شناسهٔ خبر: 33381 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری در دومین نشست معماری راه‌ها مطرح کرد:

تشریح سه مسئله مورد توجه در کمیته معماری راه/ ضرورت توجه به منظر راه و اقلیم در احداث محورهای جدید

هوشنگ عشایری عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در دومین نشست معماری راه‌ها انتخاب مسیر، فیزیک بستر راه و بهر‌‌ه‌گیری مناسب از بناها را سه مسئله مورد توجه در کمیته معماری راه اعلام کرد و گفت: ما باید در احداث محورهای جدید به دو بخش منظر راه و اقلیم توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرساری هوشنگ عشایری عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و دبیر علمی دومین نشست معماری راه که با سخنرانی سید حسین میرشفیع عضو هیئت علمی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در محل شرکت عمران و بهسازی شهری برگزار شد بیان کرد: با توجه به صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی در نشست نخست، معماری در این بخش تنها به معنای خطوط و رسم و مسائل مربوط به آن نبوده و مفهوم دیگری مانند اندیشه و تفکر پیدا می‌کند.

عشایری در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه پس از شکل‌گیری ادبیات معماری راه،سه حوزه انتخاب مسیر، فیزیک بستر راه و نشانه‌ها و ابنیه موجود در مسیر به طور جدی مورد پیگیری قرار گرفته است گفت: ما در بخش اول به بررسی ویژگی‌هایی که در احداث محورها فراموش شده و مقرراتی برای آن درنظر گرفته نشده است می‌پردازیم. در حقیقت در ادبیات نه چندان دور راهسازی تعداد زیادی محور و کمربندی برای شهرها ساخته می‌شد که تنها به استفاده کاربران جاده توجه کرده و آن را مقوله‌ای جدا از مجموعه شهر می‌دانستند.

وی در این باره اضافه کرد: ما در گذشته، راه را فقط برای کاربرانی که از جاده استفاده می‌‌کردند می‌ساختیم و به کسانی که در این راه زندگی کرده و به آن هویت داده‌اند توجهی نمی‌کردیم که در نتیجه شاهد اعتراض‌های فراوانی نیز از سوی ساکنان آن مناطق بودیم.

عضو هیت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه با بیان این مطلب که خوشبختانه در حال حاضر تغییر رویکرد ما در انتخاب مسیر در اولویت اول بحث معماری راه قرار گرفته است گفت: ما دیگر مسیر را تنها برای استفاده کاربران و صرفا احداث محوری جهت تردد، انتخاب نمی‌کنیم بلکه در طول این فرایند به اقلیم، سکونتگاه‌ها و ساکنان این مسیر که از این طریق ارتزاق می‌کنند نیز توجه خواهیم کرد.

عشایری درباره بحث فیزیک بستر راه و اهمیت آن در حوزه معماری راه‌ها بیان کرد: درحقیقت کمیته معماری راه در این بخش به این موضوع توجه می‌کند که برای ساخت یک محور علاوه بر توجه به بعد فیزیکی و هندسی محورها باید به منظر جاده نیز توجه کند، این بحثی است که در حال حاضر از سوی متخصصین در کمیته در حال بررسی و پیگیری است.

وی توجه به نشانه‌ها، ابنیه، ساختمان‌ها و تمامی بناهای قابل لمس و شهود در بستر و کنار محورها را نکته سوم مورد توجه در کمیته راه‌ها اعلام کرد و گفت: در این بخش به تمامی بناها و ساختمان‌های طییعی و انسان‌ساز واجد ارزش مانند کاروانسراها با هدف زیباسازی منظر راه‌ها توجه شده و چگونگی استفاده از آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول در پایان از برگزاری ۱۲ جلسه معماری راه خبر داد و گفت: انتظار می‌رود با توجه به اقدامات انجام شده از سوی کمیته تا پایان سال طرح جامع ساماندهی منظر راه‌های کشور اعلام و مورد تصویب قرار گیرد تا هرچه زودتر نیازهای لازم برای احداث یک مسیر خوب و لذت بخش فراهم شود./

نظر شما