شناسهٔ خبر: 34137 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌و‌نقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

بازگشايی محورهای مهم سیستان‌وبلوچستان پس از سیل اخیر/ امضای تفاهم‌نامه ۱۵ ماده‌ای بین ایران و گرجستان/ کاهش ۴ درصدی تلفات در ۹ ماه سال جاری

گزارش هفتگی بازگشايی محورهای مهم سیستان‌وبلوچستان پس از سیل، امضای تفاهم‌نامه ۱۵ ماده‌ای با هدف رفع موانع ترانزیت بین ایران و گرجستان، کاهش ۴ درصدی تلفات در ۹ ماه سال جاری، آغاز عملیلات اجرایی آیین‌نامه و دستورالعمل جدید معاینه فنی خودروهای سنگین، در دست ساخت بودن ۱۰ هزار کیلومتر انواع راه‌ها و جلوگیری از یک فاجعه با انسداد محور چالوس- کرج از جمله اخبار مهم حوزه جاده‌ای در هفته اخیر بود.

به گزارش خبرنگار پیگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در هفته گذشته مهمترین اتفاقات تخت تاثیر تغییرات جوی رخ داد که از جمله آن می توان به وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان، انسداد و یا کندی تردد در محورهای شمالی کشور و گرد و خاک در استان بوشهر اشاره کرد. اما مهمترین نکته در عین حال نگهداری راه‌های کشور و نحوه تامین هزینه این نگهداری است که طبق استانداردهای جهانی باید تا ۶ درصد ارزش یک راه صزف هزینه نگهداری آن شود. بر این اساس و طبق برآورد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای حدود ۸هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه های کشور باید بودجه تخصیص یابد. علی رغم تمام تلاش های انجام شده فقط ۲۰۰۰ میلیارد تومان از کل هزینه نگهداری به سختی تامین شده و به نظر میرسد سازمان برنامه و بودجه باید فکر جدی برای کمک به وزارت راه و شهرسازی و سازمان مسئول نگهداری راه ها کند.

در زیر مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته را ملاحظه می کنید:  

بازگشايی تمام محورهای مهم سیستان‌وبلوچستان پس از سیل اخیر

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازگشایی برخی از جاده‌های آسیب دیده استان سیستان و بلوچستان در طول روزهای گذشته، از برآورد خسارت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی به جاده‌ها در پی حوادث اخیر خبر داد.

وی با بیان اینکه به طور کلی ۱۰  محور مسدود فرعی تا روز پنجشنبه بازگشایی شدند افزود: راه‌های اصلی استان در همان ساعات ابتدایی به روال عادی کار خود بازگشتند اما حدود ۵ کیلومتر از راه‌های روستایی که خاکی هستند، خسارتی ۸۰ درصدی دیده‌اند.

انتقال بار و مسافر از جاده به راه‌آهن هدفگذاری دولت است

وزیر نفت تاکید کرد که دولت به دنبال انتقال بار و مسافر از جاده‌ها به راه آهن و سیستم حمل و نقل ریلی است که این مهم با اولویت توسعه مترو در تهران و شهرهای بزرگ دنبال می‌شود.

بیژن نامدار زنگنه با اشاره به امضای قراردادی نظیر این با وزارت راه و شهرسازی برای تعدادی کامیون در هفته گذشته و پیش از آن با راه آهن به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار، خاطر نشان کرد: هر چقدر بتوانیم بار و مسافر را از جاده به راه آهن منتقل کنیم، به ازای هر تن- کیلومتر یا نفر- کیلومتر پرداختی به آنها انجام می شود.

او تصریح کرد: اکنون راه آهن برای ساخت واگن قرارداد منعقد کرده که پس از انتقال بار و مسافر از جاده به راه آهن و فرستادن صورت وضعیت عملکرد نهایی از سوی وزارت راه وشهرسازی به وزارت نفت و تایید آن، پرداخت ها آغاز می شود. وزارت راه و شهرسازی اینک به اتکای انعقاد قرارداد با وزارت نفت کار را آغاز کرده است و در این زمینه حتی ضماتنامه بانکی برای بازپرداخت پول از سوی آنها صادر می شود.

لزوم بررسی کارشناسی هر سانحه واژگونی اتوبوس‌ برای جلوگیری از تکرار واقعه

معاون وزیر راه و شهرسازی بر بررسی سانحه واژگونی اتوبو‌س‌های مسافربری به قصد عدم تکرار تاکید کرد و گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده در معاونت حمل‌ونقل وزارتخانه، تعیین شد بررسی‌های خاصی بعد از هر سانحه انجام و تحلیل دلایل به‌قصد عدم تکرار صورت گیرد.

