شناسهٔ خبر: 33698 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایمانی جاجرمی خبر داد:

ضرورت تهیه گزارش ارزیابی تاثیر اجتماعی طرح‌های عمرانی بزرگ در شهرهای جدید/ مشاور اجتماعی و تشکیل شوراهای فرهنگی در شهرهای جدید تصویب شد/ محله محوری، ایجاد هویت و ممتاز کردن شهرها، سه محور اصلی احداث شهرهای جدید

ایمانی جاجرمی عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید تهیه گزارش ارزیابی تاثیر اجتماعی و پیوست فرهنگی برای طرح‌های عمرانی بزرگ در شهرهای جدید را امری ضروری دانست و گفت: نگرش قبلی و توجه صرف به مسائل کالبدی و فیزیکی شهرها نگرشی کهنه و غیر منطقی بود چرا که بحث توسعه را به مسائل عمرانی تقلیل داده و تأمین نیازهای کالبدی را راه‌حل مشکلات به وجود آمده می‌دانست.

حسین ایمانی جاجرمی عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص فعالیت‌های جدید این شرکت در حوزه مباحث اجتماعی و فرهنگی بیان کرد: تا کنون مسائل اجتماعی در قوانین و آیین‌نامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید دیده نشده و تنها نگرش فنی و عمرانی در این بخش مورد توجه بود که با روی کار آمدن دولت یازدهم و توجه ویژه وزیر راه و شهرسازی به این مسئله، مبحث اجتماعی و فرهنگی به عنوان بخشی اصلی و جدی در بدنه این شرکت جای گرفت.

ایمانی جاجرمی در ادامه ضمن انتقاد از نگرش پیشین موجود در این بخش گفت: نگرش قبلی و توجه صرف به مسائل کالبدی و فیزیکی شهرها نگرشی کهنه و غیرمنطقی بود چرا که بحث توسعه را به مسائل عمرانی تقلیل داده و تأمین نیازهای کالبدی را راه‌حل مشکلات به وجود آمده می‌دانست.

وی با بیان این مطلب که طبق تجارب گذشتگان بی‌توجهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی خود سرمنشا آغاز موجی از مشکلات خواهد بود گفت: قطعا در صورت بی‌توجهی به این مسائل شاهد مشکلاتی از قبیل عدم وجود هویت، تعلق، ماندگاری، شکل‌گیری سرمایه اجتماعی و مشارکت در شهرهای جدید خواهیم بود.

وی ایجاد معاونت اجتماعی و فرهنگی در شرکت عمران شهرهای جدید را نخستین تجربه این شرکت دانست و افزود: توجه به علوم اجتماعی در سیاست‌گذاری‌های یک شرکت فنی و مهندسی اتفاقی نادر بود که ما برای اولین بار، با آن روبه‌رو شده و باید  براساس این اقدام نوع نگرش خود به وضعیت موجود را تغییر دهیم.

این مقام مسئول تغییر در ساختارهای موجود را اقدامی سخت و دشوار خواند و گفت: خوشبختانه شرکت عمران شهرهای جدید تا کنون همکاری خوبی در این بخش داشته و مهم‌ترین مأموریت خود در این عرصه را حرکت از کلیات بحث‌های اجتماعی و فرهنکی به سمت سیاست‌های اجتماعی- فرهنگی متناسب با وظایف شرکت اعلام کرده است که قطعا کار آسانی نخواهد بود.

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید ظرفیت‌سازی سازمانی و انسانی در ماموریت‌های اجتماعی را دو هدف اصلی در این بخش اعلام کرد و افزود: ما باید فضایی را برای فعالیت‌های اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی در شرکت ایجاد و ضمن توجیه تمامی بخش‌های مربوطه نیروی انسانی زبده و عملیاتی را در آن مستقر کنیم تا در نهایت شاهد تحول ساختاری دلخواه خود در این حوزه باشیم.

ایمانی جاجرمی در ادامه خاطرنشان کرد: ضرورت تهیه گزارش ارزیابی تاثیر اجتماعی و پیوست فرهنگی برای طرح‌های عمرانی بزرگ در شهرهای جدید جهت بررسی تأثیرات احداث این پروژه‌ها بر ساکنان و محیط شهرهای جدید از جمله اقداماتی است که در این مدت کوتاه فعالیت حوزه اجتماعی در شرکت به شمار می‌رود.

