شناسهٔ خبر: 33366 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

آخرین تحولات بار و مسافر راه‌آهن‌های شمال شرق و شمال غرب کشور

قطار افزایش ۶۱ درصدی شاخص دیزل معادل در راه‌آهن شمال شرق ۱، افزایش ۳.۵ درصدی جابجایی مسافر اداره كل راه‌آهن شمال شرق ۲ طی ۸ ماههه سال جاری و رشد بیش از ۴ برابری تناژ، تن کیلومتر و تعداد واگن بارگیری شده در ۹ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل را می توان مهمترین دستاوردآها و تحولات ریلی در نواحی شمال شرق و شمال غرب کشور نام برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی راه‌آهن نواحی شمالی کشور دارای ۴ اداره کل شامل ادارات کل راه‌آهن شمال شرق ۱ و ۲، شمال غرب و شمال است که هر یک اقدامات گسترده ای در زمینه های مختلف از جمله ترانزیت کالا و حمل‌ونقل مسافر و امور فنی و زیربنایی انجام می دهند که طی این گزارش به مهمترین اقدامات این ادارات کل پرداخته می شود.

زمانیکه راه آهن سراسری در شرف اتمام بود، خط گرمسار-مشهد اولین خطی بود که وزارت راه اقدام به ساخت آن کرد و ساخت خط مذبور از روز 24 اسفند 1316 آغاز و زیرسازی و ریل گذاری آن تا ایستگاه شاهرود بطول 315 کیلومتر تا سال 1320 باتمام رسید و بهره‌برداری از آن شروع شد. لیکن عملیات ساخت از شاهرود به بعد بعلت بروز جنگ جهانی دوم متوقف شد تا بعداز پایان جنگ و رفع محظورات مجدد عملیات ساخت آن از سال 1326 به‌وسیله وزارت راه و از اعتبارات سازمان برنامه شروع گردید و پس از پیشرفت عملیات ساختمانی از اسفندماه 1333 ریل گذاری آن بوسیله اداره ساختمان وزارت راه و از هفدهم دی‌ماه 1334 توسط راه آهن دولتی ایران آغاز و درهفدهم دیماه 1335 خاتمه یافت و از همان تاریخ اقدام به قبول بار از همه نقاط راه آهن به این خط گردید.

افزایش شاخص دیزل معادل در راه‌آهن شمال شرق ۱

شاخص دیزل معادل در سال جاری از رشد قابل‌توجهی نسبت به دو سال اخیر در راه‌آهن شمال شرق (۱) برخوردار بوده است. در همین راستا مدیرکل راه‌آهن شمال شرق (۱) گفت: با توجه به نام‌گذاری سال ۹۵ به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و در اجرای منویات مقام معظم رهبری با تمهیدات اندیشیده شده بر اساس آخرین آمار عملكرد این اداره كل در شش‌ماهه نخست سال جاری، نسبت به زمان مشابه سال ۹۳ با افزایش ۴۴ درصدی و نسبت به زمان مشابه در سال ۹۴ با افزایش ۶۱ درصدی همراه بوده است.

حمید درباغ عنبران افزایش شاخص دیزل را حمل بار بیشتر و استفاده بهینه از دیزل‌های موجود عنوان كرد و در خصوص معنی دیزل معادل نیز تصریح كرد: با توجه به محدودیت تعداد دیزل‌های موجود راه‌آهن، در برنامه پیش‌بینی‌شده طی ۲۴ ساعت هر دیزل قادر است حدود ۳۴۰ هزار (تن- كیلومتر) بار را حمل نماید، البته در صورت برنامه‌ریزی مناسب و كاهش توقف دیزل در هر اداره كل و برنامه‌ریزی برای تلاقی مناسب قطارها، شاخص دیزل معادل محاسبه می‌شود و افزایش شاخص دیزل معادل یعنی حمل بار بیشتر و استفاده بهینه از دیزل‌های موجود است و این یعنی تلاشی به ثمر رسیده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است.

اعلام نرخ تخفیفات حمل بار
همچنین طی اطلاعیه‌ای نرخ تخفیفات حمل بارهای ریلی بازه ۱۲/۱۰/۹۵ لغایت ۹/۴/۹۶ اعلام شد.  جدول میزان تخفیفات كه توسط معاون بهره‌برداری سیر و حركت راه‌آهن ج. ا.ا اعلام‌شده به شرح پیوست است  و صاحبان كالا و بار می‌توانند جهت كسب اطلاعات بیشتر با گروه بازرگانی راه‌آهن شمال شرق (۱) تماس حاصل نمایند.

در آذرماه سال ۱۳۹۳ با حضور رياست محترم جمهور اداره كل راه آهن شمالشرق ۲ افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت. اين اداره كل داراي۱۴۶ كيلومتر خط اصلي وحدود ۵كيلومتر خطوط فرعي و مجموعا ۸ ايستگاه باري و مسافري كه از ايستگاه گلوگاه آغاز و به ايستگاه اينچه برون ختم مي شود.

