شناسهٔ خبر: 33523 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان تهران:

برآورد خسارت ملکی حداقل ۶ هزار میلیاردی از حادثه پلاسکو/ بیش از ۷۰ درصد ساختمان‌های تهران گواهینامه آتش‌نشانی ندارند

حادثه تلخ آتش‌سوزی و فروریزش نخستین بلندمرتبه تهران عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، خسارت ملکی ناشی از آتش سوزی و تخزیب ساختمان پلاسکو را دستکم ۶ هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: بروز چنین حوادثی باید زنگ خطری برای پیشگیری از حوادث مشابه باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهراسازی مجتمع تجاری پلاسکو که ازحدود ساعت ۸ صبح امروز پنجشنبه دچار آتش سوزی شده بود، حوالی ساعت ۱۲ ظهر به طور کامل فرو ریخت؛ اکنون تمامی نیروهای امدادی وآتش نشانان در حال تخلیه و آواربرداری هستند. تاکنون این حادثه ۷۰ مصدوم داشته است.

مهدی روانشادنیا در ادامه افزود:این ساختمان که بهره برداری اولیه آن از سال ۳۹ انجام شد و ۵۶ سال سابقه داشت تا ۴۰ سال بلندمرتبه ترین ساختمان تهران به حساب می آمد و از این رو از نظر تاریخی و اجتماعی در کالبد شهر تهران حایز اهمیت بود.

وی با برشمردن زیان های اقتصادی ناشی از این حادثه، اظهار داشت: در این ساختمان ۶۰۰ واحد تجاری و اداری با زیربنای ۳۰ هزار مترمربع مستقر بود که اگر قیمت هر مترمربع را حداقل ۲۰۰ میلیون ریال (۲۰ میلیون تومان) در نظر بگیریم (در حالی که واحدهای تجاری آن بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال ارزش داشته) حداقل ارزش دارایی ملکی که در این حادثه از دست رفت، ۶ هزار میلیارد ریال است.

وی گفت: اگر به این ارقام خسارات ناشی از تلفات جانی و کالاهای واحدهای تجاری را بیفزاییم، میزان خسارت از این ارقام فراتر می رود.

** رفتار معکوس فولاد در برابر حرارت بالا
این استاد دانشگاه با برشمردن ابعاد فنی این حادثه به خبرنگار ایرنا توضیح داد: ساختمان پلاسکو، ساختمانی فلزی بود؛ رفتار فولاد در دماهای بالای ۵۰۰ درجه سانتیگراد متفاوت می شود به گونه ای که اگر از این میزان دما عبور کند، مقاومت آن به شدت کاهش می یابد.
روانشادنیا تاکید کرد: وقتی حرارت به ۷۰۰ درجه سانتیگراد برسد، مقاومت فولاد نصف می شود و لذا در این شرایط قابل پیش بینی است که ساختمانی این چنینی با خطر ریزش مواجه شود.
وی گفت: از دیدگاه فنی، ساختمان چند مشخصه دارد که در گام نخست باید گفت، این ساختمان با ضوابط امروز ساختمان سازی احداث نشده است زیرا ساخت اولیه آن در سال ۳۹ خورشیدی بوده در حالی که آخرین نسخه مقررات ملی ساختمان در مقابله با حریق مربوط به سال ۸۸ است.
این استاد دانشگاه افزود: مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، انواع ساختمان از نظر کاربردی، تجهیزات و تاسیسات طبقه بندی می شوند و بر مبنای آن نظارت دوره ای بر آن تعریف می شود که ساختمان پلاسکو یکی از ساختمان هایی است که این موارد و نظارت های دوره ای بر آن اجرا نشده است.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: در حوزه فنی وقتی حادثه ای اتفاق می افتد، باید آمادگی قبل از حادثه داشته باشیم و در این کار باید ضمن آموزش ساکنان، استقرار تجهزات امدادرسانی، پلان فرار و تخلیه ساختمان از ساکنین را مدنظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: در این زمینه باید گفت که اقدام های انجام شده در ساختمان پلاسکو نزدیک صفر بوده است.

