شناسهٔ خبر: 34016 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

اسحاق جهانگیری در بازدید از محله سیروس تهران عنوان کرد:

رویکرد توسعه‌گری وزارت راه و شهرسازی در ۲۷۰ محله ناکارآمد کشور/ وزارت راه و شهرسازی با برنامه بازآفرینی در این مناطق ورود می‌کند/ تاکید بر ساماندهی ساکنان ۱۹ میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد

بازدید معاون اول رییس جمهوری در افتتاح مجتمع ۲۱۴ واحدی سیروس با اشاره به زندگی جمعیت بسیاری در بافت‌های نامطلوب تهران و مراکز استان‌ها گفت: وزارت راه و شهرسازی ۲۷۰ محله با چنین شرایطی را شناسایی کرده و با رویکرد بازآفرینی برای ایجاد شرایط مطلوب در این مناطق برنامه دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاون اول رئیس جمهور در افتتاح مجتمع ۲۱۴ واحدی سیروس گفت: جمعیت بسیاری در بافت‌های مرکزی تهران و مراکز استان‌ها زندگی می‌کنند که از لحاظ خدمات‌رسانی واحدهای مسکونی و معابر وضعیت مطلوبی ندارند که باید برای ایجاد شرایط مطلوب در این مناطق برنامه کاملی اجرا شود چرا که در این مناطق با محدودیت‌هایی چون لزوم حفاظت از آثار تاریخی و ... مواجهیم. وزارت راه و شهرسازی ۲۷۰ محله با چنین شرایطی در نقاط مختلف شناسایی کرده است و با رویکرد بازآفرینی برای ایجاد شرایط مطلوب در این مناطق برنامه دارد.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی از نهادی توسعه‌گر صحبت می‌کند که می‌تواند با مشارکت مردم، استفاه از سرمایه‌های خود و منابع و تسهیلات دولتی برای بازآفرینی اقدام کند و لازم است برای اجرای این برنامه به طرق مختلف وارد عمل شود و ریسک‌پذیری داشته باشد تا گام‌های موثری برای ایجاد توسعه در این مناطق برداشته شود.

اسحاق جهانگیری ادامه داد: حدود ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های ناکارآمد یعنی حاشیه شهرهای بزرگ اعم از تهران مشهد، اصفهان و حتی شهرهای مرزی چون زاهدان و چابهار زندگی می‌کنند. با توجه به این که وضعیت خدمات‌رسانی و واحدهای مسکونی که این جمعیت در این مناطق در آنها ساکن هستند مناسب نیست و وضعیت مطلوب ندارد باید راهکاری بیابیم تا ساکنان این مناطق از شرایط بهتری برخوردار شوند. البته در این مناطق انجام خدمات‌رسانی با کمک بخش خصوصی راحت‌تر از مناطق مرکزی فرسوده مرکز شهرهاست.

وی گفت: در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری داشتیم هم یکی از زمینه‌های آسیب اجتماعی حاشیه‌نشینی عنوان شد که در راستای تاکیدات ایشان در این زمینه هم اقدام شده و می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور درباره فاجعه ساختمان پلاسكو گفت: در حادثه تلخ پلاسکو زنگ خطری برای ما به صدا در آمد تا به سرعت به مناطق در معرض خطر و فرسوده رسیدگی کنیم. 

از نظر اسحاق جهانگیری آنچه در بخشی از محله قدیمی سیروس انجام شده قدم بزرگی برای بازآفرینی ۲۷۰ محله شناسایی شده فرسوده در کشور است که با همکاری نهادهای مختلف اعم از شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه های متولی ایجاد زیر بناها برداشته شده است و وزارت راه و شهرسازی به روش های مختلف با استفاده از سرمایه های خرد مردمی، مشارکت در ریسک سود و همکاری بخش خصوصی  و...برنامه ای کامل در مناطق فرسود شهری اجرا کند.

او افزود: حتی می توانیم بخشی از طرح مسکن اجتماعی را برای افرادی که درآمد بالا ندارند با احداث واحدهایی در مقیاس کوچک با مقیاس مناسب اجرا کنیم و اقدام موثری برای حل مشکل مسکن انجام دهیم.

جهانگیری برای رسیدگی جدی و فوری دستگاه های متولی به بافت های فرسوده و در معرض خطر، از پروژه بازآفرینی این محلی قدیمی تهران بازدید کرد.
بازآفرینی شهری نگرش و اقداماتی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهری منطقه‌ی هدف عملیات است که در نهایت به یک پیشرفت پایداری اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی خواهد انجامید.

نظر شما