شناسهٔ خبر: 33473 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تشریح ۵ ماموریت جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور/ تبیین نقش جامعه‌مهندسی در اصلاح بودجه ۸۹۰۰ میلیارد تومانی شهرداری‌/ ابلاغ اخلاق حرفه‌ای مهندسی از بزرگترین دستاوردهای دولت یازدهم است

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، ضمن تاکید بر این که ابلاغ اخلاق حرفه‌ای مهندسی یکی از بزرگترین دستاوردهای ما در دولت یازدهم بود، گفت: ۸۹۰۰ میلیارد تومان از منبع درآمد شهرداری‌ها از محل فروش تراکم و تغییر کاربری است که در این بین مهندسان در اصلاح منبع درآمد شهرداری‌ها نقش مهمی دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، در مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و پیشین شورای‌ مرکزی سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان کشور که با حضور روسای سازمان‌های نظام مهندسی و اعضای شورای مرکزی دوره هفتم برگزار شد، شرکت کرد.

در این مراسم وی ضمن خیرمقدم به اعضای حاضر در جلسه، گفت: امیدوارم، امروز با شکل‌گیری دوره هفتم شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان روز مبارکی برای ملت ایران باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تشکر از زحمات اکبر ترکان رئیس دوره ششم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از خدمات وی در دوران دوستی ۳۷ ساله‌اش که از شکل‌گیری جهادسازندگی آغاز شد و تا به امروز ادامه یافت تشکر کرد. وی همچنین انتصاب فرج‌الله رجبی رئیس تازه منصوب‌شده شورای‌مرکزی دوره هفتم سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور را که با انتخاب اعضای شورای مرکزی دوره هفتم انجام شد تبریک گفت.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه از آغاز شکل گیری سازمان نظام مهندسی ساختمان و همچنین تدوین و تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان با این سازمان ارتباط داشته است، گفت: اعتقادم بر این است که در این نظام حرفه‌ای باید سطح مداخله دولت به کمترین میزان ممکن برسد و در حد مسایل حاکمیتی باشد. به همین دلیل نیز تلاشم بر این بود که در انتخاب رئیس شورای مرکزی دوره هفتم سازمان‌های نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور، اصل را بر انتخاب خود مهندسان بگذارم و تعادل استانی را با حداقل مداخله خود به عنوان وزیر راه و شهرسازی انجام دهم.

آخوندی ادامه داد: در معرفی سه نفر عضو انتخاب شده توسط شورای‌مرکزی دوره هفتم برای تصدی ریاست شورای‌مرکزی سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان، عین نظر شورا را به رئیس‌محترم جمهوری منتقل کردم و انتخاب اصلی را به رئیس‌جمهوری واگذار کردم. زیرا معتقدم که دولت باید به نظر شورای مرکزی احترام بگذارد و نظر مهندسان را تمکین کند.

مسیری که برای نوشتن قانون نظام مهندسی ساختمان و مقررات آن طی شد

وی با یادآوری اینکه در دوره پنجم شورای مرکزی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در انتخاب اعضا و همچنین رئیس، روندی معکوس نظر شورای مرکزی اعمال شد، به تنظیم قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که بیش از ۲۰ سال پیش انجام شد، اشاره کرد و گفت: زمانی که قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را تنظیم می‌کردیم اندیشه‌ای که در ذهن‌مان بود این بود که باید برای مهندسی ساختمان در ایران، مرجعیت قانونی ایجاد کنیم. همان زمان نیز انجمن‌های مردم‌نهاد و سازمان‌های مهندسی مختلف همچون جامعه مهندسان مشاور را داشتیم اما هیچکدام نمی‌توانستند داعیه مرجعیت داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با گرته برداری از نمونه‌های بین‌المللی، قانون نظام مهندسی ساختمان و مقررات آن برای تنسیق امور با مطالعه قوانین مهندسی کشورهای هند، پاکستان، ترکیه، آمریکا و کشورهای اروپایی و منطبق با وضعیت جامعه ایران، نوشته شد. در این زمینه تلاش کردیم تا مفهوم مهندسی حرفه‌ای و سازمان‌هایی که مرجعیت حرفه‌ای دارند را با ارزیابی از قانونی که پیش از انقلاب در کشور داشتیم تنظیم کنیم.

