شناسهٔ خبر: 3338 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شیبانی اصل :

نیمی از حوادث هنگام کار در بخش ساختمان رخ می‌دهد/ دستورالعمل صدور پروانه مهندسی نگهداری ساختمان ابلاغ می‌شود

منوچهر شیبانی در کنفرانس بلندمرتبه سازی مدیر کل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه نیمی از حوادث هنگام کار در بخش ساختمان رخ می‌دهد گفت: ساده گرفتن جزئیات ساخت و ساز در تأمین ایمنی، آسایش، بهداشت اختلال ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ منوچهر شیبانی اصل در نخستین کنفرانس بلندمرتبه سازی در ایران و خاورمیانه که  ۱۹ دی در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد، گفت: ساختمان‌های بلند یکی از موضوعات بسیار پر اهمیت است به این دلیل که از مباحث بین رشته ای وسیع از جنبه های اجتماعی و اقتصادی علاوه بر مباحث شهرداری و مهندسی بهره‌مند است بنابراین برگزاری این همایش اهمیت ویژه ای دارد.

مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اگر ۳ موضوع توسعه مهندسی٬ حقوق شهروندی و قانون گرایی را در تمام ساخت و سازها به عنوان محور قرار دهیم بسیاری از این مشکلات در این بخش رفع می شود، ادامه داد: می طلبد با توجه به تفکر سیستمی و دوری از جزیره گرایی و جزئی نگری که متأسفانه امروز در بسیاری از موارد رایج شده، به صورت جامع و کلی به بلندمرتبه سازی توجه کنیم. باید در تعریف ساختمان بلند به یک وحدت نظر برسیم و در چارچوب یک تعریف واحد به ضرورت آن بپردازیم.

شیبانی اصل با تأکید بر اینکه استفاده از تجربیات جهانی ضروری بوده و در موضوعات مهندسی نخستین بحث مکان یابی صحیح و توجه به الزامات اقتصادی و جنبه های اجتماعی ساختمان های بلند است، گفت: اینکه صرفا در چارچوب مدیریت‌های محلی، ساختمان‌های بلند ایجاد شود، بدون تردید مورد تأیید اندیشمندان و صاحب نظران این حوزه نیست؛ علاوه بر آن رعایت ضوابط شهرسازی قطعا مهم است.

وی افزود: در بحث خدمات مهندسی، موضوع بلندمرتبه سازی یک فعالیت مهندسی فراتر از کار یک تیم و گروه است؛ در حوزه مهندسی قطعا کار را باید به شکل فعالیت های پیوسته و کلی دید.

مدیر کل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: تمام رشته‌های هشت گانه مهندسی نه تنها باید با یکدیگر کار کنند بلکه رشته های دیگر از جمله ژئوتکنیک نیز باید به این رشته ها بپیوندد؛ از سوی دیگر استفاده از فناوری های نوین با توجه به صنعتی‌سازی تأثیر خاصی در جزئیات اجرایی کار دارد. ساده گرفتن جزئیات در فعالیت‌های اجرایی ساخت و ساز می‌تواند در تأمین HSE (ایمنی، آسایش، بهداشت) مزاحمت و تداخل ایجاد کند.

شیبانی اصل با تأکید بر اینکه در علوم جامع مهندسی ساختمان از دانش آکادمیک بالایی برخورداریم افزود: مهندسان ایرانی از توانمندی‌های فراوانی برخوردارند؛ به طوری که در بسیاری از پروژه های جهانی توانمندی های آنها ثابت شده است اما در کنار این توانمندی بومی، مشکل و نقص اصلی در مدیریت مهندسی و پروژه است.

دبیر کارگروه مدیریت پروژه و HSE نخستین کنفرانس بلندمرتبه سازی در ایران و خاورمیانه با بیان اینکه باید پذیرفت در حوزه مدیریت مشکل داریم که نتایج آن را در زمان، هزینه و کیفیت می بینیم، افزود: هرچه زمان اجرای پروژه‌ها افزایش یابد به تناسب هزینه بالاتری صرف پروژه‌ها می شود و کیفیت آنها نیز افت می کند؛ همه این موارد ما را متوجه این موضوع می‌کند که باید در مدیریت به یک نگاه نو برسیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مباحث ایمنی، بهداشت و حفظ محیط زیست افزود: نیمی از حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان رخ می دهد؛ این آماری است که رابطه کار و کارگر از شمول آن خارج است؛ ضمن اینکه حوادث ساختمان‌هایی که در گودبرداری ها برای ساختمان های مجاورِ کارگاهِ ساختمان سازی رخ می دهد، در این آمار محاسبه نشده است.

شیبانی اصل در ادامه از ابلاغ دستورالعمل صدور پروانه برای شرکت های فعال در حوزه مهندسی نگهداری و بهره برداری از ساختمان ها در آینده نزدیک خبر داد و گفت: یکی از عوامل دیگر توجه به افزایش طول عمر ساختمان هاست که تاکنون به آن پرداخته نشده اما در برنامه‌های مهندسی ما قرار دارد.

مدیر کل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ساختمان‌های بلند نیازمند قوانین جامع و کاملی برای بهره‌برداران است، ادامه داد: در این زمینه آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها وجود دارد که بیش از ۴۰ سال از تصویب آن می گذرد، ضمن اینکه در کنار این قانون، قوانین دیگری نیاز داریم تا بهره برداری مناسبی از ساختمان ها داشته باشیم./

نظر شما