شناسهٔ خبر: 33699 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت مدیره شركت شهر فرودگاهی امام:

بیش از ۱۰ درصد افزایش مسافر داشتیم/ برآورد جابه‌جایی بیش از ۸ میلیون مسافر در سال ۹۵/ بیش از ۵۷ هزار پرواز از فرودگاه امام خمینی در سال

کورش فتاحی معاون شركت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از افزایش ۱۰ درصدی جابجایی مسافر با وجود انجام نشدن پروازهای حج خبر داد و تاکید کرد سیاست فرودگاه افزایش پذیرش ایرلاین‌های خارجی و مقاصد پروازی خارجی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی كوروش فتاحی عضو هیئت مدیره و معاون شركت شهر فرودگاهی امام خمینی در نشست خبری گفت: با وجود اینكه امسال هیچ‌گونه پرواز حج نداشتیم و همچنین مسافران پروازهای تركیه كاهش یافته بود اما در ۹ ماهه سال جاری بیش از ۱۰ درصد افزایش مسافر داشتیم و پیش‌بینی می‌كنیم كه تا پایان سال به آمار بیش از ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مسافر برسیم.

وی با بیان اینكه ۷۰ درصد از پروازهای بین‌المللی در فرودگاه حضرت امام در حال انجام است گفت: تا پایان سال بیش از ۵۷ هزار پرواز از این فرودگاه انجام خواهد شد.

فتاحی ادامه داد: همچنین در بخش جابه جایی بار تا پایان امسال به رقم ۱۵۶ هزار تن دست پیدا می‌كنیم كه نشان دهنده رشد ۲۲ درصدی در جایه جایی بار در فرودگاه امام است.

عضو هیئت مدیره و معاونت شركت شهر فرودگاهی امام خمینی خبر داد: در حال حاضر از فرودگاه امام به ۶۰ مقصد خارجی پرواز برقرار است و گفت: با احتساب پروازهای كانكشن این رقم به ۸۰ مقصد خارجی می‌رسد.

وی همچنین گفت: در حال حاضر ۵۰ ایرلاین خارجی و ۱۰ ایرلاین داخلی در این فرودگاه مشغول خدمات‌دهی هستند كه سیاست فرودگاه افزایش پذیرش ایرلاین‌های خارجی و مقاصد پروازی خارجی است.

کوروش فتاحی تبدیل فرودگاه بین المللی به شهر فرودگاهی را مهم ترین هدف فعلی دانست و گفت: شهر فرودگاهی الگویی اقتصادی است که فعالیت های اقتصادی را گسترش می دهد، هدف ما تصاحب بازارهای جهانی وسهم خواهی از اقتصاد توریستی و هوانوردی جهان است و برای رسیدن به این مهم باید فرودگاه حضرت امام را به یک شهر فرودگاهی مدرن و توسعه یافته تبدیل کنیم وازمحل درآمدهای این شهر به ارتقای وضعیت فرودگاه بپردازیم.

وی با بیان اینکه اولین رویکرد ما توسعه وضعیت موجود با هدف ارتقای خدمات به مسافران است، گفت:بر این اساس درحال توسعه سالن های خروجی منتهی به هواپیما هستیم و تا قبل از نوروز امسال بیش از ۲۴ هزارمتر مربع به فضای سالن های خروجی اضافه خواهد شد و از این بعد فرودگاه امام کمبود فضا در سالن های خروجی نخواهد داشت.

وی بهسازی سرویس های بهداشتی را اقدام دیگر دانست و گفت: استفاده از نیروی انسانی به عنوان هدایت گران مسافران نیز در دستور کار است. تا به حال خیلی خوب از نیروهای هدایت گر مسافر استفاده نکردیم اما برای اربعین امسال این طرح را اجرایی کردیم و با نتیجه خوبی که گرفتیم تصمیم بر این شد که برای ایام عید امسال هم این طرح را اجرایی نماییم.

فتاحی ادامه داد: استفاده مسافران از تسهیلات IT نیر در دستور کار است و در اولین اقدام با همکاری بانک مرکزی با اداره گذرنامه، پرداخت عوارض خروج با مراجعه به سایت بانک ملی و به صورت الکترونیکی امکان پذیر خواهد بود.

 وی ظرفیت سازی برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت و مناسب به مسافران را از اهداف فرودگاه امام خواند و گفت: در برنامه ریزی‌های اینده سطح خدماتی که لازم است شرکت های هواپیمایی به مردم، مسافر و ترمینال بدهند تعیین می‌شود تا شرکت های هواپیمایی بدانند با چه سطحی می‌توانند در این فرودگاه خدمات ارائه نمایند.

فتاحی هم چنین با اعلام اینکه برای گیت های نیروی انتظامی و سپاه نیازمند توسعه فضا هستیم، گفت: در اربعین امسال روزی ۲۳۰ پرواز داشتیم که رکورد قابل توجهی در میزان پروازهای اربعین بود و توانست به رقم پروازهای نوروزی برسد. برهمین اساس در سال آینده با توسعه فیزیکال فرودگاه، گیت های گذرنامه، سپاه و پلیس را افزایش می دهیم تا مشکل ازدحام جمعیت پشت گیت حل شود.

فتاحی درباره اتصال متروی تهران به فرودگاه امام(ره) با اعلام اینکه این پروژه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در اردیبهشت ماه سال ۹۶ مترو به فرودگاه امام(ره) متصل می‌شود، گفت: پیشنهاد داده‌ایم در کنار احداث ایستگاه متروی فرودگاه امام(ره)، ایستگاهی در شهر جدید پرند ساخته شود تا ادامه مسیر تا پرند ادامه یابد.

وی با اشاره به احداث پارکینگ هواپیما در ضلع شمالی فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: این استند به مساحت ۱۱۲ هزار مترمربع با حجم سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیارد تومان ساخته می‌شود.

فتاحی درباره وصول مطالبات فرودگاه امام خمینی(ره)، تصریح کرد: در ۹ ماه ابتدایی امسال، وصول مطالبات ما نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۷ درصد رشد داشت و به ۲۲۰ میلیارد تومان رسید و خوشبختانه در وصول مطالبات با ایرلاین‌های خارجی مشکلی نداریم و پرداخت آنها به صورت روان انجام می‌شود با این حال در بین ایرلاین‌های خارجی، بریتیش ایرویز که ایرلاین کشور انگلستان است، بیشترین بدهی را به ما دارد

به گفته فتاحی ایران‌ایر و آسمان بدهکارترین ایرلاین‌ها به  فرودگاه حضرت امام هستند.

وی دراین باه توضیح داد:، آسمان با مصوبه‌ای که گرفت در حال پرداخت بدهی‌های خود است، اما ایران‌ایر مشکلات فراوانی دارد که در حال رایزنی هستیم تا از طریق تهاتر املاک بدهی‌های ایران‌ایر را صاف کنیم.

فتاحی با اعلام اینکه در حال حاضر ۵۰ ایرلاین خارجی و ۱۰ ایرلاین داخلی در فرودگاه امام فعالیت می‌کنند خبر داد که در حال رایزنی با کشورهای کره جنوبی، سنگاپور و کانادا ایرلاین و کاناتاس استرالیا هستند که تا چهار ماه آینده به فرودگاه امام(ره) پرواز خواهند داشت.

نظر شما