آخوندی تصریح کرد: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به رغم کاستی‌هایی که دارد دستاوردهای فراوانی نیز دارد و نباید آنها را از نظر دور داشت. به عنوان نمونه، تلاش کردیم تا تعریف روشنی از مهندس و مهندس ذی‌نفع در ایران داشته باشیم. در حالیکه در سال های ۷۵ و ۷۶ این نگاه وجود نداشت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حال حاضر، مقررات ملی و کنترل ساختمان در سطح عمومی، بین مردم، رسانه‌ها و شهرداری‌ها، شناخته شده است بر این نکته صحه گذاشت که قانون نظام‌مهندسی‌ ساختمان دستاوردهای فراوانی داشته است.

وی در بخشی از سخنان خود در این باره گفت: در حال حاضر، مردم، رسانه‌ها، شهرداری‌ها با مفاهیم مقررات‌ملی‌ساختمان در جهت پایداری، مقاومت در برابر زلزله، معماری، ‌تقلیل مصرف انرژی و مسائلی از این دست که بسیار مهم‌اند آشنا هستند و این اتفاقات مهم، تجربه کار جمعی برای مهندسان نیز به شمار می‌رود.

آخوندی با تاکید بر اینکه تشکیل سازمانهای نظام مهندسی ساختمان و تصویب قانون برای آن در بیش از ۲۰ سال گذشته نتیجه همکاری جامعه مهندسی بوده است، گفت: شورای مرکزی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان نتیجه تعامل بیش از ۳۰۰ هزار مهندس در ایران است و به نظر می رسد که این سازمان، بزرگ‌ترین سازمان حرفه‌ای قانونمند است که مهندسان با هم در پیشبرد اهداف آن مشارکت دارند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان سرمایه جامعه مهندسان در ایران است که از طریق این سازمان، تمامی مهندسان می‌توانند با هم پیام و نقطه نظرات مهندسی را مبادله کنند. بنابراین من به دستاوردهای این قانون همواره توجه داشته‌ام.

آخوندی با یادآوری پژوهشی که چندین سال قبل و در دوره چهارم مبنی بر اینکه مهندسان تا چه اندازه به مباحث مقرارت ملی و کنترل ساختمان توجه دارند انجام داد، ‌گفت: نتایج پژوهش نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق مهندسان، مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان را مورد توجه قرار می‌دهند و در واقع آن مقررات، کتاب کار مهندسان شده است.

وی ادامه داد: در کنار نقاط قوت قانون مقررات ملی و کنترل ساختمان نباید از چالش‌های فراروی قانون نظام مهندسی ساختمان نیز غافل شویم.

وی گفت: چالشی که از ابتدا به آن توجه داشتیم نحوه تعامل بین نظام فنی و اجرایی کشور و قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بود. من از روز اول به این موضوع توجه داشتم. در قانون نظام مهندسی نیز از همان ابتدا که به نگارش درآمد و بعدها به تصویب رسید این نکته را مورد توجه قرار دادیم که این دو نظام نه رقیب یکدیگر که در امتداد هم باشند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قبل از تدوین و تصویب قانون نظام مهندسی و تشکیل سازمان های نظام مهندسی ساختمان، مرجعیتی برای تایید صلاحیت مهندسان وجود نداشت، گفت: اگر کسی بخواهد بنگاه مهندسی داشته باشد لازم است یک مهندس حرفه‌ای در هیات مدیره این بنگاه مسوولیت حرفه ای را بپذیرد.

آخوندی ادامه داد: در ماده ۳۳ و ۳۴ قانون نظام مهندسی آمده است تمامی طرح های عمرانی و دولتی از جهت مقررات باید از مقررات ملی ساختمان تبعیت کند و نظام فنی- اجرایی کشور از اجرای مقررات ملی و کنترل ساختمان مبرا نیست. بنابراین هر بنگاه و نظام فنی- اجرایی باید در فعالیت‌های مرتبط با امور مهندسی، مهندس ذی صلاح را در فعالیت‌ها وارد کند.

