شناسهٔ خبر: 3374 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش میدانی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از بازار نقش جهان اندیشه؛

نقش جهان اندیشه؛ بازار بزرگ ایرانی اسلامی/ شهر جدید اندیشه را فقط با مسکن مهر نشناسیم

بازار سرمایه‌گذاری «نقش جهان اندیشه» را به زودی باید به لیست بازدیدهایمان در ایام تعطیل اضافه کنیم. بازاری که نمادی از باغ‌های اصیل و زیبای ایرانی و یادآور میدان نقش جهان اصفهان است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهتر است از این به بعد شهر جدید اندیشه را فقط با مسکن مهر نشناسیم چون به زودی یکی از بازارهای بزرگ سرمایه‌گذاری کشور در این شهر کوچک و ۱۱۸ هزار نفری افتتاح خواهد شد. این مجموعه پنج هکتاری که با بودجه ۱۲۸ میلیارد تومانی احداث شده در مسیر پیاده‌روی مردم از مقبره شهدای گمنام اندیشه به طرف دانشگاه شهر قرار گرفته است و از طرفی نیز در دو خیابان ۳۲ متری و ۲۴ متری طرفین خود را بهم متصل می‌کند.

پای نقش جهان اصفهان در اندیشه باز شد

اگر روزی خواستیم سری به میدان نقش جهان اصفهان بزنیم و دلمان برای این نمای دیدنی تنگ شد اما شرایط سفر به اصفهان مهیا نبود نگران نباشید. کمی دورتر از پایتخت می‌توان نقش جهانی دیگر را به نظاره نشست. می‌توان با جرات بازار بزرگ اندیشه را نمونه‌ای از نقش جهان اصفهان دانست. ایده طراحی هسته اصلی بازار نقش جهان اندیشه بر اساس "الگوی شهرسازی ایرانی-اسلامی" در نظر گرفته شده که اساساَ در مرکز شهرها، میدان، بازار و فضاهای فرهنگی مذهبی قرار دارد و سعی بر آن شده که در پروژه مذکور این ویژگی‌ها لحاظ شود. به گفته محمد آیینی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه طراحی اصلی این مجموعه بی نظیر گردشگری توسط "فریبرز جبارنیا" انجام شده است اما در مراحل بعدی طراحان و معمارانی از استان‌ها‌ی یزد و اصفهان مشاوره داده‌اند.

نقطه شروع ساخت و ساز بازار سرمایه‌گذاری نقش جهان اندیشه ۱۳ اسفند ۸۹ است و از تیر سال ۹۰ کار ساخت و ساز اندیشه در زمینی با زیربنای ۱۱۵ هزار متربع آغاز شد و در مدت سه سال کار احداث این بنای عظیم به اتمام رسید. 

نقش جهان اندیشه را بشناسیم

"بازار سرمایه‌گذاری نقش جهان اندیشه" هم مثل نقش جهان اصفهان شامل کاربری‌های متنوعی است. در این بنای بزرگ و بسیار زیبا کاربری‌های مختلف تجاری شامل یک هزار و ۱۶۸ واحد تجاری، فرهنگی و مذهبی همچنین یک هزار و ۵۲۸ پارکینگ احداث شده است.

زورخانه، سالن چند منظوره، مهد کودک، آمفی تئاتر و تالار پذیرایی، مسجد، حسینیه، بانک، ۲۴ عدد آسانسور، ۲۸ پله برقی، گالری‌های اتومبیل و مبل همچنین گالری هنری از مهمترین ویژگی‌های این بازار بزرگ است که می‌تواند فضایی خاطره انگیز را برای مردم رقم بزند.

 

-----------------------------------------------------------------

تصاویر نقش جهان اندیشه را اینجا ببینید

-----------------------------------------------------------------

چند دقیقه با بازار نقش جهان

برای تهیه گزارش میدانی سری به بازار سرمایه‌گذاری نقش جهان اندیشه زدیم. بازاری که نمونه آن را می‌توان در اصفهان و میدان امام(ره) این شهر دید. وقتی پا به این بازار می‌گذاریم ناخودآگاه تصور می‌کنیم که در میدان نقش جهان اصفهان قدم گذاشته‌ایم. از ورودی بازار که وارد شدیم نخستین نکته‌ای که خودنمایی می‌کرد درشکه‌هایی بود که نمونه آن را بارها در اصفهان دیده‌ایم پس باید منتظر باشیم که بعد از افتتاح این بازار بزرگ مردم درشکه‌سواری را هم در یک شب زیبا به لیست تفریحات خود در این بازار اضافه کنند.

