شناسهٔ خبر: 33490 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهم‌ترين خبرهای استان‌ها در هفته اخیر:

افتتاح دانشکده هنر و معماری بوشهر توسط وزیر راه و شهرسازی/ آغاز ساخت حلقه مفقوده آزادراه اصفهان- شیراز/ راه‌آهن همدان- سنندج دردستور کار ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور

استان سفر وزیر راه و شهرسازی به استان بوشهر، آغاز ساخت حلقه مفقوده آزادراه اصفهان-شیراز، انتصاب مدیر کل راه و شهرسازی اردبیل و نیز سرپرست اداره کل راه و شهرسازی کرمانشاه، تقدیر رئیس مجلس از زحمات مردم قم برای قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان و برنامه‌ریزی برای افتتاح طرح بزرگراهی بافق-یزداز مهمترین اخبار استان‌ها در هفته اخیر است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مروری بر مهمترین رویدادها در حوزه راه‌ و شهرسازی در یک هفته اخیر نشان دهنده حجم کار و تلاشی است که در هر استان در این زمینه صرف شده است.

بوشهر

۳۰ دی ماه وزیر راه و شهرسازی برای افتتاح تعدادی پروژه بندری و بازدید از فرودگاه بوشهر به این استان سفر کرد و از برنامه‌های سفر وی می‌توان به افتتاح دانشکده هنر و معماری، بازدید از محور بزرگراهی اهرم-برازجان و نیز بازدید از بافت تاریخی استان اشاره کرد.

اصفهان

عملیات اجرایی قطعه ۷ آزادراه اصفهان- شیراز با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی آغاز شد که با احداث این قطعه، آزادراه مذکور به محور شیراز- سپیدان- یاسوج متصل می‌شود. انتهای آزادراه اصفهان- شیراز در قطعه ۶ به یک جاده اصلی دو طرفه می‌رسید که با احداث این قطعه از آزادراه مسیر موجود به صورت چهار بانده با مشخصات آزادراهی و ایمنی بالا در دسترس مسافران قرار می‌گیرد.

کردستان

راه‌آهن همدان – سنندج در دستور کار ویژه سازمان برنامه و بودجه کشور قرار گرفته است و در این راستا به منظور بررسی دقیق وضعیت این راه‌آهن، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان کردستان سفر می‌کند.

کرمانشاه

وزیر راه و شهرسازی مسعود شریفی را به سمت سرپرست اداره کل راه و شهرسازی کرمانشاه منصوب کرد. در متن حکم وزیر راه و شهرسازی آمده است: به موجب این ابلاغ جناب‌عالی را تا تعیین مدیر کل به عنوان سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه منصوب می‌نمایم. توفیقات شما را از خدای تعالی خوستارم.

قم

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قمی‌ها برای این قطار سریع السیر زحمات زیادی کشیدند و باید سود اولیه را قم ببرد و جایگاه قم باید در وسط این طرح باشد و مردم دسترسی درست و سامان یافته‌ای به این قطار داشته باشند.

یزد

مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد از افتتاح ۱۵ کیلومتر از ۴۳ کیلومتر باقی مانده از طرح دوبانده کردن بزرگراه بافق-یزد در دهه فجر امسال همچنین آماده افتتاح بودن ۶کیلومتر از محور یزد-طبس در مسیرهای کوهستانی این بزرگراه خبر داد.

خوزستان

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از آغاز عملیات اجرائی احداث قطعه اول محور مسجدسلیمان-اندیکا-شهرکرد خبر داد، این در حالیست که استاندار خوزستان از عزم جدی دولت و وزارت راه و شهرسازی برای اجرایی شدن جاده میانبر مسجدسلیمان – اهواز خبر داد.

آذربایجان غربی

عملیات ریل‌گذاری حدفاصل شهر مهاباد به سمت شهر نقده به طول ۲۴ کیلومتر؛ فاز سوم طرح ملی احداث راه‌آهن مراغه- ارومیه تکمیل شده و این خط ریلی در روزهای آتی به بهره‌برداری می‌رسد. داریوش نصر تکمیل احداث ۱۵ کیلومتر از آزادراه ارومیه- تبریز را از شاخص‌ترین دستاوردهای حوزه حمل‌ونقل استان برشمرد و گفت: همچنین با توجه به احداث ۴۶ کیلومتر بزرگراه، ۲۵ کیلومتر راه اصلی و ۱۲۰ کیلومتر راه روستایی در سال ۹۵ می‌توان گفت در عرصه تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل شده است.

اردبیل

وزیر راه و شهرسازی طی حکمی محبوب حيدری را به سمت مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبيل منصوب کرد. در متن حکم وزیر راه و شهرسازی آمده است: نظر به تعهد، تخصص و تجربه‌های ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبيل منصوب می‌شوید. در انجام این ماموریت ضروری است قوانین، سیاست‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی دولت، وزیر و معاونان محترم به دقت اجرا شود. به خصوص در توسعه کریدورهای حمل و نقلی استان مطابق طرح جامع حمل و نقل، طرح‌های شهرسازی و بازآفرینی شهری و همچنین توسعه مسکن در سطح استان مراقبت ویژه به عمل آورید.

ایلام

در دهه مبارك فجر چندين طرح عمرانی اداره‌كل راه وشهرسازی استان ايلام با اعتبار بيش از ۶۰ ميليارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد. این طرح‌ها در بخش‌های راهسازی ، نگهداری راه‌های روستایی، ساختمان‌های دولتی و عمومی و ... به انجام رسیده‌اند.

