شناسهٔ خبر: 33788 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران مطرح کرد؛

تدوین دستورالعمل برنامه‌ریزی حمل و نقل یکپارچه با هدف کیفیت زندگی‌شهری/ ظرفیت‌سنجی توسعه کیفی ایستگاه‌های راه‌آهن/ اجرای بازآفرینی‌شهری در سه ایستگاه راه‌آهن تهران، مشهد و تبریز

محمدسعيد ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در دومین همایش شهرسازی ریل‌پایه با تشریح وضعیت شهرها و مسایلی که امروز با آن دست به گربیان هستند، نقش نظام حمل و نقل در ارتقای کیفیت زندگی شهری و همچنین توسعه حمل و نقل ریلی و نقش آنها در توسعه کشور را برشمرد و پیشنهادهای شرکت عمران و بهسازی شهری ایران را در سه محور تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران امروز(چهارشنبه) ۶ بهمن‌ماه، در دومین روز از دومین همایش شهرسازی ریل‌پایه در دانشگاه شهید بهشتی، گفت: این همایش از معدود همایش‌هایی است که  در آن تلاش شده تا از فرصت‌های هم‌پیوندی راه و شهرسازی، استفاده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سال‌ها این سوال مطرح بود که وزارت راه و شهرسازی، چگونه قرابت و هم‌پیوندی دو عرصه راه و همچنین شهرسازی را دیده است، افزود: در سه عرصه این مبحث مورد توجه قرار گرفته است: در وضعیت و مسایل امروزی شهرها و سیاست‌هایی که باید برای رفع خطرات شهری در نظر گرفت سیاست بازآفرینی شهری راه حلی برای پاسخ به مسایل شهرها است. عرصه دوم نیز شامل نقش نظام حمل و نقل در ارتقای کیفیت زندگی شهرها و عرصه سوم شامل نقش توسعه حمل و نقل ریلی در کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.

شهرهای کنونی ایران در برابر سوانح، تاب‌آور نیستند

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: امروزه شهرهای ایران درگیر مسائل مختلفی هستند که گسترش آسیب‌های اجتماعی، بحران‌های زیست‌محیطی و ایمنی مباحث کلیدی این روزهای شهرهای کنونی است که نشان از کم‌توجهی به شهرها دارد و همچنین موید این مطلب است که شهرها در برابر سوانحی همچون آتش‌سوزی تاب‌آوری ندارند.

ایزدی با تاکید بر چاره‌اندیشی برای بحران‌هویت در شهرها، گفت: امروز متاسفانه کلان‌شهرهای ما با بحران هویت روبه‌رو هستند و در رو در رویی با این بحران نظام طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی ناکارآمد است.

بازنگری در طرح‌های توسعه‌شهری

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه حداقل ۳ نسل توسعه شهری نشان می‌دهد که نیازمند تغییر نگرش در این مقوله هستیم گفت: این طرح‌ها عموما طرح‌های کمَی هستند و موضوعات را از بالا به پایین مورد توجه قرار می دهند. در حالیکه در حال حاضر دنیا به سمت کیفیت سوق پیدا کرده و کمتر کمیت را مورد توجه قرار می دهد.

ایزدی افزود: بررسی ۳ نسل طرح‌های جامع و تفصیلی موید این مطلب است که امنیت، هویت و تلاش برای رفع بحران‌های زیست‌محیطی در آنها دیده نمی‌شود و تنها به برنامه‌ریزی فنی پرداخته شده است. در حالیکه در دنیا پرداختن تنها به روش فنی بدون در نظرگرفتن هویت، متعارف نیست. به همین دلیل نیز شهرها در این نظام برنامه‌ریزی آسیب دیده‌اند و ضرورت دارد تا به سمت دستور کار شهری جدید در این رابطه قدم برداریم.

وی گفت: امروز شرایط شهرهای ما دچار تغییرات جدی شده و تحولات جمعیت نشان می‌دهد ما در حوزه شهری نیازمند بهبود کیفیت و توجه به عرصه‌های ناکارآمد شهری هستیم.

ایزدی با اشاره به اینکه بررسی‌ها موید این مطلب است که یک سوم مساحت شهرهای ایران بافت‌های ناکارآمد هستند، گفت: در یک سوم مساحت شهرهای ایران یعنی در بافت‌های ناکارآمد، ۱۹ میلیون نفر جمعیت زندگی می‌کند.

