شناسهٔ خبر: 33463 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

اهم اخبار دریایی در هفته‌ای که گذشت

پسابرجام بنادر؛ تجیهزات ۴۰۳ میلیون دلاری وارد بندرچابهار می‌شود/ رشد ۳۷ درصدی صادرات فولاد از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی

بندر چابهار مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان اعلام کرده است‌ یکی از مهم‎ترین دستاوردهای رفع تحریم‎ها در حوزه حمل‌ونقل دسترسی به خرید تجهیزات موردنیاز است و خبرداده روز یکشنبه اولین محموله از تجهیزات ۴۰۳ میلیون دلاری از یکی از بنادر ایران وارد بندرچابهار خواهد شد.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای رفع تحریم‌ها در حوزه حمل‌ونقل دسترسی به خرید تجهیزات موردنیاز است، گفته است: بعد از لغو تحریم‌ها به بازار رقابتی در این زمینه دسترسی پیدا کردیم و دیگر مجبور نیستیم از چند کشور یا شرکت خاص خرید کنیم. در همین زمینه یک محموله مهم تجهیزات صنعتی موردنیاز برای بنادر خریداری‌شده و در روزهای آینده وارد بندر چابهار می‌شود.

اشاره وی به خرید‌اولین‌ محموله از تجهیزات ۴۰۳ میلیون دلاری بندرچابهار است که به گفته وی احتمالا روز یکشنبه تحویل ایران داده خواهد شد. برای خرید این تجهیزات و آماده‌سازی زیرساخت‌های بهره‌برداری از آنها، در فاز اول یک میلیارد دلار هزینه شده است.

این محموله که برای بندر بسیار حائز اهمیت است شامل سه دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی ۸۰ تنی، دو دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی ۱۴۰ تنی، سه دستگاه جرثقیل موبایل محوطه ای ۵۰ تنی و یک دستگاه جرثقیل موبایل محوطه ای ۱۳۰ تنی است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات انجام‌گرفته تازه شروع کار است، گفته است: با رفع تحریم‌ها چشم‌انداز توسعه بنادر و صنعت حمل‌ونقل دریایی به‌طور خاص و صنعت حمل‌ونقل به‌طور عام بسیار روشن‌شده و امیدواریم با افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش مهم و زیربنایی شاهد افزایش ظرفیت ‌ها برای توسعه اقتصاد کشورمان باشیم.

ارایه طرح ویژه سواحل‌ مکران/ تاکید بر لحاظ کردن پیشنهادهای استانی در طرح ملی توسعه‌ای سواحل جنوبی کشور

نوزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با ارایه طرح ویژه سواحل مکران به دبیری پیروزحناچی و با حضور اعضای اصلی شورا و نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط و همچنین مسئولان استانی درساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در جلسه فوق، به دلیل اهمیت تصویب سند توسعه مکران در شورای عالی شهرسازی و معماری و سپس تصویب آن در کارگروه تدوین سند توسعه مکران ابعاد مختلف طرح از منظرهای استانی و ملی مورد بررسی قرار گرفت و نظرات استانی و همچنین اظهارنظرهای کارشناسی با حضور اعضای اصلی ارایه شد. همچنین در این جلسه بر اینکه پیشنهادهای استانی در تصویب سند لحاظ می‌شود، تاکید شد.

در دستور جلسه نخست نوزدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که به طرح ویژه سواحل مکران اختصاص داشت مشاور طرح نکاتی را درمورد طرح ارایه کرد و به گفته مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی مشاور دیگری نیز از دانشگاه شهیدبهشتی در حال مطالعه بر روی این طرح است.

با امضای برجام همه تحریم‌‌های حوزه حمل‌ونقل دریایی برطرف شد/ ورود ۱۷ خط بزرگ کشتیرانی به بنادر کشور

محمد سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در خصوص دستاوردهای رفع تحریمها در این حوزه با بیان این مطلب گفت: بخش حمل‌ونقل و ازجمله حمل‌ونقل دریایی جزو اولین اهداف طرفهای غربی برای زمین‌گیر کردن اقتصاد کشورمان بود و بخش حمل‌ونقل دریایی را خصوصاً برای قطع مبادلات کالایی و بالا بردن هزینهها موردنظر داشتند چراکه بیشترین میزان حمل‌ونقل کالایی در اقتصاد ایران از طریق دریا انجام میشود.