عضو کابینه دولت یازدهم اعلام کرد: آمادگی دارم تا از شورای مرکزی دوره هفتم حمایت کنم قبل از آنکه هرگونه تغییر در قانون نظام مهندسی ایجاد شود، هماهنگی با ثبت داشته باشیم و سازمان ثبت صلاحیت سازمان‌های نظام مهندسی را در تایید مهندسان ذی‌صلاح بپذیرد.

اخلاق مهندسی از چالش‌های جامعه مهندسی

آخوندی اخلاق مهندسی را یکی از چالش های دیگری عنوان کرد که جامعه مهندسی در حال حاضر با آن روبه روست و افزود: در این ۲۰ ساله شاهد بودیم که سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان مرجع توزیع کار شدند و نتیجه این شد که سازمان به جای آنکه سازمان معتبر حرفه‌ای باشد سرمایه اجتماعی اش در جامعه تنزل یافت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آمار و قضاوتی تحت عنوان امضا فروشی ندارد، گفت: شاید درصد پایینی از جامعه مهندسی امضافروشی کند. اما همین که این موضوع شیوع پیدا کرد تلنگری به جامعه مهندسی بود و باعث تنزل شان این حرفه شد.

آخوندی در بیان چرایی شیوع امضافروشی در جامعه، برطرف نشدن نیاز جامعه به خدمات مهندسی را عنوان کرد و افزود: وقتی به سیستم سنتی‌تر برمی‌گردیم می‌بینیم ۵۰ سال پیش، پدران ما وقتی می‌خواستند خانه‌ای بسازند به معماری مراجعه و به وی اعتماد می‌کردند و با بستن قرارداد با یک معمار، تمامی امور احداث خانه شان را به یک شخص می‌سپردند.

تجدیدنظر در نظام ارجاع کار

وی ادامه داد: مشکلی که بعد از سیستم جدید در سیستم توزیع کار پیدا شد از یک طرف این حق را از مشتری گرفت تا مهندس را انتخاب کند و همچنین مصرف کننده نمی دانست که دارد چه نوع خدمات مهندسی دریافت می‌کند و به تجربه دریافت که خدمات متفرقه، دردی را از وی دوا نمی‌کند. بنابراین معتقدم بزرگترین مشکل، نظام ارجاع کار بود.

آخوندی با اشاره به این نکته که نحوه ارجاع کار باید مورد تجدید نظر قرار بگیرد، گفت: به عنوان بخشی از بدنه دولت، معتقدم مشتری باید با یک نفر طرف باشد و نباید بین چندین نفر سرگردان باشد. به همین دلیل نیازمند رعایت اخلاق حرفه‌ای مهندسی هستیم.

وی تاکید کرد: ابلاغ اخلاق حرفه‌ای مهندسی یکی از بزرگترین دستاوردهای ما در دولت یازدهم بود که به این نکته تاکید دارد که باید اصول اخلاقی بین مهندس با صاحب کار، مهندس با مهندس و مهندس با جامعه مشخص باشد. در رابطه بین مهندس با صاحب کار، مهندس باید حق صاحب کار را رعایت کند و همچنین باید بین مهندسان رقابت شرافتمندانه وجود داشته باشد.

آخوندی با اشاره به اینکه رابطه بین مهندس با جامعه مغفول مانده است، افزود: در تعریف رابطه بین مهندس با جامعه، آیا ما حق داریم زیر نقشه‌ای را امضا کنیم که می‌دانیم نتیجه نقشه یا به جامعه از نظری محیط زیست لطمه می‌زند و یا موجب تضییع حق فردی خواهد شد؟

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بودجه شهرداری تهران که به شورای شهر ابلاغ شده و در آن اعلام شده بود که ۸۹۰۰ میلیارد تومان از منبع درآمد شهرداری‌ها از محل فروش تراکم و تغییر کاربری است نقش مهندسان را در اصلاح منبع درآمد شهرداری ها یادآور شد و گفت: وقتی تراکم به صورت غیرقانونی به فروش می‌رسد و تغییر کاربری صورت می‌گیرد همه اینها نشان می‌دهد که مهندسان نقش خود را به خوبی ایفا نکرده‌اند.

