شناسهٔ خبر: 33802 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

بهره‌وری یك میلیارد دلاری با نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باری/ امضای قرارداد نوسازی ۵۰۰۰ کشنده سنگین فرسوده به صورت لیزینگ

گزارش آخر هفته  ابلاغ ضوابط جدید تاسیس و بهره‌برداری شرکت‌های حمل‌ونقل، راه‌حل جلوگیری از کچلی نیوجرسی‌ها و اجرای صحیح طرح شبکه سیر شرکت‌های مسافربری به عنوان تحولی مهم در حمل و نقل جاده‌ای، از سایر عناوین مهم در حوزه جاده‌ای به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمل و نقل جاده‌ای در هفته گذشته شاهد آغاز نوسازی ناوگان فرسوده باری در کشور بود به که قرار است در مرحله اول ۵هزار دستگاه و مجموعا ۶۵هزار کامیون فرسوده ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای نوسازی شود. از دیگر اخبار مهم این حوزه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

بهره‌وری یك میلیارد دلاری با نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باری

آخوندی وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینكه از سال‌ها پیش نوسازی ناوگان جاده‌ای و پرداختن به شیوه جدید در راستای بهره‌وری مطرح بوده است گفت: قبل از اجرای طرح پیمایش بیش از  ۱۲۵ هزار دستگاه كامیون بالای ۳۵ سال داشتیم كه برای هر ۱۰۰ كیلومتر ۱۰۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌كردند و پس از طرح پیمایش كه قرار شد كامیون‌های بدون كارت معاینه فنی حق پیمایش و دریافت كارت سوخت نداشته باشند تعداد كامیون‌های فرسوده به ۵۲ هزار دستگاه رسید یعنی بیش از ۷۰ هزار دستگاه كاهش یافت كه به معنی این است كه این كامیون‌های فرسوده یا سوخت را دریافت می‌كردند و با قیمتی بالاتر می‌فروختند و یا در جایی دیگر كار می‌كردند یا هر دوی این كارها را انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: با اجرای طرح پیمایش روزانه ۷ میلیون لیتر كاهش مصرف گازوئیل داریم كه قیمت هر لیتر گازوئیل یك دلار است و به عبارت دیگر با ۷ میلیون لیتر كاهش روزانه به ۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ملی رسیده‌ایم.

امضاء قرارداد نوسازی ۵۰۰۰ کشنده سنگین فرسوده به صورت لیزینگ

قرارداد نوسازی ۵ هزار کشنده سنگین با وزیر راه و شهرسازی و داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی میان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شرکت ماموت به صورت لیزینگ امضا شد.

کشاورزیان با بیان اینکه طبق مصوبه شورای اقتصاد باید ۶۵ هزار دستگاه ناوگان فرسوده جاده‌ای نوسازی شوند گفت: این نوسازی ناوگان جاده‌ای با اعتبار۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار انجام می‌شود که به صورت متوسط هزینه نوسازی هر دستگاه چیزی حدود ۴۲ هزار دلار تخمین زده می‌شود که البته این رقم برای خودروهای سبک و سنگین متفاوت خواهد بود.

ضوابط جدید تاسیس و بهره‌برداری شرکت‌های حمل‌ونقل ابلاغ شد

رئیس سازمان راهداری‌و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: این سازمان با اهدافی چون تسهیل و تسریع زمان بررسی و اعطای مجوز برای متقاضیان تأسیس و بهره‌برداری شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای ضوابط جدید را تدوین و ابلاغ کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأكید كرد: ارزش در حمل‌و‌نقل کالایی کشور در دو بخش سرمایه و مدیریت نهفته است و هرکدام از بخش‌ها به‌تنهایی قابل ارزش‌گذاری و مفید هستند. 

۱۶۳ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در بودجه سنواتی حمل‌ونقل

معاون برنامه‌ریزی و تجهیز منابع وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در بودجه سنواتی وزارت متبوع ۱۶۳ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام در بخش حمل‌ونقل وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تأمین منابع مالی بخشی از این پروژه‌ها از محل ماده ۵۶ صورت گرفته، گفت: با تأمین منابع مالی این پروژه‌ها از طریق ماده ۵۶ قانون، در حقیقت دولت به دنبال کانالیزه کردن پروژه‌های مهم، حیاتی و اولویت‌دار است.

