شناسهٔ خبر: 33380 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در ششمین جلسه کارگروه تخصصی حمل ونقل مطرح شد:

لزوم هماهنگی بین دستگاه‌های امداد و نجات در زمان بروز حوادث ریلی

جلسه مدیرکل راه‌آهن استان قم هشدار داد: در صورت بروز حادثه ریلی در استان قم بیش از دو سوم شبکه ریلی کشور دچار اختلال و گسست می‌شود.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، محمد عباسی‌فرد دبیر کارگروه تخصصی حمل ونقل، شریان‌های حیاتی، بلایای جوی و طوفان و رئیس اداره پدافند غیرعامل اداره کل راه وشهرسازی استان قم گفت: به منظور کاهش هرچه بیشتر حوادث ریلی و کاهش عمق فجایع می‌بایست از تجربیات استان‌های معین در این زمینه بهره برد.

وی توضیح داد: به همین جهت از تعدادی از مسئولین و مدیران اداره کل راه و ترابری استان سمنان برای حضور در این جلسه دعوت شده که پس از احصا نظرات آن‌ها بتوانیم از تجربیات آن ها استفاده کرده و از بروز حوادثی مانند حادثه هفتخوان جلوگیری کنیم.

در این جلسه امیر عمیدی معاون راهداری اداره کل راه و ترابری استان سمنان در خصوص حادثه هفتخوان به ارائه توضیحاتی پرداخت و اضافه کرد: با برگزاری چندین جلسه زوایای مختلف این حادثه بررسی شد و اطلاع‌رسانی به موقع مرکز مدیریت راه‌های استان به دستگاه‌های ذی‌ربط، نصب تابلوهای اطلاعاتی، تجهیز واگن‌های قطار به چکش و کپسول‌های آتش نشانی و سایر تجهیزات امدادی و... از مصوبات جلسات مذکور بوده است.

در این جلسه فرشاد زادخور مدیرکل راه‌آهن استان قم در مورد وضعیت راه‌آهن استان گفت: بررسی و شناسایی نقاط حادثه خیز ریلی و تلاش برای اصلاح و رفع این نقاط می‌بایست هرچه سریع تر در دستور کار قرار گیرد.

محسن اروجی مدیرکل مدیریت بحران استان قم با اعلام این که در حادثه هفتخوان هماهنگی لازم و متناسب بین دستگاه‌های امداد و نجات و را‌آهن وجود نداشت، اظهار کرد: احتمال بروز حوادثی مانند حادثه اخیر همچنان وجود دارد و لازم است نسبت به پیش‌بینی‌ها و هماهنگی‌های بین دستگاهی جهت کاهش هرچه بیشتر عمق فجایع اقداماتی صورت گیرد.

ایشان به لزوم تهیه و تنظیم سناریو امداد و نجات و برگزاری مانور اشاره کرد و اعلام داشت: خاصیت اجرای مانور، احصای نقاط قوت و ضعف در شرایط مشابه فجایع است و به تبع آن موجب هماهنگی هرچه بیشتر دستگاه‌های مرتبط با امداد و نجات می‌شود.

محسن صابری مقدم مشاور استاندار قم نیز از عبور روزانه بیش از 60 رام قطار از محدوده راه‌آهن استان قم خبر داد و توضیح داد: تجهیز راه‌آهن استان‌ها به دریزین‌های امدادی موجب کاهش حوادث ریلی و تسهیل در فرآیند و عملیات امداد و نجات می‌شود.

وی در پایان ضمن مقایسه وضعیت ریلی منطقه هفتخوان و  موقعیت موجود حمل ونقل ریلی استان قم گفت: در حادثه هفتخوان به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر جاده‌ای عملیات امداد و نجات با تاخیر صورت گرفت و در صورت تجهیز آن استان به دریزین‌های امداد و نجات این عملیات با سرعت بیشتری صورت می‌گرفت.

نظر شما