شناسهٔ خبر: 34018 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در بازدید از پروژه‌های بازآفرینی محله سیروس مطرح کرد

پروژه سیروس؛ رویكرد دولت یازدهم در بخش بازآفرینی شهری است/ توقف فرسودگی منطقه ۱۲ تهران با مشارکت مردم/ افزایش منزلت اجتماعی مهم‌ترین هدف ما در بازآفرینی شهری است

بازدید وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه‌های بازآفرینی محله سیروس تهران گفت: این پروژه نمونه بارزی از تغییر رویكرد دولت یازدهم در بخش بازآفرینی شهری نسبت به دولت گذشته است و افزایش منزلت اجتماعی نیز یكی از مهم‌ترین اهداف ما در این مسیر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز در بازدید از پروژه‌های بازآفرینی محله سیروس در جمع خبرنگاران گفت: این پروژه نمونه بارزی از تغییر رویكرد دولت یازدهم در بخش بازآفرینی نسبت به دولت گذشته است. برآورد ما در اجرای این پروژه‌ها آن است كه جمعیتی كه در این بافت‌ها زندگی می‌كنند امكان جابه جایی نداشته و باید در همین محله و بافت زندگی كنند. پس ما باید در اجرای پروژه‌های خود امكان ارتقای زندگی را برای آن‌ها را فراهم كنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینكه با توجه به سیاست دولت یازدهم، منطقه ۱۲ كه واقع در قلب شهر تهران است نباید تبدیل به یك منطقه كاملا فرسوده شود بلكه با توجه به رویكرد ارتقای كیفیت زندگی نوسازی و بازآفرینی شهری خود بافت و محله باید به سمتی حركت كنند كه ساكنین آن شروع به بازآفرینی محله زندگی خود كنند.

وی اضافه كرد: توسعه در حاشیه شهرهای جدید مانند پردیس و پرند و سایر مناطق مشابه اقدامی است كه ما همواره با آن مخالفت می‌كنیم. چراكه به عقیده ما رهاكردن این گونه مناطق همراه ساكنانشان امكان‌پذیر نخواهد بود.

به گفته آخوندی مناطقی مانند حاشیه پردیس و پرند می‌تواند جاذب جمعیت جدیدی شود كه برای زندگی به تهران می‌آیند و این مسئله‌ای است كه خلاف سیاست‌های كلی ابلاغ شده به شمار می‌رود.

این مقام مسئول با تاكید براینكه الگوی ما در اجرای این پروژه‌ها الگوی زندگی ایرانی است گفت: این طرح از اواخر دولت پیشین طراحی و در دولت یازدهم فعال شد و به اتمام رسید.

وی در خصوص ویژگی‌های طراحی پروژه محله سیروس اعلام كرد: طراحی این مجموعه‌های مسكونی بر اساس حیاط‌های مركزی شکل گرفته است. نكته مهم این است که در طراحی‌های جدید برای پروژه‌های مسكونی بازآفرینی در مناطق هدف ارتفاع در نهایت تا حد ۲ تا ۳ طبقه با هدف راحت‌تر و ایرانی‌تر شدن زندگی مردم کاهش یافته است.

آخوندی با بیان اینكه نمی‌خواهیم با اجرای پروژه‌های جدید فشار بیش از حدی را از نظر جمعیتی به این منطقه وارد كنیم گفت: طبیعتا محله سیروس دارای یك ظرفیت جمعیتی است و در پروژه‌های جدید که امروز کلنگ شروع آنها بر زمین زده شد، یک مجموعه ۱۱۸ واحدی در نظر گرفته شده که با توجه به کاهش واحدها که تقریبا نصف پروژه ۲۱۴ واحدی است، نشان داده می‌شود که كاهش میزان بارگذاری با هدف ارتقای كیفیت زندگی مد نظر بوده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فارغ از بحث‌های مسكن فضاهای عمومی مانند بیمارستان، مدرسه و پارك نیز در این پروژه‌ها مورد توجه قرار گرفته كه هم‌اكنون بخشی از آن در محله سیروس در حال انجام است. در این راستا معبری طراحی كرده‌ایم كه مجموعه‌های مسكونی را با مبلمان شهری به هم متصل كرده و باعث جریان زندگی در این منطقه می‌شوند.

وی در ادامه تنزل منزلت اجتماعی در این گونه مناطق را یكی از مشكلات اصلی محلات ناكارآمد اعلام كرد و گفت: افزایش منزلت اجتماعی یكی از مهم‌ترین اهداف ما در این مسیر است. اقدامی كه بتوانیم به كمك آن سایر پروژه‌ها را به گونه‌ای طبیعی و از طریق ساكنان این محلات اجرا كرده و دیگر نیازی به دخالت دولت نداشته باشیم.

عضو كابینه دولت یازدهم آغاز عملیات اجرایی نوسازی ۳۶۰ واحد در محله سیروس از طریق مردم را نمونه‌ای از این اقدامات اعلام كرد و گفت: معماری پروژه‌های نوسازی الگو گرفته از همین پروژه مسكونی ۲۱۴ واحدی است كه نشان می‌دهد ما تنها باید یك مدل را در منطقه ایجاد كرده و در اختیار مردم قرار دهیم تا آن‌ها خود در ادامه به نوسای و بهسازی محلات خود بپردازند.

آخوندی مسئله بازآفرینی شهری را یكی از برنامه‌های اصلی دولت در برنامه ششم بیان كرد و گفت: آغاز یك پروژه بازآفرینی به عنوان الگو و واگذاری مابقی پروژه‌ها به ساكنان برنامه ما در آینده بخش مسكن است كه تصور من باید به مسكن محله‌های كارآمد پاسخ داده شود. نكته مهم در این بخش آن است كه مالكین و ساكنان محلات خود سرمایه‌گذاری كرده و نیازی به دخالت دولت نداشته باشند.

نظر شما