شناسهٔ خبر: 34126 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار هوایی طی هفته‌ گذشته:

ثبت ملی ترمینال یک فرودگاه مهرآباد/ تاکید بر حفظ و توسعه فرودگاه قدیمی‌شهر/ روند ورود هواپیماهای نو به کشور ادامه خواهد داشت

درجمع ورود ۲فروند ایرباس جدید تا ۴ هفته دیگر به کشور، ثبت ملی ترمینال شماره یک فرودگاه امام، انعقاد تفاهم نامه تجهیز و توسعه فرودگاه مشهد با فرانسوی‌ها، پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۵ تا ۶ میلیارد دلاری در فرودگاه‌های کشور برای ۱۰ سال آینده مهم ترین اخبار حوزه هوایی طی هفته گذشته بود.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: "ثبت ملی ترمینال یک فرودگاه مهرآباد" خبری بود که  در مراسم گرامیداشت ورود امام به کشور از سوی معاون رئیس جمهوری در فرودگاه مهرآباد اعلام  شد. زهرا احمدی پور در این مراسم گفت:جایی که قدم رهبر انقلاب در روز دوازده بهمن را گرامی داشت و به یُمن این قدوم مبارک باید این مکان به عنوان یک میراث ملموس در فهرست آثار ملی به ثبت می‌رسید. خبری که می تواند یکبار دیگر بر حفظ و توسعه فرودگاه قدیمی شهر تاکید کند. در این مراسم دو لوح ثبت ملی ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد و سرود «خمینی ای امام» توسط عباس اخوندی، حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری، زهرا احمدی پور سازمان میر اث فرهنگی، حسین هاشمی استاندار تهران، حجج اسلام محمود دعایی و قدرت الله علی خانی رونمایی شد.

اهم اخبار حوزه هوایی طی هفته گذشته در زیر مرور می شود.

ورود ۲فروند ایرباس جدید تا ۴ هفته دیگر به کشور

عباس آخوندی در حاشیه مراسم گرامیداشت دهه فجر درجمع خبرنگاران گفت: روند ورود هواپیماهای نو به کشور ادامه خواهد داشت، چندی پیش اولین فروند از  ۱۰۰ فروند هواپیمای خریداری شده ایران‌ایر ازایرباس وارد کشورشد و تا ۴هفته دیگر ۲ فروند ایرباس جدید وارد کشور می شود.

وی با بیان اینکه خبرهای خوبی به مناسبت دهه فجر درچهار حوزه هوایی، ریلی و دریایی و مسکن برای مردم داریم داریم، گفت: در حوزه دریایی موفق شدیم اولین تجهیزات نو و با فناوری مدرن را وارد بندر چابهار کنیم که اتفاق بسیار بزرگی است و تا یکی دو ماه آینده فاز یک بندر چابهار را افتتاح خواهیم کرد.

رونمایی از لوح ثبت ملی ترمینال شماره یک فرودگاه امام

در سالروز ورود تاریخی امام خمینی (ره) به میهن اسلامی طی مراسمی با حضور دکتر عباس آخوندی وزیرراه و شهرسازی و زهرا احمدی‌پور رییس سازمان میراث فرهنگی لوح ثبت ملی ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد، «محل ورود امام‌خمینی در دوازه بهمن ۵۷» و  لوح ثبت میراث ناملموس سرود «خمینی ای امام» در ترمینال شماره یک رونمایی شدند.

معاون رییس جمهور اظهار کرد: بخش زیادی از غرور ملی ما برگرفته از سرودها و حرف‌هایی است که در آن زمان اجرا می‌شدند و آنها فضایی انقلابی ایجاد می‌کنند و همه ما به یاد پیام‌های انقلاب مسرور می‌شویم.

 وی با یادی از مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسجانی گفت: امروز در این سالن جای یادمان‌های انقلاب و آیت‌الله هاشمی رفسجنانی خالی است، جایی که قدم رهبر انقلاب را در روز دوازده بهمن گرامی داشت و به یُمن این قدوم مبارک باید این مکان به عنوان یک میراث ملموس در فهرست آثار ملی به ثبت می‌رسید. همچنین سروده جاودان «خمینی ای امام» که نام خمینیِ بزرگ را همیشه جاودان می‌کند، باید ثبت می‌شد که خوشبختانه این دو کار انجام شدند.

انعقاد تفاهم نامه تجهیز و توسعه فرودگاه مشهد با فرانسوی ها

در نشست تجاری مشترک میان فعالان اقتصادی ایران و فرانسه سندهای همکاری میان دو کشور امضا شد که از جمله آن‌ها تفاهم نامه توسعه وتجهیز فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد بود. 

نشست تجاری مشترک میان فعالان بخش خصوصی ایران و فرانسه روز (۱۲ بهمن) در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در این نشست علاوه بر حضور گسترده نماینده شرکت‌های دو کشور، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و ژان مارک ایرو، وزیر امور خارجه فرانسه  حضور داشتند.

در بخش پایانی این نشست اقتصادی، چند سند همکاری میان شرکت‌های دو طرف به امضا رسید که یکی از سندهای همکاری با شرکت "ونسی ایرپورت" برای توسعه فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد بود. همچنین تفاهم‌‌نامه دیگری بین "ایدرو" و شرکت "میک" فرانسه به منظور تاسیس کارخانه "بایو اتانول" در کرمانشاه امضا شد.

دو تفاهم‌نامه همکاری دیگر با هلدینگ "کاویار" فرانسه و شرکت "گلدن گروپ" به امضا رسید. درنهایت نیز سندهمکاری دیگری میان اتاق بازرگانی کرج و شرکت "اسما" فرانسه امضا شد.

جاماندگی صنعت هوایی از چشم‌انداز ۲۰ ساله/ صنعت فرودگاهی نیاز به حمایت مسئولان رده بالای نظام دارد

غلامحسین باقریان معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و‌ ناوبری هوای ایران در خصوص امکان رسیدن به اهداف ترسیم‌شده فرودگاهی در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و رسیدن به جایگاه تعیین‌شده تا سال ۱۴۰۴ گفت: به‌طور حتم با روندی که در حال حاضر در حوزه حمل‌ونقل هوایی داریم، به اهداف چشم‌انداز نخواهیم رسید؛ به‌عنوان نمونه یکی از مشکلات بزرگ ما تأمین سرمایه‌های لازم برای توسعه فرودگاه‌هاست.

فقر فرودگاه‌های داخلی و ریخت‌و پاش رقبای منطقه‌ای

باقریان بابیان اینکه فضای ایران مزیت‌های منحصربه‌فردی دارد، گفت: به‌تازگی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با همکاری گروه مشاوران بازطراحی فضا (ADS) برای بازمهندسی فضای کشور وارد تعامل شده و حتی این گروه نیز تأیید کرده که فضای ایران به‌گونه‌ای است که نقطه تعادل حمل‌ونقل هوایی منطقه به شمار می‌رود. بر اساس ارزیابی انجام‌شده، بین شرق و غرب، نقطه وسط اروپا و آسیای شرقی دقیقاً ایران و نقطه کلیدی و مرکزی هم تهران است، بنابراین فرودگاه‌های امام خمینی (ره) و مهرآباد در بهترین نقطه‌های ممکن برای حمل‌ونقل هوایی قرار دارند. بنابراین ازنظر ظرفیت‌های لازم برای توسعه حمل‌ونقل هوایی مشکلی نداریم و از این نظر برتری هم داریم، اما به دلیل برخی قوانین و مقررات و شرایط موجود نمی‌توانیم بهترین استفاده را از این ظرفیت‌ها داشته باشیم. در چنین وضعیتی آشکار است که دیگران جای ما را می‌گیرند، آن‌هم در شرایطی که رقابت هرروز فشرده‌تر و دشوارتر می‌شود و همه کشورها در حال‌ توسعه زیرساخت‌های هوانوردی خود هستند.

وی بابیان اینکه به طور قطع نگاه به حوزه هوایی و اهداف تعریف‌شده در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید ملی و همگانی باشد، گفت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی، وظیفه‌اش فقط حمل‌ونقل مسافر نیست بلکه در رشد و توسعه اقتصادی کشور شریک اصلی است. به عنوان نمونه مسئولان یا کسانی که سفرهای دائمی دارند، از تهران تا بندرعباس، به جز هواپیما با چه وسیله دیگری می‌توانند سفر کنند؟ و سایر مسافت‌های طولانی... بنابراین اگر چنین وسیله‌ای در دسترس نباشد بندرعباس توسعه نمی‌یابد و شهرهای دیگر نیز به همین ترتیب.  متاسفانه همچنان بخش زیادی از جامعه و حتی مسئولان این نگاه را دارند که صنعت هوایی، صنعتی فانتزی و لوکس است که چندان هم کاربردی نیست و فقط به درد پولدارها می‌خورد، به همین دلیل می‌گویند چرا هواپیما می‌خرید یا این نظر را دارند که خرید هواپیما در اولویت نیست زیرا به جای هواپیما با اتوبوس هم می‌توان به مقصد رسید! در حالی که باید بدانیم اگر هواپیما و فرودگاه نباشد مناطق مختلف ما در بخش‌های گوناگون به‌ویژه اقتصادی رشد نخواهند کرد.

برگزاری جلسه با ايرلاين های خارجی در سازمان هواپيمايی‌كشوری

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی از اقدام شرکت‌های هواپیمایی برای دریافت جریمه از مسافران ایرانی که سفر به آمریکا را تحت تاثیر سیاست‌های جدید این کشور کنسل کرده‌اند خبر داد و گفت: به همین منظور دوشنبه جلسه فوق‌العاده‌ای در سازمان هواپیمایی با حضور شرکت‌های هواپیمایی که به آمریکا سفر دارند، برگزار می‌شود.

محمدحسن کرمانی گفت: مطلع شدم شرکت‌های هواپیمایی (اتحاد، قطر، امارات، ترکیش، و... ) که به آمریکا پرواز دارند از مسافرانی که قصد کنسل کردن بلیت خود را داشته‌اند، تقاضای جریمه کرده‌اند؛ حتی برخی این جریمه‌ها را از مسافران گرفته‌اند، درحالیکه تصمیم دولت آمریکا به مسافران ارتباطی ندارد که حالا بخواهند جریمه آن را بپردازند.

او درباره این که آیا بند حقوقی برای چنین شرایطی تعریف شده که شرکت‌های هواپیمایی را از دریافت جریمه باز دارد، اظهار کرد: این کنسلی، غیرارادی است که جزو موارد «فورس ماژور» تعریف می‌شود که به مسافر ارتباطی ندارد. برای همین قرار شد جلسه فوری در سازمان هواپیمایی با حضور نمایندگان شرکت های هواپیمایی که به مقصد آمریکا پرواز دارند، تشکیل شود تا این مساله حل شود.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران همچنین درباره تکلیف تورها و مسافرانی که تحت تاثیر سیاست تحدید ویزا برای اتباع ۷ کشور مسلمان از جمله ایران، از سفرشان بازمانده‌اند، گفت: با توجه به اینکه چند سال پیش دستوری برای ممنوعیت برگزاری تور به مقصد آمریکا از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صادر شد، قاعدتا هیچ آژانسی نباید تور آمریکا داشته باشد، اما اگر توری هم وجود دارد باید براساس قرارداد بسته شده با طرف خدماتی در آمریکا، قضاوت و رفتار کرد.

آخرین وضعیت توسعه فرودگاه‌ گرگان/ بهره‌برداری از چند پروژه‌ مهم توسعه‌ای به مناسبت ایام‌الله دهه‌فجر

رامین آذری مدیركل فرودگاه‌های استان گلستان از‌ افتتاح تعدادی از پرو‌ژه‌های این فرودگاه هم زمان با ایام‌الله دهه فجرخبر داد و گفت: اغلب این پروژه‌ها در راستای افزایش ایمنی و ارتقای سطح خدمات فرودگاهی است.

وی استریپ سازی سطوح پروازی، احداث سایت جدید DVOR‌ و مسیر دسترسی به سایتی با ارزش بالغ بر ۵/۵ میلیارد تومان را از جمله این پروژه‌ها دانست و تصریح کرد: طراحی و نصب علائم و تابلوهای راهنمای مسافران، مستقبلین و مشایعین بااعتباری بالغ بر ۵۳۰ میلیون ریال، و هم‌چنین ‌بهسازی سرویس‌های بهداشتی سالن‌های ترمینال عمومی و ترانزیت خروجی مسافر با مبلغی بالغ بر ۱۹۰۰ میلیون ریال را دیگر پروژه ها دانست.

مدیركل فرودگاه های استان گلستان ادامه داد: نصب روكش صندلی‌های ترمینال، ساماندهی پاركینك عمومی و ساماندهی ناوگان تاكسیرانی فرودگاه از مهمترین اقدامات صورت گرفته است كه  هزینه‌های آن از محل اعتبارات شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تامین شده است.

آخرین وضعیت توسعه فرودگاه سمنان/ تطویل باند‌فرودگاه با تخصیص اعتبار ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی

حسین شجاعی عنوان کرد: باندفرودگاه سمنان ۲۸۰۰ متر طول دارد که با مشارکت شرکت فرودگاه‌ها، استانداری و شورای شهر و صرف اعتباری حدود ۱۴.۵ میلیارد تومان در حال بهسازی است.

وی ادامه داد: استاندار سمنان روز پنجشنبه(۷ بهمن‌ماه امسال) از فرودگاه سمنان بازدید کرد تا میزان پیشرفت کار را مشاهد کرده و اگر موانعی بر سر راه‌ آن است را برطرف کند. اکنون پروژه بهسازی و نوسازی سطوح پروازی فرودگاه سمنان ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما شرایط جوی مانع ریختن آخرین لایه آسفالت بر روی باند شده است.

به گفته مدیر فرودگاه سمنان، بهسازی باند ۲۸۰۰ متری این فرودگاه تا پایان امسال تمام می‌شود. همچنین فرآیند تطویل آن تا ۳۳۰۰ متر به زودی آغاز می‌شود که تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری برسد.

وی یادآور شد: تطویل باند به دستور استاندار با تخصیص اعتبار ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی انجام خواهد شد تا امکان نشست و برخاست هواپیماهای ایرباس جدید فراهم شود.

 

نظر شما