وی با بیان اینکه خطوط کشتیرانی در این حوزه مورد سنگینترین تحریمها قرار گرفت، افزود: غربیها در حوزههای خطوط، بیمهای و اپراتوری این بخش مهم اقتصاد کشورمان را تحت تحریم قرار داده بودند، خوشبختانه با مطالعات دقیق کارشناسی که انجام گرفت در مذاکرات این مسائل به‌صورت ویژه موردتوجه قرار گرفت و بلافاصله بعد از امضای برجام همه تحریمهای مربوطه در همه بخش‌ها برداشته شد و ما در حال حاضر در این زمینهها هیچ‌گونه محدودیتی نداریم.

ورود ۱۷ خط بزرگ کشتیرانی به بنادر کشور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان با بیان اینکه در حال حاضر همه محدودیتها در این حوزه برداشته‌شده است، گفت: بعد از لغو تحریمها شاهد بازگشت ۱۷ خط کشتیرانی به بنادر کشورمان هستیم و امکان رفت‌وآمد کشتیهای ایرانی به همه بنادر مهم ازجمله بنادر اروپایی فراهم‌شده است و به‌صورت زمان‌بندی شاهد رفت‌وآمدهای هفتگی و ماهانه به این بنادر هستیم.

سعیدنژاد با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مسائل و مشکلاتی که برای کشتیرانی و حمل‌ونقل دریایی کشورمان ایجادشده بود، مشکلات بیمهای بود، گفت: مؤسسات ردهبندی جهانی فعالیت خود را با همکاری شرکتهای ایرانی آغاز کردهاند و مشکل بیمه کشتیهای کشورمان به‌طور کامل رفع شده و به‌راحتی میتوانیم از این امکان استفاده کنیم. تحریمهای مربوط به اپراتوری هم رفع شده است.

خرید تجهیزات بنادر

سعیدنژاد با بیان اینکه یکی از مهمترین دستاوردهای رفع تحریمها در حوزه حمل‌ونقل دسترسی به خرید تجهیزات موردنیاز است، گفت: بعد از لغو تحریمها به بازار رقابتی در این زمینه دسترسی پیدا کردیم و دیگر مجبور نیستیم از چند کشور یا شرکت خاص خرید کنیم. در همین زمینه یک محموله مهم تجهیزات صنعتی موردنیاز برای بنادر خریداری‌شده و در روزهای آینده وارد بندر چابهار میشود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات انجام‌گرفته تازه شروع کار است، گفت: با رفع تحریمها چشمانداز توسعه بنادر و صنعت حمل‌ونقل دریایی به‌طور خاص و صنعت حمل‌ونقل به‌طور عام بسیار روشن‌شده و امیدواریم با افزایش سرمایهگذاری در این بخش مهم و زیربنایی شاهد افزایش ظرفیت‌ها برای توسعه اقتصاد کشورمان باشیم.