تلاش برای ساماندهی جمعیت‌های وسیع حاشیه‌نشین

وی ادامه داد: در مشهد که کلانشهر مذهبی کشور است یک سوم جمعیت حاشیه‌نشین هستند. همچنین در چابهار ۶۴ درصد از مردم در حاشیه‌ها زندگی می‌کنند که اگر به آن بافت ناکارآمد را نیز اضافه کنیم ۷۰ درصد جمعیت چابهار در وضعیت بدمسکنی به سر می‌برند. در جوان‌رود کرمانشاه نیز ۷۰ درصد شهر، حاشیه‌نشین هستند و این آمارها نشان می‌دهند که این وضعیت باید تغییر کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بازآفرینی شهری تلاش می‌کند با سیاستی جامع به همه اصولی که شهر باید مورد توجه قرار دهد، نگاهی ویژه داشته باشد. همچنین سیاست بازآفرینی از این جهت در طی چند سال اخیر متفاوت شده که می‌خواهد ابعاد مختلف سیاست شهری را توامان ببیند.

ایزدی گفت: در حال حاضر، بازآفرینی شهری تلاش دارد تا ابعاد زیست محیطی، اقتصادی و کالبدی را با هم دیده و راه حل کیفیت شهری را با درنظر گرفتن موضوعات فوق، ارایه دهد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اظهار تاسف از اینکه نظام حمل و نقل دچار ناکارآمدی است، گفت: متاسفانه نظام شهری ما دارای شبکه هم‌پیوندی از اشکال مختلف حمل و نقل نیست و همین مورد نیز سبب عدم توازن شهر شده و در نظام شهری اخلال ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: عدم‌توجه به تمامی شقوق حمل و نقل در شهرها و عدم هم‌پیوندی آنها با سیستم حمل و نقل برون‌شهری، مسایل و مشکلات را به وجود آورده است. در حالیکه در حال‌حاضر، دنبا به رویکرد نوین در این مورد رسیده است و تمامی شقوق حمل و نقل را در کنار هم تعریف و اجرا می‌کند.

توسعه شبکه حمل و نقل/ همگرایی حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری

ایزدی، توسعه شبکه حمل و نقل عمومی و همگرایی شقوق حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری را راه‌حل وضعیت موجود برشمرد.

وی با بیان اینکه یکی از معیارهای شهر خوب در سراسر دنیا با کارآمدی نظام حمل و نقل تعریف می‌شود، افزود: بحث حمل و نقل و کارآمدی نظام حمل و نقل بحث جدی در سراسر دنیا است. بدین معنا مباحث فضای عمومی و نحوه تعاملات عمومی در فضاهای حمل و نقل عمومی یکی از موضوعات مورد توجه است که به کیفیت زندگی در شهرها معطوف است و باید موردتوجه قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، یکی از نمونه‌های بارآفرینی شهری موفق را تجربه شهر رشت در سال‌های اخیر خواند و گفت: باید به نقش ایستگاه‌های راه‌‌آهن نه به عنوان ایستگاه توزیع سفر که به عنوان کانون زندگی شهری توجه کرد. در حالی که نظام حمل و نقلی در برنامه‌های خود عموما تلقی جابه‌جایی صرف را داشته است، بحث کیفیت را مورد توجه جدی قرار نداده است و اینها موضوعاتی هستند که باید در سیاست‌های آتی اتخاذ شوند.

ایزدی با ارایه نمونه‌های جهانی موفق در ساخت و کارکرد ایستگاه‌های راه‌آهن، ایستگاه‌های راه‌آهن تهران، مشهد و تبریز را از جمله نمونه‌های باارزشی خواند که ظرفیت‌های فراوانی دارند اما محیط پیرامونی آنها در بافت ناکارآمد شهری واقع شده است و باید برای آن دستورالعمل‌های بازآفرینی شهری اعمال شود.

این مقام‌مسئول با ارایه سه پیشنهاد به سخنرانی خود خاتمه بخشید و گفت: تدوین دستورالعمل برنامه‌ریزی یکپارچه در راستای کیفیت زندگی‌شهر با تاکید بر نظام حمل و نقل ریلی که به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارایه شده است، همچنین مطالعه ایستگاه‌های راه‌آهن و ظرفیت‌سنجی توسعه کیفی ایستگاه‌ها، هم‌راستا با برنامه‌ریزی بازآفرینی‌شهری و در نهایت تعریف و تدقیق پروژه‌ها با پایلوت بودن ایستگاه راه‌آهن تهران، مشهد و تبریز به عنوان محرکی در تحقق برنامه‌های بازآفرینی شهری پیشنهادهای شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای اجرا است که بخشی از آنها در دستور کار قرار گرفته است.

گفتنی است دومین همایش شهرسازی ریل پایه امروز در دومین روز خود میزبان مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مونا عرفانیان مشاور امور بانوان وزیر راه و شهرسازی، پروفسور مدنی‌پور استاد دانشگاه انگلستان و هیاتی از کشورهای آلمان و فرانسه بود. این برنامه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. /

 

نظر شما