شناسهٔ خبر: 33827 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عضو شورای شهر تهران:

درآمدشهرداری صرف اقدامات نمایشی‌ شد نه تامین ایمنی/ دلیل ریختن ساختمان پلاسکو تعلل شهرداری است

پلاسکو رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اظهار کرد: شهرداری تهران طی سال‌های گذشته به راحتی ده‌ها هزار میلیارد تومان کسب درآمدکرده، اما این درآمد صرف اقدامات نمایشی و عمرانی همچون ساخت بزرگراه‌ها کرده که باعث ایجاد گره ترافیکی شده است. این درحالی است که اگر درصد کمی از این اعتبار در مدیریت بحران و ایمنی هزینه می‌شد، امروز شرایط متفاوتی داشتیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،محمد سالاری در خصوص حادثه آتش‌سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو با بیان اینکه این ماجرا ابعاد مختلفی دارد گفت: یک دلیل آن مربوط می‌شود به تاریخچه نحوه ساخت‌وساز و بارگذاری شهر تهران به ویژه در حوزه ساختمان‌های عمومی و مراکز مهم تجاری، اداری و مسکونی. در شهر تهران و کشور، در دهه‌های گذشته در زمینه رعایت مقررات ملی ساختمان و رعایت استانداردها و الزامات ایمنی با مشکلات اساسی مواجه‌ بوده‌ایم که هنوز هم این مشکلات وجود دارد و تعداد قابل توجهی از ساختمان‌های تهران ظرفیت بروز حادثه‌ای نظیر پلاسکو را دارند. متاسفانه شهرداری در قضیه فاجعه پلاسکو به ارائه چند اخطار اکتفا کرده‌ بود در صورتی‌که براساس ماده «۵۵» قانون، شهرداری‌ باید از مراجع قضایی حکم به الزام رعایت استانداردهای ایمنی می‌گرفت.

عضو شورای شهر تهران به ایلنا گفته است: مسوولان شهر تهران دوست دارند انبوه اعتبارات قابل توجهی را که به ویژه در دهه اخیر راحت، بدون زحمت، بدون داشتن واحد تحقیق و توسعه و بدون حوزه سرمایه‌گذاری مشخص از محل عوارض ساختمانی کسب ‌کرده‌اند، بیشتر در حوزه‌های سخت‌افزاری یا همان عمرانی که در شهر توسط مردم دیده شده و نمایشی است هزینه کنند. این در حالی است که حوزه‌های نرم‌افزاری مغفول مانده‌ است زیرا این حوزه‌ها در مدیریت شهری ازجمله حوزه‌هایی است که سرمایه‌گذاری در آن بروز ظاهری ندارد و مردم آنها را نمی‌بینند تا مدیریت بتواند از آن برای خود پله ترقی برای جایگاه‌های سیاسی بسازد. به عنوان مثال در حوزه مدیریت بحران در شهری مانند تهران که هر از گاهی بروز و ظهور پیدا می‌کند، بسیار ضعیف هستیم به نحوی که تمام امکانات ستاد مدیریت بحران و سایر دستگاه‌ها در حدی است که در پروژه حادثه پلاسکو مشکل داشتند. حالا اگر در چند جای تهران همزمان اتفاقی رخ دهد، ستاد مدیریت بحران تسلیم شده و نمی‌تواند کاری کند زیرا برای این حوزه‌ اهمیتی قائل نشده‌اند.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه این شهر در معرض تهدیدهای جدی قرار دارد، افزود: هر روز شاهد فرونشست‌هایی در خیابان‌های تهران هستیم و از طرف دیگر شرکت‌های بین‌المللی گسل‌های فراوانی را در این شهر شناسایی کرده‌اند. همچنین مجموعه گسترده‌ای به مساحت ۳۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در شهر تهران وجود دارد که ۱۵درصد جمعیت در آن ساکن هستند و ۱۱ هزار بافت ناپایدار نیز در تهران وجود دارد که این موارد نشان می‌دهد تهران شهری ناایمن است.وی اضافه کرد: وقتی بارگذاری شهری مبتنی بر بی‌قاعدگی است و هیچ استاندارد اولیه‌ای برای آن رعایت نمی‌شود، چه انتظاری می‌توان داشت؟ آیا ساختمان شورا و شهرداری ایمن هستند؟ متاسفانه بسیاری از ساختمان‌های دولتی استانداردهای ایمنی را ندارند زیرا ایمنی در جامعه ما تبدیل به یک دغدغه نشده و باید در این زمینه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کرد.

سالاری با تاکید بر اینکه ضروری است درخصوص ساخت‌وسازهای بی‌قاعده گذشته تصمیم جدی گرفته شود، عنوان کرد: شهرداری تهران طی سال‌های گذشته به راحتی ده‌ها هزار میلیارد تومان کسب درآمد کرده، اما این درآمد صرف اقدامات نمایشی و عمرانی همچون ساخت بزرگراه‌ها کرده که باعث ایجاد گره ترافیکی شده است. این درحالی است که اگر درصد کمی از این اعتبار در مدیریت بحران و ایمنی هزینه می‌شد، امروز شرایط متفاوتی داشتیم.این عضو شورا با اشاره به اینکه بودجه شهرداری تهران برابر با بودجه عمرانی دولت در کل کشور است، تصریح کرد: در ستاد مدیریت بحران دیدیم که این نهاد تنها چند جرثقیل و نردبان دارد که وقتی تعدادی از آن از کار افتاد، باعث ایجاد نگرانی شد و گفتند اگر جای دیگری دچار حریق شود، تجهیزات نداریم.

نظر شما