فراهم شدن امکان جذب سرمایه‌ گذاری

سعیدنژاد یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای لغو تحریمها در حوزه حمل‌ونقل دریایی و بنادر کشورمان را فراهم شدن امکان جذب سرمایهگذاری خارجی عنوان کرد و به پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: بعد از لغو تحریمها به‌شدت شاهد استقبال سرمایهگذاران خارجی هستیم. برای توسعه فاز ۳ بندر شهید رجایی اعلام نیاز کردیم که در حال حاضر ۹ شرکت بزرگ اروپایی برای انجام این کار اعلام آمادگی کردهاند و ما قدرت انتخاب بر اساس خواستههایمان از بین این شرکتها را داریم و مطالعات این مهم در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه در این حوزه شاهد اتفاقات مهمی خواهیم بود به عملیاتی شدن سرمایه‌گذاری انجام‌شده از سوی هند در بندر چابهار به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار اشاره کرد و گفت: در حوزه ساخت، بهرهبرداری و انتقال نیز یک سرمایهگذاری ۸۵ میلیون دلاری در همین بندر از سوی هندیها به‌زودی اجرایی میشود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان با بیان اینکه وقتی می‌گوییم ۱۷ خط کشتیرانی مهم در دنیا به بنادر کشورمان به‌صورت مستقیم واردشده‌اند به این معنی است که دیگر کالا باواسطه از بنادر کشورهای همسایه وارد نمیشود و این امر باعث کاهش هزینهها میشود، افزود: لغو تحریمها یک چشمانداز بسیار مثبت پیش روی توسعه صنعت حمل‌ونقل به‌طورکلی و صنعت دریایی و بنادر به‌طور خاص قرار داده است و خوشبختانه همه موانع هم در این بخش رفع شده است

رشد ۳۴/۵ درصدی صادرات کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته

فرامرز مداح مدیركل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات این سازمان با اعلام این که طی ۹ ماهه سال ۹۵ درمجموع ۲۷ میلیون و ۹۲۲ هزار تن كالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی و آبی وارد شدند افزود: از مجموع كالاهای صادرشده است گفت: در همین مدت ۵۸ میلیون و ۳۱۳ هزار تن كالا از مرزهای كشور صادر شده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان واردات ۶ / ۱ درصد كاهش و میزان صادرات ۵ / ۳۴ درصد افزایش داشته است.

وی افزود:  ۴ میلیون و ۶۶۵ هزار تن كالا از طریق مرزهای جاده‌ای از كشور خارج و میزان یک‌میلیون و ۳۸۷ هزار تن از مرزهای جاده‌ای به كشور وارد شدند. 

مداح با اشاره به این‌که از مجموع واردات و صادرات سهم جاده ۷ درصد و سهم دریا  ۹۳ درصد است، اظهار داشت : از میان مرزهای جاده‌ای كشور، مرز بازرگان با سهم ۶۲ درصدی فعال‌ترین مرز در زمینه واردات كالا به كشور به شمار می‌رود. پس‌ازآن مرزهای میرجاوه و آستارا با ۱۰ و  ۱۱ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: عملكرد مرزهای جاده‌ای در زمینه صادرات كالا از كشور نشان می‌دهد در مدت مذكور مرز بازرگان با ۲۱ درصد در رده نخست و پس‌ازآن مرزهای میلك با ۲۰ درصد و دوغارون با ۱۱ درصد قرار دارند.

مدیركل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: سهم كامیون‌های ایرانی در صادرات كالا ۷۰درصد و در جابه‌جایی واردات كالا ۳۹ درصد بوده است

رونق ترابری مسافران دریایی درمرکز و شرق هرمزگان

محمد محسنی ضمن اعلام جدیدترین آمار سفرهای دریایی در مرکز استان هرمزگان گفت: از آغاز امسال  تا ابتدای دی‌ماه، دو میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۸۷ نفر مسافر در بنادر تحت مدیریت اداره بنادر شهید باهنر جابجا شدند که رشد ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید و عمده آن از طریق بندر شهید حقانی صورت گرفته است.

وی ضمن اعلام خبر تخلیه و بارگیری ۳ هزار و ۲۹۸ TEU کانتینر طی امسال  و افزایش هشت برابری این عملیات، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۳ هزار و ۶۸۸ فروند شناور در بنادر شهید باهنر، جاسک و تیاب پهلو گرفتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از آمار عملکرد نه‌ماهه جابجایی کالا در این بندر نیز سخن به میان آورد و گفت: طی مدت یاد شده، بالغ بر یک میلیون و ۳۱۰ هزار و ۷۶۰ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر شهید باهنر و بنادر تابعه آن در شرق استان تخلیه و بارگیری شد.

وی ادامه داد: از این میزان، ۹۸۸ هزار و ۹۳۱ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۳۲۱ هزار و ۸۲۹ تن به کالاهای نفتی اختصاص داشته است.

