شناسهٔ خبر: 3365 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

بدیعی مقدم در بازدید از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

۳ هزار واحد مسکن مهر آماده تحویل در خراسان شمالی/ تکمیل مطالعات احداث ۶۵۰ کیلومتر مسیر ریلی/ ۱۵۴ هکتار بافت فرسوده در بجنورد

 علی اصغر بدیعی مقدم مدير كل راه و شهرسازی خراسان شمالی مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی ضمن تشریح پروژه‌های عمرانی در این استان گفت: اکنون سه هزار و ۲۵۰ واحد مسکن مهر از هفت هزار و ۵۱۷ واحد مسکونی در این استان آماده تحویل است و مابقی نیز تا پایان سال ۹۴ تکمیل می‌شود.

علی اصغر بدیعی مقدم در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی در تلاش است تا همه تعهدات خود را در مسکن مهر هر چه زودتر به انجام برساند، گفت: هفت هزار و ۵۱۷ واحد مسکونی در بحث تعهدات به تعاونی‌ها و هزار واحد هم به صورت خود مالک در این استان وجود دارد. اکنون سه هزار و ۲۵۰ واحد مسکن مهر از هفت هزار و ۵۱۷ واحد مسکونی آماده تحویل است و مابقی آن نیز تا پایان سال ۹۴ تکمیل می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی با اشاره به مشکلات و موانع این اداره برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر افزود: بیشترین مشکلات ما مربوط به تعاونی‌ها است اما با بخش خصوصی مشکلی نداریم. اکنون همه مشکلات مسکن مهر به عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده است.

وی ادامه داد:‌ الان به کسانی که در حاشیه شهر ساکن هستند و نه پروانه‌ای دارند و نه مقررات شهرسازی را رعایت می‌کنند، خدمات داده می‌شود اما حالا که ما آمدیم و در جایی خانه و معابر ساختیم و راه‌ها را آسفالت کردیم؛ سایر دستگاه‌ها کمکی نمی‌کنند. عملا همه کارهای سایر دستگاه‌ها به دوش وزارت راه و شهرسازی افتاده است. مثلا در حالی‌که روشنایی معابر باید از سوی وزارت نیرو انجام شود اما مردم این درخواست را از وزارت راه و شهرسازی مطالبه می‌کنند.

تعهد به احداث ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان خراسان شمالی

بدیعی مقدم به برنامه‌ریزی‌ها انجام شده برای توسعه راه‌های روستایی در استان خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: شاخص راه‌های روستایی، پیش از آن‌که این استان در سال ۸۳ جدا شود، ۱۷ درصد بود. ولی این ظرفیت طی هشت سال گذشته به ۳۹ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. طبق برنامه کاری‌ در سال ۹۳ متعهد شدیم که علی‌رغم کمبود منابع اعتباری استانی ۲۰۰ کیلومتر راه احداث کنیم و مطابق همین برنامه با تلاش همکاران و بخش خصوصی این کار در حال انجام است.

وی به حضور پیمانکاران برای تکمیل طرح‌های راه‌های روستایی در این استان اشاره کرد و  یادآور شد: من درباره پیمانکاران دیدگاه خاصی دارم. به اعتقاد من این افراد جزء سرمایه کشور هستند و ما نباید به پیمانکاران با دیدگاه این‌که بخش خصوصی و جدا از مردم و دولت هستند، نگاه کنیم. اگر خسارتی به پیمانکار وارد شود در واقع این خسارت به بیت‌المال وارد شده است بنابراین اگر بخواهیم بخش خصوصی را با تمام ظرفیت‌هایش بپذیریم درست عمل کردیم. خوشبختانه در استان خراسان شمالی این کار را انجام دادیم و پیمانکاران نیز نسبت به برنامه‌ای که داشتند، تعهداتشان ر انجام دادند و باعث رشد و توسعه و آبادانی استان شدند.

وی یادآوری کرد: از ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی که تعهد کردیم، تاکنون ۱۲۰ کیلومتر آن احداث شده است و با توجه به این‌که منابع اعتباری پروژه خیلی کم و به اندازه احداث ۴۰ کیلومتر مربع بود، ما از ظرفیت‌های پیمانکاران استفاده کردیم و آن‌ها نیز به تعهداتشان عمل کردند. هر چقدر ما بتوانیم بیشتر از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، قاعدتا مردم نیز زودتر به زیر ساخت‌هایی که نیاز دارند می‌رسند و به این طریق آرامش و آسایش بیشتری در منطقه حکم فرما می‌شود. این دسته از پیمانکاران به جهت آنکه در این برنامه‌ها سهیم‌اند، گاها عنوان می‌شود که جزیی از خیرین هستند.