به گفته وی این اقدام از ساخت دانشگاه بین‌المللی در شهر جدید بهارستان آغاز شده و تأثیر احداث این مرکز آموزشی بر ساکنان و زندگی در این شهر جدید مورد بررسی قرار گرفته است.

این مقام مسئول همچنین اضافه کرد: برگزاری جلسات متعدد، توجیه مدیران عامل شهرهای جدید در توجه به امور فرهنگی و اجتماعی و همچنین ضرورت انتصاب مشاور اجتماعی و تشکیل شوراهای فرهنگی در تمامی شهرهای جدید از دیگر اقدامات اجرایی ما در این حوزه به شمار می‌رود.

ایمانی جاجرمی باتأکید بر زمان‌بر بودن طرح‌ها و پروژه‌های اجتماعی بیان کرد: اقدامات فرهنگی و اجتماعی در پروژه‌های عمرانی زمان‌بر بوده و باید در اجرای آن‌ها با افقی دراز مدت به مسائل نگاه کرد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که ارائه گزارش نیم‌رخ اجتماعی جهت ارزیابی شرایط اقتصادی، فرهنگی، رده سنی و ... ساکنین شهرهای جدید از دیگر اقدامات ما در این حوزه بوده است گفت: تا کنون شهرهای جدید پرند، هشتگرد، عالیشهر و فولادشهر در این حوزه خوب عمل کرده و گزارشات مناسبی را ارائه داده اند. در حقیقت ارزیابی موارد ذکر شده در نوع اتخاذ سیاست‌ها و قوانین مربوط به آن شهر تاثیرگذار  و حائز اهمیت خواهد بود.

وی همچنین ضمن اشاره به این مطلب که  بررسی ویژگی‌های یک شهر در نوع مدیریت و توسعه شهری آن شهر تأثیرگذار است گفت: بهره‌برداری از شهرها و سازه‌های عمرانی از سوی انسان‌هاست بنابراین توجه به بعد اجتماعی علاوه بر جنبه فیزیکی در پروژه‌ها امری ضروری خواهد بود.

ایمانی جاجرمی در ادامه حس بیگانگی و بی تعلقی ساکنان به شهرهای جدید را یکی از معضلات فعلی شهرهای جدید دانست و افزود: ما باید در امر شهرسازی براساس یک برنامه‌ریزی دقیق به تمدن‌سازی پرداخته و نهایت تلاش خود در این عرصه داشته باشیم. ما همچنین باید عنوان متقاضی را از روی مالکان واحدهای مسکونی در شهرهای جدید برداشته و به آنها به چشم یک شریک نگاه کنیم، مردم قطعا با شفاف‌سازی اطلاعات اعتماد کرده و به گونه‌ای مشارکنی عمل خواهند کرد.

ایمانی جاجرمی محله محوری، ایجاد هویت و ممتاز کردن شهر را سه محور اصلی در پیشبرد برنامه‌های شهرهای جدید دانست و افزود: به کارگیری سیاست مسکن محله‌مبنا و توجه به موارد دیگر از جمله فضای بازی، مدرسه، بهداشت، امنیت، اشتغال و ... علاوه بر مسکن یکی از مسائلی است که در اصول جدید شهرسازی شهرهای جدید باید رعایت شود.

به گفته وی ایجاد شرایط مناسب برای شکل‌گیری مشاغل خرد در محله‌ها و حذف شدن هزینه‌های حمل و نقل از ساکنین از دیگر نکات مهمی است که باید در برنامه‌ریزی زندگی ساکنین این مناطق دیده شده و مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول در این‌باره اضافه کرد: ما باید برای ایجاد هویت در شهرهای جدید با استفاده از امکانت طراحی و ساخت برای شهرهای خود از نمادهای ویژه استفاده کنیم تا زندگی شهروندان را از یکنواختی بیرون آوریم.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در پایان ممتاز کردن شهر با یک ویژگی منخصر به فرد را اقدامی برای آبرومند و شهرت‌دار کردن شهروندان یک شهر دانست و گفت: رونق اقتصادی همچنین یکی از مسائل جدی شهرها بوده که رویکرد اجتماعی نقش مهمی در ایجاد آن ایفا می‌کند چرا که ظرفیت‌ها را شناسایی  کرده و ایجاد برند می کند./

نظر شما