آخوندی تاکید کرد: اخلاق مهندسی می‌گوید ما حق نداریم زیر نقشه‌ای را امضا کنیم که کاربری آن غیرقانونی تغییر کرده است و مجموعه این رفتارها، تعریف و تشریح رابطه مهندس با جامعه است.

وی ادامه داد: آنچه ما در وزارت راه و شهرسازی تعقیب می‌کنیم این است که اگر مهندس حق جامع را تضییع کند باید به شورای انتظامی معرفی شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مهندسان در برابر جامعه مسئولیت اجتماعی دارند و باید به آن مسئولیت خود توجه کنند، گفت: همه می دانیم بخشی از وضع وارونگی هوا در شهر، وضعیت هوای ناسالم در تهران مشمول رعایت نکردن اخلاق حرفه‌ای است.

آخوندی گفت: حتی اگر تمامی اتومبیل ها در تهران هبیریدی شوند آیا تمام مساله تهران حل می‌شود؟ قطعا جواب منفی است. نه ترافیک، نه گردش هوا، نه آب، مشکلشان حل نخواهد شد. حداکثر این است که CO۲ موجود در هوا کاهش می یابد. اما با وجود حجم همه این ساختمان‌ها مهندسی زیر همه آنها را امضا کرده است.

مهندسان بر توافق غیرقانونی مالک و شهرداری صحه نگذارند

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما مهندسان باید بدانیم که اگر به مسئولیت‌های خود توجه نداشته باشیم نهایتا شهرها غیرقابل سکونت، غیرقابل حرکت خواهند شد و هزاران مشکل و معضل و چالش اجتماعی برای شهرها پیش می‌آید. در حالیکه اخلاق حرفهای اجازه نمی‌دهد اگر شهرداری و مالک توافق غیرقانونی کردند مهندسان نیز بر آن صحه بگذارند.

آخوندی آموزش حرفه ای مهندسان را از وظایف مهم سازمان های نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد و گفت: آموزش مهندسان بسیار مهم است. چندین بار با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکاتبه داشته ام که این حجم فارغ التحصیل وارد چه بازار کاری می‌خواهند بشوند؟ در حالیکه انتظار می‌رفت سازمان های نظام مهندسی ساختمان خود به این موضوع مهم بپردازند.

وی ادامه داد: سازمان های نظام مهندسی ساختمان به بازار عرضه و تفاضا توجه نداشتند و موضع روشنی از سازمان های مهندسی در این باره نداشتیم. انتظار داریم که دوره هفتم سازمان نظام مهندسی ساختمان در مورد آموزش حرفه ای مهندسان و حجم آنها موضع روشنی اتخاذ کند.

تاکید بر آموزش مهندسان و آماده کردن آنها برای ورود به عرصه فعالیت های بین‌المللی

آخوندی تصریح کرد: آموزش حرفه ای مهندسان دستور کلی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان است که در دوره پنجم شورای مرکزی نیز بر آن تاکید داشتم و در حال حاضر اعلام می کنم که حداکثر حمایت را از سازمان های نظام مهندسی ساختمان برای آموزش حرفه‌ای مهندسان خواهم داشت.

وزیر راه و شهرسازی همچنین بر اینکه مهندسان باید در جوامع بین المللی نیز عرصه رقابت داشته باشند، گفت: باید مهندسان را طوری آموزش دهیم که در بازار جهانی نیز بتوانند ورود کنند.

وی افزود: مجموعه وزارت راه و شهرسازی هماهنگی صددرصدی با شورای مرکزی و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان دارد. در عین حال این مجموع تنها قواعد عمومی را تنظیم می کند، آنچه انجام می شود توسط مهندسان و سازمان های نظام مهندسی ساختمان است. /

نظر شما