شناسهٔ خبر: 33823 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین:

حمایت از اقدامات شهرداری‌ها در راستای افزایش کیفیت زندگی شهرنشینی/ شهرداری‌ها بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری را در اولویت قرار دهند

مسعود حق لطفی مسعود حق لطفی گفت: از هرگونه اقدامی که توسط شهرداری‌های استان در راستای افزایش کیفیت زندگی شهرنشینی و همچنین بهسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده صورت گیرد استقبال کرده و با همه‌ی ظرفیت‌های موجود از این برنامه‌ها حمایت خواهیم کرد.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی با اعلام این موضوع گفت: ایجاد کمربند سبز پیرامون مراکز جمعیتی و ایجاد فضاهای گفتمان محله‌ای و شهری با توجه به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی ازجمله اقداماتی است که منجر به ارتقای کیفیت سکونتگاه‌های شهری خواهد شد.

وی بابیان اینکه شهرهای بزرگ ما درگذشته شامل لایه‌های مختلفی بود که هرکدام تعاریف و ضوابط خود را داشتند افزود: از خانه، کوی، محله، برزن گرفته تا بالای شهر و پایین‌شهر، هرکدام ویژگی‌های خود را داشته و درعین‌حال با استفاده از فضاهای مشترک بین محله‌ای به یکدیگر پیوند می‌خوردند.

حق لطفی اضافه کرد: متأسفانه در حال حاضر علاوه بر یکسان شدن بخش‌های مختلف شهر، حتی شهرهای مختلف که ازلحاظ فرهنگی و اقلیمی و سایر ویژگی‌ها، قرابتی با یکدیگر ندارند شبیه هم شده و هویت مستقل خود را ازدست‌داده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ارتقای کیفیت زندگی شهرنشینی با محوریت شهروند و محله محوری عنوان کرد: از طرح و برنامه پیشنهادی شهرداری‌های استان که اهداف پیش‌گفته را محقق کند استقبال می‌کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری و همچنین مرمت و احیای بافت‌های تاریخی اظهار کرد: نگاه ما در بازآفرینی، ایجاد مداخله‌ی حداقلی باهدف بهره‌برداری حداکثری می‌باشد که طی آن همچنان که هویت و نشانه‌های شاخص شهری حفظ می‌شود، کیفیت زندگی در این محله‌ها هم ارتقا می‌یابد.

دبیر ستاد بازآفرینی استان همچنین خاطرنشان کرد: با پیاده کردن طرح‌های کارشناسی شده در بافت‌های ناکارآمد شهری علاوه بر بهسازی این محله‌ها که باعث از بین رفتن مشکلات موجود در آن‌ها می‌شود، می‌توان بخشی از نیاز موجود در بازار مسکن برای خروج از شرایط فعلی را هم پاسخ داد.

مدیرکل راه و شهرسازی تأکید کرد: شهرداران استان که وظیفه دبیری ستاد بازآفرینی شهرهای خود را بر عهده‌دارند، طرح و برنامه‌های خود را برای محله‌های اولویت‌دار به دبیرخانه‌ی ستاد ارائه نموده و با اخذ مصوبات لازم، هر چه زودتر اقدامات اجرایی را آغاز کنند.

مهندس حق لطفی با اشاره به اینکه در برخی از بخش‌های بافت‌های ناکارآمد شهری گره‌هایی وجود دارد که در شرایط بحرانی عبور از آن‌ها به‌سادگی میسر نخواهد بود یادآور شد: امروز وزارت راه و شهرسازی بازآفرینی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌های خود در پیش‌گرفته و ما هم در سطح استان از شهرداری‌هایی که در این مسیر حرکت می‌کنند با همه توان و ظرفیت حمایت می‌کنیم تا هر چه زودتر بتوانیم شاهد احیا، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده در شهرهای استان باشیم.

نظر شما