محسنی تصریح کرد: طی مدت یاد شده، ۷۴۸ هزار و ۲۶۱ تن کالای غیرنفتی و ۷۹ هزار و ۸۲۲ تن کالای نفتی از این بنادر صادر شد.

محسنی بیان کرد: طی این مدت، ۷۶ هزار و ۲۲۶ تن کالای غیرنفتی وارد بندر شهید باهنر و بنادر تابعه آن شد

رشد ۳۷ درصدی صادرات فولاد از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اظهار داشت: طی نه ماهه نخست سال جاری ضمن بارگیری و صادرات یک میلیون و ۳۱۸ هزار تن محمولات فولادی از منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره)، رشد ۳۷ درصدی در این زمینه، نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسیده است.

ابوطالب گرایلو در تشریح دلایل رشد مطلوب بارگیری، به تمهـیدات ویژه از جمله واگذاری اسکله مناسب برای این نوع محمولات اشاره نمود.

وی در ادامه، بهبود وضعیت تجهیزاتی تأمین کنندگان تخلیه و بارگیری و ارائه راهکارهای عملیاتی در راستای تبدیل نقاط ضعف به قوت توسط کارشناسان بندری این اداره کل را از جمله علل بهبود دهنده در افزایش سرعت بارگیری این محمولات در کنار افزایش تولید صنایع داخلی کشور برشمرد.

معاون دریایی و بندری اضافه نمود: برخورداری منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) از زیر ساخت های مناسب و امکانات مساعد تخلیه و بارگیری انواع کالا و دسترسی به راه های مواصلاتی ریلی و جاده ای و نزدیکی به مراکز بزرگ جمعیتی و صنعتی از جمله مزیت هایی است که موجب تقویت حضور و تمایل صاحبان صنایع برای سرمایه گذاری در این مجتمع بندری و صادرات تولیدات  خود از این طریق شده است.

جابه جایی ۸۳ هزار مسافر در مسیر خارگ - بوشهر و بالعکس

احمد باقری مقدم از توسعه زیرساخت‌های خدماتی شناور مسیر دریایی بوشهر - خارگ خبر داد و اظهار داشت: به دستور مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران در حال توسعه زیرساخت های خدماتی از سوی این شناور چارتری به اهالی خارگ و پرسنل شرکت‌های نفتی مستقر در جزیره هستیم.

وی از افزایش تردد در جزیره خارگ به وسیله شناور این شرکت خبرداد و افزود: در ۹ ماه امسال ۸۲ هزار و ۷۳۵ نفر در مسیر دریایی بوشهر – خارگ – بوشهر از سوی شناور چارتر عملیات عمومی شرکت پایانه های نفتی ایران تردد کرده‌اند.

مدیر عملیات عمومی پایانه‌های نفتی ایران با بیان اینکه ۴۹۳ سرویس در طول ۹ ماه از سوی شناور چارتری این شرکت در این مسیر صورت گرفته است خاطر نشان کرد: شناور چارتری شرکت پایانه نفت خارگ بیش از ۳۶ هزار نفر بومی، ۳۴ هزار نفر شرکتی و بیش از ۱۲ هزار و ۷۳۵ مسافر آزاد جابه‌جا کرده است.

باقری مقدم به مانا گفته است:در ۹ ماهه سال جاری تاکنون این شناور موفق شده است ۲۴۷ روز دریاروی داشته باشد که ۲۹ روز به دلیل شرایط جوی این شناور خارج از سرویس بوده است

باید اعتبارات وزارت راه و شهرسازی را تقویت کنیم/ وزارت راه و شهرسازی متولی بسیاری از زیرساخت‌های حاکمیتی است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: باید اعتبارات وزارت راه و شهرسازی را متناسب با مسؤولیت‌هایی که در کشور بر عهده دارد، افزایش دهیم چرا که وضعیت بودجه این وزارتخانه متناسب با گستردگی فعلی مسؤولیت‌های آن نیست

