شناسهٔ خبر: 33477 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

پلاسکو؛ نخستین بلندمرتبه تهران فرو ریخت/ مشارکت ایران در بازسازی مناطق تخریب شده سوریه/ امضای قرارداد تملک کارخانه تاریخی ریسباف/ حمایت وزارت راه از صنایع وابسته به سیمان

مسکن اعلام آمادگی ایران در بازسازی مناطق تخریب‌شده سوریه، امضای قرارداد تملک کارخانه تاریخی ریسباف، حمایت وزارت راه و شهرسازی از صنایع وابسته به سیمان، بررسی سند توسعه مکران در شورای‌عالی شهرسازی و معماری، انتقاد از ‌بی‌توجهی شهرداری‌ها در به کارگیری متخصصان و تشریح چالش‌های طرح بزرگ‌مقیاس مسکن‌مهر با ۱۱۷ هزارواحد بدون متقاضی و همچنین فروریزش ساختمان پلاسکو، بخشی از اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دامنه حوزه فعالیت مسکن و شهرسازی در هفته اخیر بسیار گسترده بود. دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر اقتصاد سوریه و اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در بازسازی مناطق تخریب شده سوریه، امضای قرارداد تملک کارخانه تاریخی ریسباف، سخنرانی و حضور وزیر راه و شهرسازی در همایش توسعه، طرح و اجرای رویه های بتنی و تاکید بر حمایت از صنعت سیمان در حوزه راه و لزوم توجه به نظام توزیع و بازاریابی سیمان از سوی تولیدکنندگان، مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و جدید شورای مرکزی سازمان های نظام مهندسی ساختمان، برگزاری سومین کنفرانس بناهای بلند و تقدیر از ۴ پیشکسوت معماری و شهرسازی توسط وزیر راه و شهرسازی، بررسی سند توسعه مکران با هدف انتفاع ساکنان منطقه در شورای عالی شهرسازی و معماری، تشریح چالش های اجرای طرح بزرگ مقیاس مسکن مهر با ۱۱۷ هزار واحد بدون متقاضی بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته اخیر بود.

مشارکت در بازسازی مناطق تخریب‌شده سوریه در دیدار با وزیر اقتصاد و تجارت آن کشور

وزیر راه و شهرسازی در دیداری که با وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه داشت اعلام آمادگی کرد تا ایران در بازسازی شهرهای تخریب شده سوریه مشارکت داشته باشد. وی در بخشی از سخنان خود گفت: ایران تقریباً چنین تجربه‌ای درجنگ هشت‌ساله با عراق را دارد و می تواند در زمینهٔ خدمات فنی و مهندسی و هم‌چنین در حوزه حمل‌ونقل با سوریه همکاری کند. ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنیم سوریه در گام نخست نسبت به ثبت این خرابی‌ها در سازمان ملل اقدام نماید و در گام بعدی ایران برای تهیه برنامه عملیاتی برای بازسازی سوریه مشارکت خواهد کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

برداشت اشتباه از فناوری منجر به شکل گیری کلانشهرهای معاصر شد

در هفته‌ای که گذشت با تلاش‌های مجموعه وزارت راه و شهرسازی، قرارداد تملک کارخانه ریسباف اصفهان به امضا رسید. وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای این قرارداد گفت: تملک کارخانه ریسباف، انتخابی تاریخی و علامتی برای تغییر رویکرد از سیاست های توسعه سوداگرانه شهری به توسعه مسئولانه و متعهدانه شهرها بر اساس ظرفیت‌های زیستی و طبیعی است. (متن کامل را اینجا بخوانید.)

حمایت وزارت راه و شهرسازی از صنایع وابسته به سیمان

وزیر راه و شهرسازی در همایش توسعه، طرح و اجرای رویه های بتنی بر حمایت وزارت راه و شهرسازی از صنعت سیمان در حوزه راه تاکید کرد و خواستار افزایش سهم ساختمانی های بتنی نسبت به فولاد شد. وی گفت: رویه جاده‌ها، تراورس‌های راه‌آهن و باند فرودگاه‌ها همه به سمت بتنی شدن حرکت می‌کنند و بخشی از آنها تا این لحظه بتنی شده است. این تصمیم به خاطر آینده کشور با هدف ایجاد ارزش افزوده، افزایش طول عمر و هزینه نگهداری پایین اتخاذ شده است. از این رو بخشی از آزادراه تهران شمال با رویه بتنی ساخته می‌شود و در نظر داریم ۱۰ درصد رویه راه‌های کشور به رویه بتنی تغییر کنند. همچنین باند فرودگاه مهرآباد بعد از ۴۰ سال به رویه بتنی مجهز شد و تراورس‌های راه‌آهن به سمت بتنی شدن هستند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نیاز به بازخوانی زندگی شهری مدرن

