاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان این سازمان نقشه برداری و سازمان هواشناسی درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: پیش‌بینی وقوع زلزله بسیار دشوار است و با اینکه می‌توان تغییر شکل بر اثر استرس یا تنش وارد بر پوسته را تعیین کرد ولی ساختار پوسته زمین بسیار پیچیده است و تعیین زمان شکست بسیار دشوار است. وقتی تکه چوبی را خم می‌کنیم به حد خاصی از خم شدن که برسد می‌شکند و این حد خاص را می توان برای سایر چوب‌ها با خاصیت یکسان درنظر گرفت ولی درپوسته زمین نمی‌توان چنین ارتباط دقیقی را بین لحظه شکست و حد خم شدن یافت زیرا هر قسمت پوسته زمین از نظر ساختار درونی، ضخامت مواد تشکیل دهنده و ترک‌های وارد شده بر آن متفاوت با قسمت دیگر است و رسیدن به لحظه دقیق وقوع زلزله غیرممکن است.

آزموده اردلان افزود: درعین حال می‌توان از داده‌های سازمان نقشه‌برداری برای پهنه‌بندی زمین و معرفی نقاط با احتمال بیشتر خطر زلزله استفاده کرد که این امر کاربرد زیادی درامور عمرانی دارد و کمک می‌کند که در ساخت خانه و ساختمان استانداردهای بالاتر و مقررات ساختمانی سخت‌گیرانه‌تری را برای مناطق با ریسک بالای زلزله درنظر بگیرند و امنیت جانی اهالی این مناطق فراهم شود.

تعامل سازمان نقشه برداری با بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی

رئیس سازمان نقشه برداری کشور به تعامل این سازمان با وزارت راه و شهرسازی در زمینه‌های فناوری اطلاعات، برنامه‌ریزی و شهرسازی همچنین هواشناسی اشاره کرد و گفت: ارتباط تنگاتنگ بخش‌های مختلف وزارت راه با این سازمان الزامی است چون به اطلاعاتی نیاز دارند که ما متولی تهیه آن هستیم.

وی به امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان‌های نقشه‌برداری و هواشناسی اشاره کرد و افزود: از محورهای این تفاهمنامه می‌توان به تبادل داده‌های سازمان نقشه برداری از طریق ایستگاه‌های دائمی از جو بالا و بخار آب و همچنین نصب سنسورهای هواشناسی بر روی هواپیماهای سازمان نقشه برداری اشاره کرد که می‌تواند چراغ راه ما برای همکاری‌های بعدی باشد.

آزموده اردلان گفت: به دنبال ایجاد همکاری درزمینه‌های پژوهشی، کاربردی و امور توسعه‌ای و مشاوره‌ای با سازمان هواشناسی هستیم و تولید اطلس ملی، عملیات هیدروگرافی و برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه سنجش از دور و تفسیر و پردازش تصاویر ماهواره از موضوعات تفاهمنامه است.

نظر شما