شناسهٔ خبر: 3389 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

پیام آخوندی در اختتامیه کنفرانس بلندمرتبه‌سازی قرائت شد؛

چالش‌های بلندمرتبه‌سازی از دیدگاه وزیر راه و شهرسازی/ سند راهبردی بلندمرتبه‌سازی تدوین شود

نشست وزیر راه و شهرسازی با انجمن حمل و نقل ریلی وزیر راه و شهرسازی در پیامی به کنفرانس بلندمرتبه‌سازی بر ضرورت تدوین سند راهبردی بلندمرتبه‌سازی، ارتقاء دانش تخصصی و رعایت حقوق شهروندی در این‌گونه ساخت‌وسازها تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیام دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی توسط پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی امروز یکشنبه ۲۱ دی ماه در مراسم اختتامیه نخستین کنفرانس بلند مرتبه سازیقرائت شد. پیام دکتر آخوندی بدین شرح است:

«در تمامی فعالیت‌‌های فنی حضور مهندسان و متخصصان با در نظر گرفتن آسایش و رضایتمندی مردم با اندیشه‌های ژرف‌نگری امری ضروری است و هم‌اندیشی صاحب‌نظران، اساتید دانشگاهی، سیاست‌گذاران و مدیران و مسئولان کشوری در چنین کنفرانس‌هایی در جامعه برای دستیابی به راهبردی کارآمد می‌تواند چراغ راه رسیدن به توسعه همه‌جانبه و پایدار باشد.

از این رو، فناوری بلندمرتبه سازی علیرغم آنکه بیش از نیم قرن از حضورش در صنعت ساختمان کشور می‌گذرد بدون پژوهش و مطالعات بنیادین دچار چالش‌هایی شده که امروز شاهد آن هستیم. حضور شما کارشناسان در تمامی رشته‌ها قطعا به شناخت و درک موضوعی و همه جانبه این پدیده میان رشته‌ای خواهد انجامید.

تنظیم و تدوین آیین‌نامه‌ها، مقررات و ضوابط اجرایی و نظارتی منطبق با یک سند راهبردی مبتنی بر طرح‌های توسعه و عمران شهری می‌تواند مبنای تفکری و رفتاری جامعه مهندسان سرمایه‌گذاران و حتی بهره‌برداران در مقوله بلندمرتبه سازی باشد و ضرورت توجه اصول توسعه پایدار ارجحیت دادن به کیفیت افزایش،‌ طول عمر بنا و اقتصادی بودن پروژه‌های بلندمرتبه سازی آینده ای روشن و کارآمدی را برای این فناوری که مناطقی با فرهنگ اجتماعی و هویت تاریخی ایرانیان باشد، مهیا می‌سازد. همچنین رعایت حقوق شهروندی در تمامی سطوح قبل، همزمان و بعد از بهره‌برداری از پروژه‌های بلندمرتبه‌سازی از چنان ضرورتی برخوردار است که رعایت این نکته می‌تواند الگویی مناسب برای دیگر فعالیت‌های عمرانی در کشور محسوب شود.

توسعه مهندسی بدون ارتقای سطح دانش تخصصی، انتقال تجربه و ارتباط سازمانی و ارتباطات بین‌المللی تخصصی و بدنه کارشناسی کشور مهیا نمی‌شود و ضرورت توجه به مدیریت پروژه به عنوان شاخه‌ای حایز اهمیت در نظام مهندسی کشور از دیگر نکاتی است که در تدوین سند راهبردی بلندمرتبه‌سازی باید مورد توجه قرار بگیرد.

در پایان قانون‌گرایی اصل بدون تغییر مناسبات حرفه‌ای در حوزه بلندمرتبه‌سازی است و همه ما بدون استثنا در رعایت مقررات و آیین نامه و ضوابط ساخت و ساز در امر بلندمرتبه‌سازی موظف و مسئول هستیم. امید است نتایج حاصله از این کنفرانس که در کارگروه‌های تخصصی برگزار شد، منجر به رفاه و حل مشکلات اقشار مختلف مردم شود و به افزایش توانمندی مهندسان کمک کند.»

نظر شما