اگر کمی در معماری بازار دقت کنیم دو طرفش هشت سرا به نام هشت شاعر بزرگ کشورمان از جمله حافظ، سعدی، عطار، نظامی گنجوی، فردوسی، خیام، شمس و مولانا خودنمایی می‌کند که با کاشی‌های طراحی شده سراها را از یکدیگر تفکیک می‌کند. وارد یکی از سراها شدیم، در دو طرف ورودی، پله‌های برقی برای رفت و آمد به طبقه دوم این سراها قرار داده شده‌اند. داخل سرا را می‌توان شبیه بازارهای قدیمی تهران دانست که چندین سوق با معماری کلاسیک و مدرن در آن به چشم می‌خورد.

در میانه راهرو می‌توان واحدهای کوچک و شیشه‌ای تجاری را دید، برخی واحدها گاه از دو طرف به اطراف بازار راه دارند و تنها با یک دیوار از هم جدا شده‌اند اما میان هر واحد و مشتری تنها یک شیشه قرار داده شده است که بتوانند داخل دکان را به راحتی مشاهده کنند. واحدها به لحاظ فرم از هندسه کلاسیک ایرانی پیروی می‌کنند. نحوه حرکت بدین صورت است که پس از طی مسیری، یک هشتی نمایان می‌شود و یکنواختی طولانی بودن حرکت پیاده را از میان بر می‌دارد. 

سقف بازار با لوسترهای کلاسیک و در عین حال مدرن متناسب با شرایط خاص بازار تزیین شده که تا زمان افتتاح در محافظ پلاستیکی قرار دارند. نکته جالب در طراحی سوق‌ها را می‌توان در این دانست که با توجه به نام‌گذاری هر سرا روی دیواره‌های سوق یک بیت از سروده همان شاعر حک شده است.

شاخصه مهم نقش جهان اندیشه چیست؟

شاخصه متمایزکننده بازار نقش جهان اندیشه را می‌توان در مرکز این بازار دانست، در واقع نقش جهان اندیشه را می‌توان یک بازار سه طبقه دانست که در تمام طبقات آن واحدهای تجاری دیده می‌شود. در این بازار رواق‌ها در سه طبقه (گودال باغچه، همکف و اول) برای حرکت افقی مردم تعبیه شده و پوسته خارجی بنا را ایجاد کرده است و دید افراد از طبقه اول، زیبایی باغ ایرانی را بهتر به نمایش می‌گذارد. 

نحوه قرارگیری رواق‌ها در اطراف باغ ایرانی و دسترسی به بخشی از فضای تجاری از طریق این پوسته، علاوه بر درگیر کردن مردم با حیاط مرکزی پروژه به زنده بودن فضای میدان به عنوان یک عنصر شهری کمک می‌کند.

همانند میدان امام در اصفهان یک آب نما هم که برگرفته از فین کاشان است در این بنای بزرگ و زیبا تعبیه شده است. در میدان اصلی و مرکزی این مجموعه آب‌نماهایی قرار دارد که شاخص‌ترین آنها آب‌نمای مقابل مسجد است.

به گفته آیینی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه این بازار در آینده‌ای نزدیک تبدیل به محل رفت و آمد گردشگران خارجی هم خواهد شد.

مسجد "سلمان فارسی" ؛ مهمترین ویژگی مذهبی نقش جهان

در بیشتر شهرهای تاریخی ایران مسجد به عنوان مرکز شهر در کنار بافت تجاری (بازار) نقش مهمی را ایفا می‌کند. به گفته آیینی مسجد "سلمان فارسی" که با الهام‌ از عنصری ایرانی-مذهبی احداث شده در نقطه‌ای قرار دارد که توجه تمام گردشگران و شهروندان را به خود جلب می‌کند. معماری این مسجد ترکیبی از معماری کلاسیک و مدرن است و بیش از دو هزار نفر را در خود جای می‌دهد. این مسجد درست در میانه واحدهای تجاری است و مردم برای ورود و خروج به آن می‌توانند از چهار طرف رفت و آمد داشته باشند.

به گفته آیینی، برای این مسجد نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان هزینه شده و پس از افتتاح هم اطراف این مسجد واحدهای تجاری با هدف فروش کالاهای مذهبی فعالیت خواهند کرد.