 اگر حادثه دو ساعت دیرتر اتفاق می افتاد، فاجعه ملی رخ می داد
عضو هایت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با یادآوری اینکه این حادثه حدود ساعت ۸ صبح و در طبقات میانی ساختمان اتفاق افتاد، گفت: اگر خدای نکرده این اتفاق ساعت ۱۰ صبح رخ می داد، فاجعه ملی به وقوع می پیوست زیرا حادثه در ساعتی رخ داده که این ساختمان تجاری به روی مردم عادی بسته بوده و کسبه هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده بودند.
وی افزود: روزانه بیش از ۱۰ هزار نفر در این ساختمان رفت و آمد می کردند و اگر این حادثه کمی دیرتر رخ می داد نه تنها تلفات انسانی آن از آمار فعلی فراتر می رفت، بلکه با توجه به ترافیک منطقه، کار امدادرسانی با مشکل و تاخیر رو به رو می شد.

 بی توجهی به ایمنی ساختمان و مدیریت بحران

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با انتقاد از بی توجهی به ایمنی ساختمان ها بویژه برای زمان بروز بحران اظهار داشت: مقررات ملی ساختمان وظایف بهره بردار و نگهداری کننده ساختمان ها را در زمان بروز حریق مشخص کرده است که باید برای حسن اجرای آنها بازرسی های دوره ای انجام شود.

وی گفت: ساختمان ها باید به گونه ای باشند که مانعی در مسیر خروج افراد از ساختمان ها نباشد زیرا در زمان بروز بحران ساکنان باید از ساختمان خارج و در عین حال نیروهای امدادی نظیر آتش نشانان به ساختمان وارد شوند.

روانشادنیا تاکید کرد: از آنجا که دود ناشی از آتش سوزی مانع دید مردم در زمان بروز حادثه می شود، در مقررات ملی ساختمان تمهیداتی برای رفع مشکل دیده شده است و به نظر می رسد ساختمانی که بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال ارزش داشت باید پیش از بروز اتفاق برای چنین روزهایی پیش بینی لازم را می کرد.

وی گفت: بروز چنین حوادث ناگواری باید سبب هوشیاری مسوولان شود و برای آینده بویِژه در زمینه تخلیه ساختمان از مردم، برنامه جدی داشته باشند.

روانشادنیا تاکید کرد: در حوزه آواربرداری و دانش فنی تخریب و بازیافت ناشی از این حوادث بسیار عقب هستیم و باید در این زمینه کارهای پژوهشی بیشتری کرد.

حادثه در کمین انواع ساختمان های تهران است

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: امروز آتش نشانی تهران برای ساختمان های بلندمرتبه، گواهی تاییدیه آتش نشانی صادر می کند اما بیش از ۷۰ درصد ساختمان های شهر تهران زیر ۵ طبقه هستند و اقدامی برای اعمال تمهیدات آتش نشانی در آنها انجام نمی شود.

روانشادنیا افزود: البته به تازگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با آتش نشانی در این زمینه تفاهم نامه امضا کرده است.

وی یادآور شد: روزانه ۳۰۰ آتش سوزی در تهران رخ می دهد که بخش قابل توجهی از آنها در ساختمان هاست و از این رو باید ایمنی سیستم برقی و تاسیسات ساختمان ها باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با برشمردن تبعات فرهنگی و اجتماعی ناشی از حادثه ساختمان پلاسکو اظهار داشت: این ساختمان، یکی از یادگارهای معماری دهه ۴۰ خورشیدی شهر تهران بود.

روانشادنیا درباره همراهی مردم در مدیریت بحران نیز اظهار داشت: باید به گونه ای اطلاع رسانی و برنامه ریزی کنیم که مردم مشارکت بیشتری در مدیریت این بحران ها داشته باشند زیرا بخشی از مشکلات بعد از بروز آتش سوزی بخاطر مشارکت پایین مردم است.

توجه به بیمه ساختمان 

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفتگو با ایرنا بر ضرورت توجه به بیمه حوادث و آتش سوزی در ساختمان هایی همچون پلاسکو تاکید و ابراز امیدواری کرد که با شرکت های بیمه نیز برای تحت پوشش قراردادن این واحدها الزامات مقابله با حوادث و حریق را مد نظر قرار دهند.

نظر شما