شناسهٔ خبر: 33476 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور مطرح کرد؛

تشریح فعالیت شرکت فرودگاه‌ها برای رویداد مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی/ موافقت آستان قدس رضوی با اتصال۷۰۰ هکتار زمین به فرودگاه مشهد/ شبکه مترو به فرودگاه وصل شده است

حسین اسفندیاری قائم‌مقام مدیرعامل فرودگاه‌های کشور با تشریح اقدامات انجام شده شرکت فرودگاه‌های کشور برای آمادگی نسبت به رویداد فرهنگی مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی ۹۶-۹۵ گفت: در حال‌حاضر فرودگاه مشهد دو باند یک و دو دارد که موازی هستند و ساخت باندهای ۳ و ۴ مورب می‌تواند آلودگی‌های صوتی و زیست‌محیطی را کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین اسفندیاری قائم‌مقام مدیرعامل فرودگاه‌های کشور در ششمین ستاد ملی مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی، گزارشی مشروح از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده و در دست انجام فرودگاه‌های کشور را برای آمادگی از رویداد مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی ۹۶-۹۵ ارایه کرد.

اسفندیاری گفت: پروژه‌های فرودگاه مشهد خیلی خوب پیش رفته و به بهره‌برداری رسیده است. کلیه امور بهسازی و توسعه‌ای ترمینال داخلی فرودگاه مشهد انجام شده و حرکت مسافر، رفت و آمدها و فضای مطبوعی در فرودگاه ایجاد شده است. همچنین مساحت ترمینال داخلی فرودگاه مشهد ۴۳ هزار متر مربع است که تعداد گیت‌های خروجی ترمینال داخلی فرودگاه از ۲ گیت به ۹ گیت افزایش پیدا کرده است  که اینها یکی از شاخص‌های بهره‌وری است و خوشبختانه در فرودگاه مشهد، محقق شده است.  

قائم‌مقام مدیرعامل فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه در هیچیک از فرودگاه‌های کشور چنین ظرفیتی ایجاد نشده است، افزود: در مورد ترمینال خارجی فرودگاه مشهد نیز مراحل توسعه‌ای در حال انجام است و توانستیم ترمینال خارجی را نیز از ۱۴ هزار مترمربع به ۲۴ هزارمتر مربع افزایش دهیم. همچنین مسیر ورودی و خروجی یعنی مسیر پروازهای ورودی از مسیر پروازهای خروجی تفکیک شده است.

وی با تاکید بر اینکه پیش‌تر یک گیت در ترمینال خارجی وجود داشت و هم اکنون به ۴ گیت افزایش یافته است، گفت: توسعه اپرون و عوامل پروازی فرودگاه مشهد را که نقش برجسته‌ای در افزایش پذیرش پرواز دارد انجام داده‌ایم.

اسفندیاری افزود: باید بپذیریم که فرودگاه مشهد نقشی مانند فرودگاه مهرآباد دارد و بسیاری از شرکت های هواپیمایی تمایل دارند که در مشهد باشند.

این مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور گفت: ۲۸۰ هزارمترمربع توسعه اپرون فرودگاه مشهد کامل شده است. در حال حاضر علاوه بر اینکه پروازها افزایش پیدا می‌کند ما با پیش‌بینی‌هایی که کرده‌ایم در منطقه اپرون و عوامل پروازی مشهد مشکلی نداریم.

اسفندیاری گفت: ظرفیت هواپیما در مشهد در حال حاضر ۴۴ هواپیما است. این در حالی است که در حال حاضر در فرودگاه مهرآباد ۴۰ هواپیما موجود است.

وی همچنین در بیان دیگر اقداماتی که شرکت فرودگاه‌های کشور در مشهد انجام داده و با برگزاری مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی سرعت بیشتری گرفته است به اتصال شبکه مترو به فرودگاه اشاره کرد و گفت: شبکه مترو خوشبختانه به فرودگاه وصل شده است. همچنین پارکینگ طبقاتی برای رفاه حال مسافران راه‌اندازی شده که ظرفیت آن کافی نیست و پیشنهاد می‌کنیم ظرفیت آن تا پایان سال ۹۶ به ۲ هزار موقعیت پارکینگ افزایش یابد.

اسفندیاری تصریح کرد: اقداماتی که برای پروژه‌های توسعه‌ای فرودگاه مشهد انجام شده همگی از منابع شرکت فرودگاه های کشور تامین شده است.  

وی تاکید کرد: شرکت فرودگاه‌های کشور مجموعه اقداماتی را در طول سال باید انجام دهد اما رویداد فرهنگی مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی به پروژه‌های فرودگاهی شهر مشهد شتاب ویژه ای داد و باعث بهره برداری مناسبی شد. به عنوان نمونه پروژه اتصال مترو واقعا شتاب گرفت. اما باید این نکته را در نظر بگیریم که نگاه ما به مشهد نگاه مقطعی نیست. بلکه به دلیل آنکه زائران امام رضا(ع) همواره به این شهر تردد دارند در نظر داریم تا ظرفیت‌ها را در سال‌های آتی نیز افزایش دهیم.

رایزنی برای ساخت باند ۳ و ۴ مورب فرودگاهی با هدف کاهش آلودگی صوتی و محیط‌زیستی

اسفندیاری همچنین در بیان راهکارهای حل مساله فرودگاه های بن‌بست مشهد که اصطلاحا به دلیل محصور شدن فرودگاه در شهر و مسدود بودن راه های دسترسی و ایمن از فرودگاه چنین عنوانی به آنها، اطلاق می‌شود، گفت: فرودگاه مشهد فرودگاهی است که اصطلاحا به آن فرودگاه بن‌بست می‌گوییم یعنی در محاصره شهر است. اما با تدابیری که در این باره اندیشیده شده و کمک‌های استاندار خراسان‌رضوی، خوشبختانه اخیرا در دیداری که با آقای رئیسی تولیت آستان‌قدس رضوی انجام گرفت موافقت اولیه‌ای برای تخصیص 700 هکتار زمین از زمین‌های آستان‌قدس‌رضوی برای توسعه فرودگاه مشهد اعلام شد تا در اختیار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور قرار گیرد. 

وی تاکید کرد: پیگیری مسئولان استانی کمک می‌کند تا این اتفاق سرعت بیشتری بگیرد. با این اقدام نیز ساخت باند سوم و چهارم فرودگاه مشهد به صورت مورب امکان‌پذیر خواهد شد. در حال‌حاضر فرودگاه مشهد دو باند یک و دو دارد که موازی هستند و باندهای مورب می‌توانند آلودگی‌های صوتی و زیست‌محیطی را کاهش دهند.

اسفندیاری گفت: اولین پروژه سرمایه‌گذاری خارجی فرودگاهی در مشهد در حال پیگیری است و شرکت وینسی فرانسوی که بزرگترین شرکت هلدینگی زیرساختی است اعلام آمادگی کرده است که در پروژه‌های فرودگاهی ایران که اولین آن مشهد است با ما همکاری لازم را داشته باشد. همچنین این شرکت فرانسوی خود را مقید کرده است تا از معماری داخلی ایران و نشانه‌های فرهنگی داخلی شهرها برای طراحی فرودگاه ها استفاده کند و در هنگام بهره برداری شرایطی را فراهم کند تا نیروهای ایرانی آموزش‌های لازم را کسب کنند. /

نظر شما