روسازی عمده‌ترین هزینه ساخت و توسعه جاده‌ها است

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی در هشتمین نمایشگاه بین المللی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات وابسته ضمن تاکید بر اهمیت کیفیت آسفالت در عمر جاده‌های کشور گفت: افزایش کیفیت آسفالت به عمر طولانی‌تر لایه‌های روسازی جاده‌ها می‌انجامد که این امر با توجه به میزان جاده‌های موجود و در دست احداث کشور به صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی منجر خواهد شد.

خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه افزود: با توجه به نفت خیز بودن کشور ایران و دسترسی به نفت، استفاده از قیر و آسفالت امری معمول در ساخت و توسعه راه‌ها به شمار میرفت تا جایی که حتی در دوره‌هایی جهت کمک به توسعه کشور قیر رایگان در اختیار بخش های عمرانی قرار می‌گرفت اما امروزه با هماهنگی قیمت این محصول با قیمت جهانی و خصوصی شدن آن، هزینه‌های استفاده از روسازی آسفالت به یکی از عمده ترین هزینه های ساخت و توسعه راه‌ها مبدل شده است.

راه‌حل جلوگیری از کچلی نیوجرسی‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «شرکت‌های تولید‌کننده نیوجرسی زین‌پس باید از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گواهینامه فنی دریافت کنند» گفت: تمام ملاحظات در نظر گرفته شده برای دوام بتن همانند کچلی و سایر نکات ضعف موجود در نیوجرسی‌های فعلی مورد آزمایش قرار می‌گیرد و فقط به شرکت‌هایی گواهینامه فنی تعلق می‌گیرد که حداقل‌ها و الزامات را رعایت کنند.

شکرچی‌زاده با اشاره به استفاده از بتن در پروژه‌های در دست اجرا مانند چند باند فرودگاهی بتنی، آزادراه تهران-شمال و تراورس در راه‌آهن افزود: قرار است نصب نیوجرسی‌های بتنی در جاده‌ها افزایش یابد و طبق برنامه شورای عالی فنی مقرر شد به تدریج گاردریل‌ها جمع‌آوری و به جای آنها نیوجرسی نصب شود.

اجرای صحیح طرح شبکه سیر شرکت‌های مسافربری تحولی مهم در حمل و نقل جاده‌ای است

حمیدرضا شهرکی ثانوی با اشاره به ظرفیت، توانمندی و جایگاه فعالیت‌های بخش حمل‌ونقل مسافر استان فارس گفت: فارس دارای جایگاه ویژه‌ای در اهم فعالیت‌ها و وظایف تعریف شده حمل‌ونقل مسافر به ویژه در حوزه جذب گردشگر در سطح کشور است.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر با اشاره به اهمیت اجرای طرح تبیین ضوابط حمل‌ونقل مسافر و تشکیل شبکه سیر شرکت‌های مسافربری به تشریح دیگر برنامه‌های در دست اقدام پرداخت و افزود: استقرار دفاتر پاسخگویی در پایانه‌های بزرگ مرکزی، پیش‌بینی تبدیل سایت‌های فروش اینترنتی بلیت‌های مسافرتی به دو زبان فارسی و انگلیسی، بسته حمایتی افزایش سطح درآمدها از طریق انجام حضور فعالانه در امر طرح‌های سرمایه‌گذاری و تبلیغات درون ناوگان، ارائه سرویس درب به درب (Cip) توجه به خدمات چرخه انبارداری، اجرای طرح شناورسازی نرخ جابه‌جایی مسافران (پس از تصویب ستاد تنظیم بازار) و تجدیدنظر در طرح درجه‌بندی شرکت‌های مسافربری، ساماندهی توشه غیرهمراه مسافر، توجه ویژه به بارکد گذاری بلیت‌های مسافرتی (بارکد خوانی) و جداسازی سکوهای استقرار ناوگان شرکت‌ها از جمله برنامه‌های در دست اقدام دفتر حمل‌ونقل مسافر است.

 

نظر شما