وی خاطر نشان کرد: طی سال‌های ۹۱ تا ۹۲ سرجمع ۳۶ کیلومتر راه روستایی در استان ساخته شد اما امسال ما توانستیم با کمک پیمانکاران ۱۲۰ کیلومتر راه روستایی احداث کنیم. این موضوع نشان‌گر این است که ما می‌توانیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی بیشتر استفاده کنیم. ولی شرطش این است که همان‌طوری که ما از ظرفیت آن‌ها استفاده می‌کنیم، به موقع مطالبات آن‌ها را نیز پرداخت کنیم.

آخرین وضعیت احداث باند دوم بجنورد به جنگل گلستان

مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی با بیان این‌که باند دوم بجنورد به سمت جنگل گلستان حدود ۱۴۵ کیلومتر است، افزود: اکنون ۲۵ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و بیشترین بهره برداری‌ها نیز در نقاط پرحادثه بوده است.

وی گفت: ما چون منابع مالی کمی داشتیم، به همین دلیل آمدیم یکسری نقاط پرحادثه‌ در باند دوم را مشخص و اولویت‌‌های کاری‌مان را برای این نقاط تعریف کردیم. اکنون باند دوم در پنج قطعه در دست احداث است. مقرر شده تا حدود ۲۰ کیلومتر از مسیر بجنورد تا آشخانه و از آشخانه تا چمن بید تا پایان شهریور سال آینده به بهره برداری برسد.

وی در ادامه به میزان تلفات جاده‌ای در استان خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: ما در سال ۹۱ با رتبه دو، کمترین تلفات جاده‌ای را در این استان داشتیم اما سال ۹۲ به دلیل افزایش تلفات این رتبه به عدد ۱۶ رسید. طی یکسال گذشته متاسفانه حدود ۲۹۶ فوتی داشتیم که بیشترین تصادفات ما در مسیر بجنورد به گلستان اتفاق افتاده است.

۶۵۰ کیلومتر راه ریلی در انتظار فاینانس

بدیعی مقدم با اشاره به آخرین وضعیت راه آهن در استان خراسان شمالی گفت: ما از طریق شرکت ساخت و توسعه راه ها در حال پی‌گیری دو راه ریلی در این استان هستیم. یکی از این راه‌ها مربوط به مسیر مشهد، بجنورد و گرگان  و دیگری مربوط به مسیر جوین، اسفراین و بجنورد است. هر دو مسیر ارزش ملی دارند و اگر احداث شوند، می‌توانند ظرفیت حمل و نقل در کشور را بالا ببرند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی با بیان این‌که مسیر ریلی استان حدود ۶۵۰ کیلومتر است، گفت: چون ظرفیت ریالی این پروژه‌ها بسیار بالا است، به همین دلیل منابع این پروژه‌ها از طریق فاینانس تامین می‌شود. اگر این اتفاق بیافتد، این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی خواهد بود. اکنون مطالعات این پروژه انجام و تکمیل شده است.

برنامه‌ریزی برای برطرف کردن معضلات حاشیه نشینی شهرهای استان خراسان شمالی

بدیعی مقدم با بیان این‌که تاکنون یک برنامه‌ریزی جامع برای جلوگیری از حاشیه نشینی در اطراف شهرها تدوین نشده، یادآور شد: به اعتقاد من، ما باید نسبت به حاشیه نشین‌ها جلوتر باشیم. یعنی یا بایدآن‌ها را دفع یا قبول کنیم. اکنون طرح جامع شهری و طرح تفصیلی شهرهای استان ما در حال اقدامند اما باید در کنار این طرح‌ها، یک طرح مجازی هم داشت تا اگر حاشیه نشینی خواست در اطراف شهر ساکن شود، مطابق این طرح ملزم به رعایت قوانین مشخصی باشد.

بدیعی مقدم تاکید کرد: ما نمی‌توانیم حاشیه‌نشینی را محو کنیم. آن‌ها جمعیتی هستند که تمایل دارند در اطراف شهرها ساکن شوند و به همین دلیل ما برای آن‌ها قبل از این‌که شکل بگیرند باید برنامه‌ای داشته باشیم.

وی در ادامه به بافت‌ فرسوده شهرستان بجنورد اشاره کرد و گفت: بافت این شهرستان حدود ۱۵۴ هکتار است که ۲۵ درصد از جمعیت این شهر در آن ساکن هستند. شرکت عمران و بهسازی برای پنج هکتار آن طرحی دارد و در آن‌جا مشغول کار است. اکنون ما از انبوه سازانی که خصوصی ساز هستند و در استان ساخت و ساز می‌کنند خواستیم که بیایند و در این بافت‌ها ساخت و ساز کنند.

وی یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی متولی بخش‌هایی از بافت‌های قدیمی است که ما نیز به آن‌ها کمک می‌کنیم. ما اکنون می‌خواهیم یک بازارچه به سبک قدیم در مساحت یک هکتار در آن‌جا ایجاد کنیم. اگر این اتفاق بیافتد هم از لحاظ جذب توریست و هم از لحاظ احیای گذشته‌مان پیامدهای خوبی را در آینده در این بخش از استان شاهد خواهیم بود./

نظر شما