سومین کنفرانس بناهای بلند با حضور وزیر راه و شهرسازی و سخنرانی وی درسالن همایش‌های برج میلاد تهران به مدت ۳ روز برگزار شد. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نقد مدرنیته درنظام شهری و توسعه ایران، بلندمرتبه‌سازی رایج در کشور را هزینه کردن از جیب مردم عنوان کرد و در بخشی از سخنان خود گفت: ساخت یک ساختمان بلند و بی‌ضابطه تمام آسایش و زندگی همسایگان را به خطر خواهد انداخت، بدین معنا یک سوداگر در ساختمان بلند در محله‌ای که ارتفاع ساختمان‌ها مشخص است برای اینکه به سود بیشتری برسد از تمام حقوق مردم از خدمات شهری، معابر، ترافیک، آموزش، بهداشت، فضای سبزگرفته تا آفتاب و بهره‌وری از منابع زیستی با کمک کدخدا که شهرداری است می‌زند تا به منافع بیشتری برسد. در واقع هزینه‌های خود را به شهر تحمیل می‌کند. این همان برون‌ریز هزینه‌های یک نفر به دیگران است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی سند توسعه مکران با هدف انتفاع ساکنان منطقه در شورای‌عالی شهرسازی و معماری

سند توسعه مکران در نوزدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری با حضور اعضای اصلی، مسئولان ملی و استانی بررسی شد. پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در نوزدهمین جلسه شورا گفت: سند توسعه مکران با هدف انتفاع ساکنان منطقه تصویب می شود و در این سند، ملاحظات زیست محیطی و توان اکولوژیک در توسعه منطقه مدنظر است. تلاش می کنیم تا سند توسعه مکران متفاوت از تجربه عسلویه و با لحاظ تمامی ابعاد عمرانی، فرهنگی و اجتماعی منطقه مصوب شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

انتقاد از بی توجهی شهرداری در به کارگیری متخصصان

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی مشروح خواستار حذف افراد فاقد صلاحیت از فرآیند ساخت و ساز شد و کاهش حوادث ساختمانی را با حضور کارگران ماهر و پیمانکاران واجد صلاحیت ممکن دانست. وی در بخشی از سخنان خود گفت: مجموعه وزارت راه و شهرسازی و همچنین جامعه مهندسی انتظار دارد در مورد ساخت و ساز نیز مانند سایر تخصص‌ها، همچون طبابت، تعمیرات و سایر تخصص‌ها، متخصصان واقعی به این امر وارد شوند. در واقع باید افراد متخصص که در زمینه کاری تجربه دارند و صلاحیت آنها رسما تایید شده باید به ساخت و ساز بپردازند. در صنعت ساختمان متاسفانه ما همچنان شاهد شرکت افراد فاقد صلاحیت هستیم. در حالیکه جامعه مهندسی آمادگی برای ایفای نقش خود دارد و شهرداری‌ها از توجه به قانون و جلوگیری از حضور افراد فاقد صلاحیت، خودداری می‌کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح چالش های اجرای طرح بزرگ مقیاس مسکن مهر با ۱۱۷ هزار واحد بدون متقاضی

علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، چالش های اجرای طرح بزرگ مقیاس مسکن مهر با ۱۱۷ هزار واحد بدون متقاضی را تشریح کرد و گفت: بخشی از منابع ساخت مسکن مهر از یارانه‌های دولتی هزینه شده، زمین نیز از جمله سرمایه‌های دولتی بوده که در ساخت مسکن مورد استفاده قرار گرفته است.  همه اینها در کنار تامین زیرساخت‌ها و مسائل روبنایی که تامین آنها را وزارت نیرو و دستگاه‌های دیگر برعهده گرفتند هزینه‌های فراوانی را بر دوش دولت قرار داده و با اين وجود شاهد هستیم که ۱۱۷ هزار واحد مسکونی مهر فاقد متقاضی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تخریب کامل ساختمان پلاسکو در تهران

 در ساعت ۷:۵۹ صبح دیروز وقوع حادثه حریق در ساختمان پلاسکو به آتش نشانی اطلاع داده شد و در پی آن بیش از ۲۰۰ آتش نشان در قالب ۱۰ ایستگاه به محل اعزام شده و موفق به مهار و اطفای حریق در این ساختمان شدند، اما این ساختمان دوباره شعله ور شد و لحظاتی بعد این ساختمان به طور کامل فروریخت .(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما