شناسهٔ خبر: 34113 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بازتاب آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تهران

خطر زیر سقف ۲ هزار زائرسرای فرسوده مشهد/ تخریب و بازسازی خانه‌های قدیمی در بافت فرسوده مشهد

بافت فرسوده ۲ هزار زائر سرای فرسوده مشهد سالانه میزبان انبوه زائرانی است که به این کلان شهر سفر می کنند، زائر سراهایی که ایمنی لازم را ندارند و باز سازی آن ها ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وقوع حادثه تلخ آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تهران ضرورت بازنگری در ساخت وسازهای شهری بخصوص در کلانشهرهایی چون مشهد، اصفهان و شیراز را دوچندان کرد. این حادثه، لزوم نگاه دقیق‌تر به ساخت و سازهای شهری را بیشتر از قبل نمایان کرده است. نکته‌ای که دراین میان حائز اهمیت است،‌ نحوه رسیدگی به حوادثی از نوع حادثه ساختمان پلاسکو است، اینکه حداقل و حداکثر زمان استاندارد و قابل قبول برای رسیدگی به وضعیت بعد ازحادثه و حتی حضور بموقع چقدر باید باشد. در ساعات آغازین وقوع این حادثه، تمام انتقادها به مردم بود که با ازدحام خود امدادرسانی را بخصوص برای آتش‌نشانان مشکل کرده‌اند، اما این مسأله نباید بهانه‌ای باشد مبنی براینکه امدادرسانی بموقع انجام نشده، بلکه نقایص و کمبودها در تجهیزات، قرار داشتن ساختمان‌ها در بافت فرسوده شهر وحتی قدیمی بودن برخی ساختمان‌ها و مجهز نبودن آنها به سامانه‌های ایمنی هم واقعیت دیگری است که نباید از نظر دور نگهداشت.

اهمیت ضرورت مقاوم‌سازی، ایمن‌سازی و بهینه‌سازی ساخت و سازهای شهری زمانی بیشتر حس می‌شود که قبول داشته باشیم ایران، کشوری حادثه‌خیز و بویژه زلزله‌خیز است. توجه به کلانشهر مشهد نیز به‌عنوان شهری زائرپذیر که در طول سال شاهد انبوهی از گردشگر و مسافر از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور است را هم باید در این مورد مد نظر قرار داد، زیرا تا حدودی اماکن اقامتی و زائر پذیرها در بافت نسبتاً فرسوده شهر مستقر هستند و هنگام وقوع حوادثی که نیاز به خدمات آتش‌نشانی باشد، با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

تخریب و بازسازی خانه‌های قدیمی در بافت فرسوده مشهد

«حسن جعفری»، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرمشهد درگفت‌و‌گوبا«ایران» با اشاره به اینکه وسعت بافت فرسوده مشهد خیلی چشمگیر نیست وحداقل در۱۰ سال اخیر به همت شهرداری مشهد، خانه‌های فرسوده و قدیمی در این بافت‌ها خریداری، تخریب یا بازسازی شده‌اند، گفت: بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر نیز با توجه به سکونت زائران در برخی از زائرپذیرها در این محدوده تا حدی بازسازی شده و نگرانی در این زمینه نداریم. به گفته وی بیش از ۵۰ درصد اماکن اقامتی کشور مانند هتل، هتل آپارتمان و میهمان پذیرها در مشهد و ۹۸ درصد این مراکز در پیرامون حرم مستقرهستند.

زائرپذیرهای ۵۰ ساله

جعفری با اشاره به زائرسراهایی که در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر ساخته شده‌اند، افزود: خوشبختانه این زائرسراها ضوابط و نکات ایمنی را درساخت وسازها رعایت کرده‌اند و مجوز نیز دارند. موضوعی که هم‌اکنون نیاز به توجه بیشتری دارد، زائرپذیرهای قدیمی با عمر بیش از ۵۰ سال است که مجهز به سامانه ایمنی هم نیستند، زیرا اغلب واحدهای مسکونی بوده‌اند که بدون دریافت مجوز از اداره کل گردشگری به صورت خودمختار وغیرقانونی اقدام به این کار کرده‌اند. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر مشهد در پاسخ به اینکه با این زائرسراها برخوردی هم شده یا خیر، افزود: تعداد این زائرپذیرها حداکثر بیش از ۲ هزار مکان است و با توجه به حجم مسافر و ورود زائر به این شهر نمی‌توان به تک تک آنها رسیدگی کرد.

ایمن‌سازی زائرسراها

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرمشهد به‌دنبال این مسأله از اجرای طرحی به‌عنوان طرح مرحله‌ای ایمن‌سازی زائرسراهایی که از اداره کل ارشاد استان مجوز دریافت کرده‌اند، خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح برای زائرسراهایی به اجرا درمی آید که قدیمی هستند و امکانات و تجهیزات ایمنی را ندارند. طرح یاد شده برای هر زائرسرا با همکاری سازمان آتش‌نشانی، شهرداری و اداره کل گردشگری مشهد به مدت ۳ سال اجرا و در نهایت مجوز آن از سوی سازمان آتش‌نشانی مشهد صادر می‌شود. وی ساخت برخی از ساختمان‌ها در نقاطی که تردد خودروهای آتش‌نشانی در آنها غیرممکن است را یکی از دغدغه‌های سازمان تحت مسئولیتش عنوان کرد و ادامه داد: اغلب دیده شده ساختمان‌های ۱۰ طبقه در معابر باریک ساخته شده که هنگام خدمات‌رسانی به آنها با مشکلاتی ازجمله استفاده نکردن از نردبان بالابر مواجه می‌شویم و این مسأله موجب زمان بردن بیش ازحد در ارائه خدمات ما و بالا رفتن خسارات حادثه می‌شود.

مشکلات آتش‌نشانان

جعفری نبود پارکینگ عمومی در نقاط پیرامون حرم و پارک خودروهای زائران و ساکنان بومی منطقه در کوچه و خیابان‌های این محدوده را از دیگر مشکلات موجود در خدمات‌رسانی آتش‌نشانان هنگام حوادث بیان کرد و گفت: اگر برای زائرسراها پارکینگ عمومی هم تعبیه شود دیگر با چنین مشکلاتی برخورد نخواهیم داشت. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر مشهد در خاتمه وجود ساختمان‌های قدیمی و مجهز نبودن آنها به سیستم‌های ایمنی وهمچنین قرار داشتن آنها در معابر باریک را از مهم‌ترین دغدغه‌های این سازمان بیان کرد و یادآور شد: از طرفی خودروهای آتش‌نشانی که مخصوص و متناسب با این کاربری باشد متأسفانه در کشور تولید نمی‌شود. به عبارتی خودرویی برای این کار درنظر گرفته می‌شود و تجهیزات آتش‌نشانی را روی آن نصب می‌کنند این در حالی است که در دیگر کشورها کارخانه‌هایی هستند که فقط خودروهای مخصوص آتش‌نشانی می‌سازند و تولید می‌کنند.

برج‌های بی‌دفاع شمال کشور

در مازندران هم و شهرهای شمالی کشور هم اوضاع خوب نیست.چند‌ سال قبل بود که مقام‌های مازندران تصمیم گرفتند صدور مجوز مرتفع‌سازی ساختمان‌ها را اجرایی کنند. هرچند درظاهر امر، این تصمیم‌گیری می‌توانست مشکل کمبود زمین در سرسبزترین استان را تا حدودی رفع کند، اما در ادامه راه مشخص شد که ابتدایی‌ترین نیازهای بلند مرتبه‌سازی که همان تجهیز آتش‌نشانان به امکاناتی به روز است از دید تصویب‌کنندگان این طرح مغفول مانده است. چرا که اکنون در بسیاری از شهرهای استان برج‌های بلندی تا ۱۰ طبقه ساخته شده بی‌آن‌که به این مهم فکرشده باشد که در صورت بروز حادثه‌ای در طبقه‌های بالای این ساختمان‌ها با کدام امکانات برای کمک خواهند رفت.براساس گزارش «ایران» هم‌اکنون بیشترین ساختمان‌های بلند درشهرهای مسافر خیز مثل بابلسر، چالوس و رامسر بنا شده است. اکنون سال‌های طولانی از ساخت برج مرتفع چشم اندازرامسر درست درمرکز این شهرستان می‌گذرد. یا اینکه چندی قبل مجوز ساخت یک برج ۱۸ طبقه ازسوی شهرداری این شهرستان صادرشد، درحالی که امکانات موجود در آتش‌نشانی این شهرقادر به ارائه خدمات به یک ساختمان ۴ تا ۵ طبقه است. در بابلسر نیز وضعیت چندان متفاوت با رامسر نیست و برج‌ها هر روز مثل قارچ در سواحل این شهرستان سر برآورده‌اند.ارتفاع برخی از آنها تا ۲۰ طبقه هم می‌رسد اما آیا امکانات وتجهیزات لازم برای آتش‌نشانان تا این ارتفاع تأمین شده است؟

«عارف شاه منصوریان»، معاون شهرداری رامسر مراحل ساخت این ساختمان‌ها را قانونی دانسته و بر این باور است که امروزه حتی در مناطق روستایی نیز از این دست برج‌ها ساخته می‌شود اما به‌دلیل کمبود توان مالی شهرداری‌ها امکان تأمین تجهیزات لازم برای آتش‌نشانی‌ها وجود ندارد. موضوعی که از سوی «علی اکبریان»، کارشناس آتش‌نشانی دفترامورشهری استانداری مازندران نیز مورد تأیید قرار می‌گیرد. بنابر اظهارات شاه منصوریان قیمت بالای این نردبان‌ها باعث شده تا شهرداری‌ها از خرید آن عاجز بمانند. به گفته وی نردبان‌های موجود آتش‌نشانی در کشور ۵۲ متری و ۳۵ متری است، اما مازندران هنوز از داشتن این نوع از نردبان‌ها بی‌بهره است، چون قیمت نردبان ۵۲ متری آتش‌نشانی ۴ میلیارد تومان است. غالب شهرداری‌ها قادر به تأمین این هزینه نیستند درحالی که برای ساختمان‌های مسکونی ۱۷طبقه‌ای که دربرخی از شهرهای مازندران ساخته شده، به نردبان بلند آتش‌نشانی نیاز است. البته این روزها که بحث پلاسکو داغ است شاید بهترین موقعیت برای تأمین بودجه جهت خرید این تجهیزات باشد. هرچند که مسئولان استان اعلام کرده‌اند که با مشارکت شهرداری‌های استان و سازمان همیاری شهرداری و وزارت کشور پیگیری برای تأمین اعتبارخرید نردبان بلند آتش‌نشانی در دستور کار قرار گرفته است.

نظر شما