خراسان جنوبی

مدیرکل راه و شهرسازی استان عنوان کرد: با توجه به وضعیت کنونی اقتصادی کشور و کمبود اعتبارات بخش عمرانی به ویژه در خراسان جنوبی، اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته قابل‌تأمل است. هم‌اکنون هزار و ۷۳۰ کیلومتر باند دوم بزرگراه در استان در حال اجراست که از این میزان ۳۹۸ کیلومتر در حال بهره‌برداری، ۵۳۵ کیلومتر در دست اجرا و ۷۹۴ کیلومتر هم در دست مطالعه قرار دارد.

خراسان رضوی

مدیرکل راه و شهرسازی از اجرای پروژه‌های عملیاتی طراحی شهری چهارخیابان منتهی به حرم مطهر، طراحی شهری خیابان امام خمینی (ره) و تهیه طرح ویژه برای توس خبر داد. ازجمله پروژه‌های پیگیری شده در اداره کل راه و شهرسازی مشتمل بر طرح‌های مطالعاتی، پژوهشی و پروژه‌های عملیاتی با مسئوليت شرکت عمران و بهسازی و اداره کل راه و شهرسازی، شامل شهرداری مشهد و پروژه‌های توس و ساماندهی باغ نادری با تولی‌گری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند.

خراسان شمالی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری به همراه سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی از محور بجنورد – جنگل گلستان بازدید کردند. پروژه چهاربانده شدن محور بجنورد- جنگل گلستان به طول ۱۴۰ کیلومتر که ۹۰ کیلومتر آن در شهرستان مانه و سملقان قرار دارد یکی از پروژه‌های مهم و اساسی خراسان شمالی محسوب می‌شود.

سیستان و بلوچستان

معاون وزیر دفاع با اشاره به اینکه سند توسعه‌ای سواحل مکران باید به سرعت در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین کارگروه تدوین آن سند به تصویب برسد، گفت: در سند توسعه مکران دو بحث اصلی که یکی از آنها معاهده بین‌المللی و تکمیل کریدور شمال- جنوب و دیگری احداث پایانه نفتی در جاسک است باید به سرعت رخ دهد و نباید این موارد توسعه‌ای به تاخیر بیفتد، زیرا سهم عظیمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

فارس

مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: پروژه احداث باند دوم محور دشت ارژن تنگ ابوالحیات در دو قطعه در دست اجرا است و از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است. این پروژه در دو قطعه در دست اجرا است قطعه ۱ به طول ۹ کیلومتر و قطعه ۲ به طول ۱۱ کیلومتر و هر دو قطعه فعال است.

قزوین

فرم‌ها و مدارک موردنیاز متقاضیان جهت شرکت در دومین جشنواره ساختمان‌های برتر استان قزوین منتشر شد. کلیهٔ اشخاص حقیقی و حقوقی دست‌اندرکار در صنعت ساختمان اعم از مالکان، سرمایه‌گذاران، دفاتر یا شرکت‌های مهندسی طراحی، نظارت و سازندگان حقیقی یا حقوقی می‌توانند با ارائه مدارک و مستندات اعلام شده در مهلت مقرر، متقاضی شرکت در یک یا چند محور از بخش‌های جشنواره و در محدوده گروه‌های تعریف شده در سطح استان قزوین باشند.

کهگیلویه و بویراحمد

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری هفتمین جلسه کمیسیون ماده ۵ شهر یاسوج در سالن جلسات استانداری خبر داد و اعضای جلسه نقطه نظرات کارشناسی خود را بر روی هر مورد بیان و سپس تصمیمات ذیل اخذ شد:۱- تقاضای شهرداری یاسوج در خصوص تعاونی‌های مسکن ادارات واقع در حریم و محدوده شهر یاسوج مطرح کردند. 

گیلان

از ۵۱ هزار و ۴۱۱ واحد مسکن مهر استان گیلان تاکنون ۴۰ هزار و ۹۷۹ واحد تحویل متقاضیان شده و در مجموع ۱۰ هزار و ۴۳۲ واحد باقیمانده که در دهه فجر امسال ۱۳۸۰ واحد دیگر افتتاح خواهد شد. پروژه‌های مسکن مهر آماده افتتاح استان گیلان در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر در بخش تعهدات دولت اعم از قراردادهای تفاهم‌نامه ۳ جانبه، ۴ جانبه، تعاونی و خودمالک است که از این میان در مجموع ۱۳۸۰ واحد در شهرهای رشت، آستانه، تالش، لنگرود، انزلی، لوشان و فومن و با هزینه‌ای بالغ بر ۹۳۲ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال در دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

لرستان

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان از پیشرفت ۳۶ درصدی پروژه آزادراه خرم‌آباد - بروجرد - اراک خبر داد. این پروژه هم‌اکنون ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. وی همچنین افزود این آزادراه به صورت مشارکتی از سوی دولت و قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) عملیاتی شده و در حال اجراست.

مرکزی

مدیر کل جدید راه و شهرسازی استان مرکزی به اجرای ۱۵ پروژه حمل و نقلی مصوب سفر اخیر هیئت دولت در شهرستان‌های مختلف این استان اشاره کرد و از انجام مطالعات پروژه‌های آزادراه اراک- سلفچگان، باند دوم ازنا- شازند و باند دوم محور قدیم ساوه- تهران خبر داد.

همدان

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان از تشکیل چهارمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان همدان به ریاست معاون امور عمرانی استانداری همدان در محل سالن شهدای استانداری و با حضور کلیه اعضاء ستاد و شهرداران و فرمانداران شهرستان‌های استان خبر داد.

ایرانشهر

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان گفت: احداث محور قصرقند- تلنگ – شارک با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال تکمیل شدن است. میزان اعتبار هزینه شده این پروژه از ابتدا تاکنون ۹۰ میلیارد و ۵۳۳ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی که بخشی از این اعتبار، هزینه عملیات احداث ابنیه فنی شده است.​

نظر شما