شناسهٔ خبر: 34096 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس کمیسیون عمران مجلس خبر داد:

فاجعه پلاسكو در كمين ۲۰۰ برج در پايتخت/ شهرداری تهران و مالکان پلاسكو در معرض اتهام هستند

محمد رضا رضایی کوچی محمدرضا رضایی کوچی با اعلام اين خبر كه نزدیک به ۲۰۰ برج در تهران وجود دارد که هیچ نقشه تعریف شده و مشخصی ندارند گفت: در فاجعه پلاسكو شهرداری تهران و مالکان این ساختمان در معرض اتهام هستند و باید پاسخگو باشند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از وجود ۲۰۰ برج ناشناخته به لحاظ ایمنی در تهران، گفت: باید قانون یکپارچه ایمنی برای ساختمان‌ها تصویب شود.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌ وگو با خانه‌ملت در توضیح اقدامات انجام شده پیرامون بررسی حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، گفت: در جلسات متعدد حادثه پلاسکو مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، این کمیسیون نیز بنابر ماده ۴۹ آیین نامه داخلی موظف به ارائه گزارش به صحن علنی است از این رو تلاش شده تا دستگاه‌ها و متولیانی که قصور کرده‌اند شناسایی شوند.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساختمان‌هایی در پایتخت و سایر شهرها وضعیتی به مراتب بدتر از پلاسکو دارند، تصریح کرد: نزدیک به ۲۰۰ برج در تهران وجود دارد که هیچ نقشه تعریف شده و مشخصی را نزد دستگاه‌های مدیریت بحران تهران ندارند بنابراین با بروز حوادثی چون پلاسکو امکان مدیریت، آواربرداری و امداد رسانی به آنها وجود ندارد.

وی افزود: ۲۰۰ برج مذکور به لحاظ اسکلت و ابنیه به کار گرفته شده ناشناخته است، پایان کار و تاسیسات آن‌ها نیز با ابهاماتی روبه‌روست که کار را برای مدیریت بحران پیچیده خواهد کرد، همچنین ۲۰ میلیون نفر هم در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند از این رو میزان آمادگی و توانایی و تجهیزات متولیان دستگاه‌ها برای نوسازی این بافت‌های فرسوده باید ارزیابی شود.

رضایی کوچی یادآور شد: قوانینی چون قانون نظام مهندسی، نظام صنفی، شهرداری‌ها و تملک آپارتمان وجود دارد که برای مدیریت بحران می‌توان به آنها استناد کرد اما یک دستگاه‌ باید متولی تامین ایمنی ساختمان شود از این رو می‌توان قانون واحد و یکپارچه ایمنی برای ساختمان‌ها در کشور تدوین و تصویب شود تا دستگاه‌ متولی زیرمجموعه آن با در اختیار داشتن امکانات و منابع مالی وضعیت بهم ریخته فعلی را ساماندهی کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شرایط پیش‌آمده برای ساختمان پلاسکو دستگاه‌های متولی متعددی وجود دارد به نوعی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شهرداری تهران و مالکان این ساختمان در معرض اتهام هستند و باید پاسخگو باشند اما پس از بررسی‌های نهایی مقصران اصلی مشخص خواهند شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تعیین نظام یکپارچه مدیریت بحران در کشور، گفت: در جلسات  متعدد اطلاعات بسیاری با دستگاه‌های مسئول در مسئله مذکور تبادل شده است و این بررسی‌ها ادامه خواهد داشت، از این رو هفته آینده مجددا با مسئولان مربوطه جلسه‌ای خواهیم داشت./

نظر شما