شناسهٔ خبر: 33446 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

کارشناسان هندی، خواستارتسریع طرح توسعه بندر چابهار شدند/ ضرورت راه اندازی خط‌کشتیرانی بین چابهار و هند

بندر چابهار شماری از کارشناسان هندی با اشاره به اهمیت بندر راهبردی چابهار در دستیابی این کشور به افغانستان ،آسیای میانه ،قفقاز، روسیه و اروپا،خواستارتسریع دولت هند در طرح توسعه این بندر مهم و استراتژیک شدند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،به گفته این افراد با گذشت هفت ماه از سفر 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند به ایران و امضای توافقنامه سه جانبه ترانزیتی ایران ،افغانستان و هند و گذشت بیش از یک سال از امضای طرح توسعه بندر چابهار،تاکنون اقدام موثری انجام نشده است.

این کارشناسان راهبردی هند،تاخیر درسرمایه گذاری و توسعه طرح ۵۰۰ میلیون دلاری این کشور در بندر چابهار را باعث از دست دادن فرصت های بی نظیر گسترش روابط با ایران و کشورهای منطقه می دانند.

'شاکتی سینها' سفیر اسبق هند در افغانستان گفت:دولت درحال آماده سازی مقدمات برای سرمایه گذاری هند در چابهار است .

وی خاطرنشان کرد: تاخیر در سرمایه گذاری هند در چابهار به نفع دو کشور نیست و ضررهای زیادی به دنبال دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا 'ساچین چاتورودی'، رئیس سازمان دولتی تحقیقات و سیستم های توسعه برای کشور های درحال توسعه، گفت:با وجود گذشت هفت ماه،دولت تاکنون اقدام موثری برای توسعه بندر چابهار انجام نداده است .

وی تصریح کرد دولت باید هرچه سریعتر برای گسترش زیرساخت های تجاری در بندر چابهار که موجب افزایش روابط تجاری با ایران ،افغانستان و کشورهای منطقه می شود، را آغاز کند.

او همچنین راه اندازی خط کشتیرانی بین چابهار و هند را ضروری دانست و تصریح کرد این خط می تواند در گسترش حمل و نقل کالا بین دو کشور تاثیر مهمی داشته باشد.

رئیس سازمان تحقیقات و سیستم های توسعه ای هند گفت ممکن است راه اندازی خدمات کشتیرانی در کوتاه مدت برای هند ضررهایی به همراه داشته باشد، ولی این اقدام در دراز مدت به نفع هند است.
وی خاطرنشان کرد دولت هند باید با تحمل این ضرر،تجارت زمینی با افغانستان را از طریق بندر چابهار آغاز کند.

یک کارشناس راهبردی دیگر هند با اشاره به راه اندازی خدمات کشتیرانی بین هند و میانمار خاطرنشان کرد راه اندازی این خط نیز در ابتدا ضررهایی برای دهلی نو داشت ولی به تدریج با افزایش تقاضا برای جابجایی کالا،ضررها جبران شد.

نظر شما