نگاهی به عوامل زیبایی و سرسبزی نقش جهان

نحوه عملکرد فضای سبز در این پروژه، برگرفته از باغ فین کاشان است. آب روان، میان مسجد و گودال باغچه (عنصری معماری ایرانی) به عنوان یک محور اصلی در حرکت است. برای فضای سبز این مجموعه پوشش گیاهی کوتاه قامت پیش‌بینی شده تا در مسیر دید مسجد، بازارها و سایر اجزای بنا مانعی ایجاد نشود. مسیری برای حرکت کالسکه در اطراف محور پیاده و آب‌نما در میدان تعبیه شده که برگرفته از میدان نقش جهان اصفهان است و به پویایی فضا کمک بسزایی می‌کند و همچنین در جذب مردم برای تفریح نیز تاثیرگذار است.

از اواسط طبقه همکف یعنی درست جایی که پا به میدان نقش جهان می‌گذاریم می‌توانیم گودال باغچه بسیار زیبای نقش جهان که در طبقه زیرین قرار گرفته است را مشاهده کنیم. طراحی گل‌های گودال باغچه بسیار چشم‌نواز است. اگر کسی مایل نباشد به طبقه زیرین برود می‌تواند از نرده‌هایی که کنار پله‌‌های ورود به طبقات زیرین تعبیه شده گودال باغچه را مشاهده کند.

در قسمتی که گودال باغچه قرار گرفته است راسته طلا فروشان، رستوران‌های بزرگ سنتی و فست فود و همچنین زورخانه سنتی واقع شده است. مرز میان هر باب مغازه از راسته طلا فروشان با مردم باز هم یک دیوار شیشه‌ای است و هر دکان دو راه ورود و خروج به راهروهای اصلی راسته دارد.

در طبقه اول هم واحدهای تجاری ساخته شده‌اند و مردم به راحتی می‌توانند در میانه راهروها رفت و آمد کرده و خرید کنند.

درست زیر مسجد، زورخانه واقع شده است، معماری این زورخانه به اتمام رسیده و منتظر تکمیل زیرساخت‌هایی مانند آب و برق است. در ورودی زورخانه جایگاه مرشد مشخص و اطراف هم که سکوهایی برای حضور مردم ساخته شده است. میانه بنا هم گود زورخانه قرار دارد. هرچند درون این محل تاریک بود اما به راحتی می‌شد روی دیوارها غزل معروف شهریار "علی ای همای رحمت" را مشاهده کرد.

گفتنی است در طبقه زیرین یک سالن بسیار بزرگ هم برای رستوران در نظر گرفته شده که مردم می‌توانند در کنار تفریح و خرید به این رستوران مراجعه کنند.

نقش جهان اندیشه ؛ بازار  پرقدرت سرمایه‌گذاری

به گفته آیینی، مسئولان در تلاش هستند تا بازار نقش جهان اندیشه را در ایام دهه فجر و با حضور احتمالی رئیس جمهور و برخی مسئولان برجسته کشوری افتتاح کنند.

وی درباره نقش جهان اندیشه هم به برخی موارد اشاره کرد و با بیان اینکه نقش جهان اندیشه تبدیل به یکی از مراکز گردشگری پرقدرت می‌شود ادامه داد: دولت بدون یک ریال هزینه چنین مجموعه با ارزشی را با همکاری بخش خصوصی مدیریت کرده است. 

به گفته مدیرعامل شهر جدید اندیشه، بازار نقش جهان اندیشه یادآور باغ ایرانی، باغ فین کاشان، باغ عفیف آباد شیراز، گودال باغچه‌های یزد، حمام سنتی گنجعلی خان کرمان و آب‌نمای آن حرکت آب فین کاشان است./

------------------------------------------------------
گزارش: فاطمه زارعی/ عکس: ناظم رام

برچسب‌ها:

نظرات مخاطبان 11 3

  • ۱۳۹۴-۰۲-۰۲ ۱۴:۰۷فاطمه 0 4

    با سلام، امیدوارم زودتر بازار افتتاح بشه و به جرات میتونم بگم بازار حتی از عکسها داخل سایت هم زیباتر ودیدنی تره 
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۰۸ ۱۱:۰۳فریده 0 3

    ازگلشهر کرج چطوری بیایم راحتتره!؟ممنون از راهنماییتون.
                                
  • ۱۳۹۴-۰۵-۲۱ ۱۱:۵۰sajad 0 11

    سلام آدرس دقیقش کجاست لطف کنین بذارین
                                

نظر شما