شناسهٔ خبر: 33695 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی اعلام کرد:

بهره‌برداری از ۱۳۹پروژه هدف بازآفرینی شهری در دولت یازدهم/ تاکید بر استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی در تأمین مالی پروژه‌های بازآفرینی

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ۱۳۹پروژه هدف مأموریت‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از آغاز دولت یازدهم تا کنون در سراسر کشور به بهره‌برداری رسیده است، استفاده کمتر از منابع دولتی و بهره‌گیری بیشتر از توانمندی‌های بخش خصوصی را سیاست تأمین مالی این شرکت عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، محمد سعید ایزدی در جلسه مشترک معاونین توسعه مدیریت و منابع سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته وزارت راه و شهرسازی گفت: از آغاز دولت یازدهم تاکنون ۱۳۹ پروژه هدف مأموریت‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در سراسر کشور به بهره‌برداری رسیده و ۱۴۷ پروژه در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، اولویت این شرکت را بهسازی و نوسازی در محلات ناکارآمد دانست و با اشاره به رویکرد محله‌محوری در اجرای این مأموریت‌ها، خاطرنشان کرد: به دنبال فراهم آوردن زیرساخت‌های موردنیاز محلات هستیم که احداث شبکه‌های آب و فاضلاب، جدول‌بندی و آسفالت کوچه‌ها و دسترسی معبر‌ها از جمله این زیرساخت‌ها است. در بخش خدمات روبنایی نیز خانه محله، درمانگاه،  مدرسه و ... در محلات هدف احداث می‌شود.

فاصله‌گیری از اتکا به بودجه دولتی در مأموریت‌های بازآفرینی شهری

 دکتر ایزدی در تشریح سیاست‌های تأمین مالی برای اقدامات شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران نیز اظهار داشت : استفاده کمتر از منابع دولتی و بهره‌گیری بیشتر از منابع و توانمندی‌های شهرداری‌ها و بخش خصوصی به عنوان مبنای بودجه‌ریزی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، امید و انتظار می‌رود که سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط نیز در بحث نوسازی بافت‌های ناکارآمد حمایت و همراهی نمایند .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بودجه ۴۷۰ میلیارد تومانی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در سال ۹۵، تخصیص این بودجه را ناکافی دانست و افزود: با وجود کافی نبودن اعتبارات تخصیص یافته ، فعالیت‌های قابل توجهی در سراسر کشور با اتکا به توان داخلی شرکت به اتمام رسیده یا در حال اجرا است.

سکونت ۱۱ میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیر رسمی در سراسر کشور

وی در بخش دیگر سخنانش، افزایش حاشیه‌نشینی در کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان و مشهد که به دلایلی نظیر خشکسالی، مهاجرت و جابجایی اتفاق افتاده است را قابل تأمل و مستلزم اقدامی ریشه‌ای دانست و تصریح کرد: یک سوم جمعیت کلانشهر مشهد در شرایط غیراستاندارد در حاشیه شهر زندگی می‌کنند که زیبنده این شهر مذهبی نیست. همچنین حدود ۱۱ میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیر رسمی که مساحتی حدود ۴۸ هزار هکتار در کشور را تشکیل می‌دهند ساکن هستند.

وی در اشاره به دیگر حوزه‌های مورد تاکید شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، به محدوده بافت‌های تاریخی پرداخت و ادامه داد: در کشور ۱۶۸ شهر با بیش از ۲۵ هزار هکتار در محدوده بافت تاریخی شناسایی شده است.

اقدامات وزارت راه و شهرسازی در زمینه ایمنی؛ تاکید بر ابعاد ۲۰ گانه ایمنی

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با یادآوری اهتمام این شرکت به شناسایی مسائل و مشکلات شهرها بر مبنای کار مطالعاتی، تصریح کرد: به دنبال شناسایی مشکلات، برنامه‌ها و سیاست‌هایی برای حل آنها تدوین کرده‌ایم که یکی از این موارد کیفیت ایمنی شهروندان است. در زمینه ایمنی،  ابعاد ۲۰ گانه‌ای مدنظر قرار گرفته و شورای اجتماعی را جهت تحقق آن مستقر کرده‌ایم.

ایزدی در ادامه به حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو اشاره کرد و با انتقاد از عدم توجه لازم به مبحث ایمنی در کشور، خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم، مسئله ایمنی را به عنوان یک سیاست دارای اولویت مدنظر قرار داده است که در این راستا سندی ملی تصویب و ستاد ملی مربوطه راه‌اندازی شده است و ۳۲ دستگاه از سه قوه و سایر نهادها و سازمان‌ها را در این ستاد دور هم جمع کرده‌ایم.

وی با یادآوری اهمیت امنیت در جامعه شهری، گفت: نباید منتظر وقوع حادثه باشیم و بعد به فکر چاره بیفتیم. شرایط کشور در بحث ایمنی و امنیت، مطلوب نیست که حتی با کوچکترین اتفاق مانند بارش باران، شهرها تاب‌آور نیستند.

 دکتر ایزدی ابراز امیدواری کرد همه مدیران که در بحث مسئولیت اجتماعی، به ارتقای کیفیت زندگی در شهرها و بحث امنیت توجه ویژه‌ای داشته باشند و در راستای هدفی مشترک که ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است گام بردارند./

نظر شما