شناسهٔ خبر: 33963 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

محمدنادرمحمدزاده خبر داد:

افتتاح پروژه ۲۱۴ واحدی محله سیروس با حضور معاون اول رئیس جمهور/ آغاز دومین طرح پایلوت در آینده نزدیک

پروژ سيروس فردا در آستانه دهه فجر، پروژه موفق بازآفرینی شهر تهران درمحله سیروس با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدنادرمحمدزاده، مدیر کل راه و شهرسازی استان با اعلام این خبر گفت: محله سیروس یکی از موفق‌ترین پروژه‌ها در مبحث اجرا و بهره‌برداری است ودر طرح محله سیروس برای اولین بار با اجرای سیاست برد ـ برد بین دولت و ساکنین بافت فرسوده و سهیم کردن ساکنین در ارزش‌افزوده ناشی از احیای بافت، مدل نوینی در این زمینه ارائه‌ شده است.

وی بابیان اینکه در کشور حدود ۷۷ هزار هکتار بافت فرسوده شهری و ۵۵ هزار هکتار اسکان غیررسمی وجود دارد که در قالب بیش از ۲۷۰۰ محله شناسایی شده در کشور پراکنده شده‌اند، تاکید کرد: ساماندهی هر هکتار از این مشکلات به طور متوسط نیازمند ۱۰ میلیارد تومان نقدینگی است و برای ساماندهی تمام این حوزه‌ها نیازمند نقدینگی برابر با ۱۰ سال درآمد نفتی کشور هستیم،  بنابراین ورود و حضور بخش خصوصی و مشارکت مردمی نباید دور از انتظار باشد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در خصوص پروژه نوسازی محله سیروس گفت: این پروژه از سوی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به‌منظور اجرای یک پروژه پایلوت و نوسازی بافت فرسوده ارائه شده که دلایل انتخاب این محل، فرسودگی بیش‌ازحد (نفوذ ناپذیری، ریزدانگی، و ناپایداری توامان ) و وجود ناهنجاری اجتماعی که مزاحم جدی خانوارهای اصیل ساکن در محله هستند اعلام‌شده است. ضمن اینکه قرارگیری محله سیروس در کنار بازار تهران و وجود بافت اجتماعی بااصالت از دلایل توجیه‌پذیری انتخاب این پایلوت بوده است.

این شهرساز در خصوص اهداف احیای و بازگشت زندگی در این محله گفت: اهداف نوسازی این محله شامل احیا و استفاده بهینه از ظرفیت‌های بافت‌های فرسوده به‌عنوان مهم‌ترین منبع تولید زمین در جهت افزایش عرضه و حتی رشد و شکوفایی در اقتصاد شهری، استفاده از روش‌های بهینه و کارآمد در جهت طراحی مناسب شهری و اقتصادی این‌گونه بافت‌ها، تبدیل تهدید بافت‌های فرسوده شهری به فرصت در جهت تحول اساسی در رسیدن به توسعه پایدار شهری و لزوم تسریع در احیای این بافت‌ها در راستای مدیریت کارآمد کلان‌شهر تهران است.

وی تاکید کرد: این طرح با جلب مشارکت مردمی با تعریف انواع روش‌های آن همچون تامین خانه معوض و اختصاص تسهیلات یارانه‌ای توانسته به یک نمونه موفق کلید به کلید تبدیل شود، البته این پایلوت آغازی بر احیای سایر پایلوت‌ها در کلان‌شهر تهران مانند محله‌های عودلاجان، فرحزاد و باغ آذری است.

محمدزاده بابیان اینکه محله ۴۰ هکتاری سیروس یکی از محله‌های مستعد برای اصلاح و احیای بافت فرسوده است، گفت: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران پروژه مسکونی- تجاری ۲۱۴ واحدی را در قالب مشارکت با بخش خصوصی ساخته‌ و آماده بهره‌برداری کرده است. همچنین طرح دیگری در قالب مجموعه مسکونی- خدماتی یک‌صد واحدی با بهره‌گیری از الگوهای بومی و معماری ایرانی- اسلامی تهیه‌شده و به زودی در این محله آغاز خواهد شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران   بابیان اینکه در پروژه ۲۱۴ واحدی به علت نیاز شدید به ذخیره مسکن در این محله نتوانستیم کاملا الگوی ایرانی – اسلامی را پیاده کنیم تاکید کرد: در فاز دوم محله سیروس این الگو بند به بند اجرا خواهد شد که با این فعالیت وزارت راه و شهرسازی ارزش‌افزوده قابل ‌توجهی به محله سیروس وارد شده و سکونت به این محله باز خواهد گشت. اکنون به علت فرسودگی‌های شدید و مجاورت با بازار تهران، این محله تبدیل به مرکز انبارداری و کارگاهی شده است.

نظر شما