حسین هاشمی تختی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بررسی برنامه ششم توسعه کشور در مجلس شورای اسلامی امروز پایان می‌یابد و از آن جایی‌ که ارتباط مستمری در بررسی برنامه ششم با شورای نگهبان در جریان بود، به نظر می‌رسد با کمترین میزان ایرادات نهایی شود.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تصمیمات خوبی در زمینه توسعه استان‌های جنوبی کشور و از جمله استان هرمزگان، توسعه سواحل، استفاده از ظرفیت پیمانکاران بومی در اجرای پروژه‌ها، رشد اعتبارات جزایر، الزام به برنامه‌ریزی برای توسعه بنادر و دیگر زیرساخت‌های مرتبط با اقتصاد دریامحور صورت گرفت، افزود: یکی از تأکیدات ما در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که آن را در صحن علنی مجلس نیز مطرح کردیم، کمک به توسعه راه‌های روستایی و رساندن متوسط بهره‌مندی چهار استان کمتربرخوردار کشور از راه روستایی به شاخص متوسط کشوری بود.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس عنوان کرد: اخیرا در جلسه‌ای که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم، موضوع توسعه راه‌های روستایی بخصوص در استان هرمزگان را مطرح کردیم و قرار شد تا در بودجه سال آینده کشور توجه ویژه‌ای به اعتبارات این بخش صورت گیرد تا حرکت جهادی کنونی در زمینه آسفالت راه‌های روستایی، با جدیت تداوم یابد.

مانورعملیاتی تجسس و نجات دریایی و اطفاء حریق در بندرکنگان

محمد محمودی رئیس اداره بندر و دریانوردی کنگان گفت: در راستای سنجش توان و آمادگی نیروهای امدادی در مقابله با شرایط اضطراری و حوادث احتمالی دریایی و بندری، مانور عملیاتی  تجسس و نجات دریایی و اطفاء حریق در محل حوضچه بندر کنگان برگزار شد.

محمودی افزود: این مانور عملیاتی با مشارکت، آتش‌نشانی، اورژانس، فرماندهی دریابانی، مرکز نجات دریایی هلال‌احمر و شناورهای داوطلب بندر کنگان طبق سناریو از قبل تعیین شده و در زمان مقرر با موفقیت به پایان رسید.

 رئیس اداره بندر و دریانوردی کنگان عنوان کرد: در این مانور ابتدا شناور مضطر فرضی، وجود مصدوم در شناور و به آب افتادگی خدمه را به مرکز کنترل ترافیک دریایی بندر کنگان اعلام نموده و  با گزارش و هماهنگی‌های به عمل آمده، شناورهای ناجی ۱۸ سازمان بنادر، شناور هلال‌احمر، شناور دریابانی و ۴ قایق داوطلب مردمی به موقعیت حرکت کرده و فرد مصدوم و در حال غرق را نجات و پس از انجام اقدامات اولیه امدادی، به عوامل اورژانس مستقر بر روی اسکله بندر کنگان تحویل دادند.

 وی اضافه کرد: در مرحله دوم مانور نیز، شناور در حال حریق وضعیت اضطراری در شناور و اسکله را به مرکز کنترل ترافیک دریایی بندر کنگان مخابره نموده و متعاقب آن هماهنگی‌های لازم با نیروهای امدادرسان آتش‌نشانی و اورژانس بندر کنگان و ناجی ۱۸ و سایر ارگان‌های دخیل جهت امنیت و ایمنی به عمل آمد و نیروهای مذکور با حضور در موقعیت، به ایفای نقش و وظیفه پرداخته و اطفای حریق را از سمت خشکی با تجهیزات خودروی آتش‌نشانی و مانیتور تاور و از دریا توسط شناور ناجی و با تأمین امنیت محوطه توسط پرسنل گارد بندر به پایان رساندند.

 گفتنی است، در این مانور تجهیزاتی شامل دو خودروی آتش‌نشانی، یک خودرو آمبولانس، دو مانیتور تاور اطفاء حریق، یک فروند شناور ناجی، چهار فروند قایق محلی همیار ناجی، یک فروند لنج باری، یک فروند شناور نجات دریایی هلال‌احمر و جت اسکی و یک فروند شناور دریابانی، شرکت داشته‌اند. ‌ 

نظر شما