شناسهٔ خبر: 33787 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار ایلام اعلام کرد:

۱۰ درصد واحدهای مسکونی ایلام ایمن هستند/ توانمندسازی و تملک اراضی جهت اجرای پروژه‌های عمرانی، دو اقدام ضروری برای آبادانی استان

محمدرضا مروارید استاندار ایلام در بیست و هفتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تأکید بر ضرورت توانمندسازی و تملک اراضی جهت اجرای پروژه‌های عمرانی در استان گفت: اگر بخواهیم اقدامی مؤثر برای این مناطق انجام دهیم باید در گام اول وضعیت اشتغال را سامان داده و ساکنان آن‌ها را توانمند کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدرضا مروارید استاندار ایلام در بیست و هفتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تأکید براینکه استان ایلام از پیش از انقلاب تا دوران پس از جنگ تحمیلی به دلیل شرایط جغرافیایی در حاشیه قرار داشته و دچار خسارات بسیار زیادی شده است گفت: ایلام دارای ۴۳۵ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق بوده و وسعت کمی دارد به همین دلیل در هشت سال دفاع مقدس نیز تا حد زیادی تحت تأثیر خسارات جنگی بود و فعالیت‌های عمرانی چندانی در آن رخ نداد.

مروارید در ادامه اضافه کرد: متأسفانه پس از دوران جنگ تا کنون نیز نظام شهری ایلام تنها بازسازی شده و تغییر چشمگیری نداشته است به گونه‌ای که اگر تعداد واحدهای مسکونی کل استان را ۲۰۰ هزار مورد برآورد کنیم می‌توانیم بگوییم که تنها ۱۰ درصد از آن‌ها از استانداردهای ایمنی لازم برخوردار هستند.

استاندار ایلام همچنین ضمن اشاره به مشکلات مسیل‌ها و محلات ناکارآمد واقع در این استان گفت: اگر بخواهیم اقدامی مؤثر برای این مناطق انجام دهیم باید در گام اول وضعیت اشتغال را سامان داده و ساکنین آن‌ها را توانمند کنیم.

وی همچنین وضعیت دسترسی و مسیرهای استان را بسیار نامناسب اعلام کرد و گفت: متأسفانه پس از وقوع حادثه سیل ایلام در سال گذشته با وجود اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان تاکنون ۱۰ میلیارد تومان از این مبلغ  محقق شده و هزینه‌ای برای بازسازی خانه‌های مردم داده نشده است.

مروارید همچنین خاطرنشان کرد: درحال حاضر فضای سبز و پارک مناسبی برای گذران اوقاغ فراغت ساکنین در ایلام وجود ندارد و پس از گذشت سال‌ها توانستیم با مشکلات فراوان ۷ هزار متر مربع زمین را از جهاد سازندگی به منظور ساخت درمانگاه و پارک خریداری کنیم که قطعا برای تمام شهر کافی نیست.

وی در پایان مشکل تملک اراضی با هدف اجرای پروژه‌های رفاهی خدماتی به دلیل کمبود اعتبار را یکی دیگر از مشکلات عمده استان اعلام کرد و گفت: از همه دستگاه‌ها می‌خواهیم بنا به حیطه وظایف خود فکری ویژه برای این استان محروم داشته باشند چراکه مردمان این منطقه به شدت مورد ظلم قرار گرفته‌اند.

استان در زمینه اشتغال، توانمندسازی و تکمیل زیرساخت‌ها دارای مشکل است

شادمهر کاظم‌زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شواری اسلامی نیز از دیگر سخنرانان بود که در ادامه این نشست با تأکید بر مشکلات این استان در حوزه شهری، سکونتگاه‌های غیر رسمی و معضلات اجتماعی بیان کرد: این استان به شدت در زمینه اشتغال، توانمندسازی و تکمیل زیرساخت‌ها دارای مشکل است که همگی باعث ایجاد مهاجرت و سرریز شدن افراد به سمت کلانشهرها و حتی پایتخت کشور نیز شده است.

وی همچنین در اشاره به آثار تاریخی چشمگیر این استان نیز بیان کرد: استان ایلام از نظر منابع تاریخی نیز بسیار غنی بوده و با تدابیر مناسب می‌تواند در زمینه جذب توریست و گردشگر بسیار فعال و اشتغال‌زا باشد.

خاموش شدن هر چراغ به معنی تهدیدی برای امنیت کشور است

از سویی دیگر شاپور پولادی معاون عمرانی استاندار ایلام در ادامه این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های بالای شهرها و روستاهای ایلام در زمینه‌های گوناگون اقتصادی بیان کرد: ما باید این پتانشیل‌های بالقوه را بالفعل کرده و توسعه‌ای پایدار ایجاد کنیم.

پولادی با تاکید براینکه خاموش شدن هر چراغی در ایلام به معنای یک تهدید برای امنیت کشور است گفت: ما باید قوانینی که باعث ایجاد محدودیت در برنامه‌های اجرایی شده را اصلاح و اجازه خدمات‌رسانی به دستگاه‌های مسئول را بدهیم. در حال حاضر تمامی سکونتگاه‌ها و بافت‌های ناکارامد این استان از نظر عرفی دارای مالک ولی از نطر قانونی فاقد مالک است که باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود./

نظر شما