افزایش ۳.۵درصدی جابجایی مسافر اداره كل راه‌آهن شمال شرق ۲

آمار جابجایی مسافر در اداره كل راه‌آهن شمال شرق  ۲ در ۸ ماهه امسال ۲۳۴۴۸۹ نفر است كه در مقایسه با بازه زمانی سال قبل این اداره كل شاهد رشد ۳.۵ درصدی است.

محمدرضا قربانی از افزایش ۳.۵درصدی آمار جابجایی مسافر در حوزه این اداره كل  نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۴ خبر داد و گفت: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده  به‌طور متوسط ۵۴% از مجموع آمار جابجایی مسافر، مربوط به حمل‌ونقل حومه‌ای است كه این روند رشد جابجایی مسافر حاکی از افزایش سطح آگاهی و استقبال مردم منطقه از مزایای  حمل‌ونقل سبز  را نشان می‌دهد .

وی اظهار داشت: بیش از این اداره كل راه‌آهن شمال شرق ۲ توانست در بخش خدمات ایستگاهی در خصوص رضایتمندی مسافرین از سفرهای ریلی در  مناطق راه‌آهن سراسر كشور جایگاه نخست را در ارزیابی سال ۹۴ كسب نماید.

حوزه استحفاظی اداره كل راه آهن شمالغرب در مجموع داراي ۴۸۵ كيلومتر خطوط اصلي مكانيزه (جوش طويل و مقطع) و ۱۲۲ كيلومتر خطوط فرعي است و  از ايستگاه كهندژ (يك ايستگاه قبل از ايستگاه قزوين) شروع و تا ۲ كيلومتر بعد  از ايستگاه مراغه ادامه و درطول  مسير شهرهاي : قزوين  ، تاكستان، ابهر، خرمدره، زنجان، ميانه، هشترود و مراغه را پوشش ميدهد. اين اداره كل داراي ۴ ايستگاه تشكيلاتي (قزوين  ، زنجان، ميانه و مراغه) ۸ ايستگاه فرماندهي، ‌ ۱ ايستگاه محلي  ، ۱۸ ايستگاه تحت فرمان، ۱۹۴۱ دستگاه پل به طول  ۱۴۱۱۵ متر، ۵۳ دستگاه تونل و گالری  به طول ۱۸۵۰۰ متر و ۶۸۴ نفر پرسنل در قالب ۱۳ اداره و گروه فني و اداري ـ مالي به ارائه خدمات به هموطنان مشغول است.

جزیئات میزان تناژ و تن کیلومتر بارگیری شده در راه‌آهن شمال غرب طی ۹ ماهه سال جاری

طبق  گزارش اداره كل راه‌آهن شمال غرب در ۹ماهه سال جاری میزان تناژ و تن كیلومتر بارگیری شده به ترتیب ۲۹۶ و ۲۰۷ درصد و تعداد واگن بارگیری شده نیز ۲۶۳ درصد نسبت به مدت شمابه سال قبل افزایش داشته است.

 خدائی مدیرکل راه‌آهن شمال غرب با اشاره به آمار مندرج در این گزارش بیان داشت: تناژ بارگیری شده در راه‌آهن شمال غرب طی ۹ ماهه سال جاری معادل ۲۴۴هزار و ۱۷۵،  تن کیلومتر بارگیری شده برابر با ۹۳ میلیون و ۲۶۵هزار و ۵۶۳ و تعداد واگن بارگیری شده را ۴هزار و ۶۰۷ عدد طی ۹ ماهه سال جاری بوده است كه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دارای رشد ۲۹۶ و ۲۰۷ و ۲۶۳ درصدی درزمینهٔ تناژ، تن كیلومتر و تعداد واگن بارگیری شده است.

به گفته وی مقدار تناژ، تن كیلومتر و تعداد واگن بارگیری شده این اداره كل در ۹ ماهه سال گذشته به ترتیب ۶۱۶۱۰، ۳۰۴۱۸۰۳۰ و ۱۲۷۰ بوده است.

برگزاری دوره آموزشی راهبری و بهره‌برداری لكوموتیو زیمنس

دوره آموزشی راهبری و بهره‌برداری لكوموتیو زیمنس به‌منظور افزایش آگاهی رانندگان و لوکوموتیوران جهت آماده بكاری بیشتر لكوموتیوها با حضور لوکوموتیورانان و مشاغل وابسته لوکوموتیورانی راه‌آهن شمال غرب با همكاری و مساعدت مركز آموزش و تحقیقات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در واحد آموزش این اداره كل برگزار شد.

گفتنی است،  اصول راهبری لكوموتیو، مقایسه موتورهای GM و MTU۴۰۰۰ شامل قدرت، حجم جابجایی، دور، چند زمانه، مصرف سوخت، مواد خنك كاری، حس‌گرها، گاورنر و ECU، عیب‌های موتوری و موارد خاموشی، هشداری و کاهش قدرت موتور و تشریح سیستم برق و نحوه عملكرد لكوموتیوهای زیمنس مباحث این دوره آموزشی بود.

 

نظر شما