شناسهٔ خبر: 34111 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد‌کرد:

تغییرنام بندر‌امیرآباد مازندران به‌بندر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

بندر امیرآباد اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در اولین نشست این هیات پس از ارتحال یارصدیق و دیرینه معمار‌کبیر انقلاب اسلامی ، پیشنهاد‌کرد نام بندر مهم و استراتژایک امیرآباد در شرق مازندران به بندر بین المللی آیت الله هاشمی رفسنجانی تغییر یابد که با رای همه اعضا به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، در پی تماس­ها، مراجعات و خواسته ­های قاطبة مدیران و کارکنان جامعة‌ بندری و دریایی کشور و در راستای پاسداشت مقام شامخ و نقش ارزنده‌ای که مرحوم حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران سازندگی ایفا نمودند و همچنین تأثیر سیاست‌ها، تصمیمات و حضور فعال آن مرحوم در راه‌اندازی و توسعة کریدور شمال- جنوب، بندر استراتژیک و حیاتی امیرآباد به­ عنوان هاب بنادر شمالی و نقش مؤثر آن در ارتباطات بین‌المللی و کشورهای CIS، در جلسة شمارة ۱۸۶۴، مورخ ۲۷/۱۰/۱۳۹۵ هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، پیشنهاد تغییر نام «بندر امیرآباد» به «بندر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» و  با نام اختصاری و بین­المللی B.H.R مطرح و به تصویب رسید.

بندر امیرآباد با وسعت ۱ هزار و ۶۰ هکتار و ظرفیت تخلیه و بارگیری ۷/۶ میلیون تن کالا در سال، در استان مازندران و در مسیر کریدور بین­المللی ترانزیتی شمال– جنوب واقع شده و در زمینة حمل و نقل، تجارت و ترانزیت کالا به کشورهای همسایه، به­عنوان مهم­ترین بندر شمالی کشور، از موقعیت و پتانسیل منحصربه­فردی برخوردار است.

این کریدور، علاوه بر برقراری ارتباط تجاری و ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه، با کشورهای اروپایی و در قلمرو ایران، از طریق بندر امیرآباد به خلیج فارس در جنوبی‌ترین منطقة کشور مرتبط بوده و تا کشورهای حوزة اقیانوس هند امتداد می­یابد. بر اساس گزارش­های آنکتاد، این کریدور درمقایسه با مسیرعبور از کانال سوئز، از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه­تر و از نظر هزینه تا۳۰ درصد ارزان­تر می­باشد.

بر اساس این گزارش، ‌بندر استراتژیک امیرآباد به خطوط ریلی سراسری کشور نیز متصل بوده و به­ زودی قادرخواهد بود با استفاده از اسکله رو رو ریلی، حمل و نقل چندوجهی از جمله بارگیری مستقیم واگن­ های باری را از طریق کشتی به انجام برساند.

شایان ذکر است، این بندر در سال ۱۳۹۴، با جذب سهم ۴۴ درصدی از عملیات تخلیه و بارگیری در بین بنادر شمالی کشور، رتبة نخست را به خود اختصاص داده است. همچنین؛ با عملکرد ۶۰ درصدی از حجم تخلیة غلات و ۸۶ درصدی ازحجم صادرات در شمال کشور، جایگاه خود را به­عنوان مهم­ترین بندر شمالی کشور تثبیت کرده است.

هم­زمانی این پیشنهاد با سی و هشتمین سالگرد غرورآفرین دهة فرخندة فجر انقلاب اسلامی که حضرت آیت­الله هاشمی رفسنجانی در شکل گیری، تثبیت و تداوم آن تأثیری بلامنازع داشته ­اند و نقش ارزندة ایشان در دستور ساخت و تبدیل بندر امیرآباد به ­عنوان یکی از رگ­های حیاتی و مهم اقتصاد کشور، ارزش و اهمیت این حرکت قدرشناسانه را چندین برابر کرده و پاسخی مناسب به ندای لبیک تشییع کنندگان میلیونی یار دیرینة امام راحل و رهبری معظم انقلاب به­ شمار می­ آید.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، این مصوبه برای اجرا و طی مراحل قانونی به مراجع ذی­ربط پیشنهاد شده است.

نظر شما