۱۰ هزار کیلومتر انواع راه‌ها در دست ساخت است

خادمی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار کیلومتر انواع راه در دست ساخت و بیش از ۸ هزار کیلومتر نیز در دست مطالعه است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل به بررسی اعتبار‌های جذب شده از طریق پیوست‌های قانون بودجه سال ۹۴، اوراق مشارکت، سهام، قیر تهاتری، اسناد خزانه اسلامی و ... پرداخت و گفت: از مجموع اعتبارات مصوب سال ۹۴، ۴ هزار و  ۲۳۵ میلیارد تومان جذب شده است که معادل ۶۵ درصد از اعتبارات مصوب است.

کاهش ۴ درصدی تلفات در ۹ ماهه سال جاری

کشاورزیان رئیس سازمان راهداری در با بیان اینکه «کاهش تلفات رانندگی در ۹ ماهه سال جاری ۴ درصد کاهش یافته است» گفت: تلفات ناشی از‌ حوادث رانندگی در حاشیه شهرها به واسطه گسترش شهرنشینی، تاثیر ترافیک درون شهری، عابران و موتورسواران رخ می‌دهد که در آمار تلفات برون شهری ثبت می شود و باید از سوی پلیس مورد توجه جدی قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود رفتار پرخطر رانندگان و رفتار انسانی را در شكل‌گیری تصادفات را جدی دانست و گفت: شاید كیفیت خودروها نیز در این میان نقش داشته باشد لیكن نقش عامل انسانی مهم است و ازآنجاکه در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای افزایش تصویب نرخ جرائم در مراجع قانونی صورت پذیرفت و تغییراتی حاصل شد ولی باید در انجام و اجرای جریمه‌های رانندگی خیلی جدی‌تر برخورد كرد و باید اذعان داشت گهگاه جریمه‌ها اثر و كاركرد خود را ازدست‌داده و موجب شده است افراد متخلف كه جریمه می‌شوند بدون توجه و پرداخت از كنار آن به‌سادگی بگذرند چراکه مکانیسم‌های بازدارنده از ادامه فعالیت رانندگی آن‌ها به‌واسطه تخلفاتی كه انجام داده‌اند وجود ندارد و متأسفانه افراد دارای تخلف رانندگی بر عدم اجبار بر پرداخت جریمه و بخشودگی بیشتر باور دارند. 

انسداد محور چالوس- کرج از یک فاجعه جلوگیری کرد

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بابیان اینکه «علت ترافیک سنگین شب گذشته حدفاصل آب اسک تا پلور، انسداد محور کندوان، افزایش تردد در منطقه پیست آبعلی و بارش شدید برف بوده است» تصریح کرد: اگر دستور بستن محور کندوان حدفاصل چالوس-کرج صادر نمی‌شد احتمال وقوع یک فاجعه نیز وجود داشت.

حسن نیا افزود: اگرچه خروجی محور هراز به دلیل حجم ترافیک با مشکل روبرو شده بود اما با تلاش و همت راهداران و پلیس راهور در ساعت ۵ صبح امروز ۹ بهمن، تردد در محور هراز عادی شد و به صورت روان به جریان افتاد.

امضاء تفاهم‌نامه ۱۵ ماده‌ای با هدف رفع موانع ترانزیت بین ایران و گرجستان

​هفتمين اجلاس كميسيون مشترك همكاری‌ها‌ی حمل‌ونقل بين‌المللی جاده‌ای كالا و مسافر جمهور‌ی اسلامی ايران و جمهوری گرجستان به رياست معاون وزير راه وشهرسازی در تفلیس برگزار شد.

کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای: در این نشست كه با امضای یادداشت تفاهمی بین دو كشور در ۱۵ ماده منعقد گردید طرف گرجی بر رفع موانع و مشكلات شرکت‌های حمل‌ونقل و کامیون‌های گرجی در خاك ایران و همچنین روان‌سازی و ارائه تسهیلات به کامیون‌های گرجی تأكید داشت. 

لزوم بررسی کارشناسی هر سانحه واژگونی اتوبوس‌ برای جلوگیری از تکرار واقعه

مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بررسی سانحه واژگونی اتوبوس با قصد عدم تکرار اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام‌شده در معاونت حمل‌ونقل وزارتخانه، مشخص شد بررسی‌های خاصی باید بعد از هر سانحه انجام و به‌قصد عدم تکرار تحلیل دلایل صورت گیرد. 

وی در ادامه به سانحه واژگونی اتوبوس در استان فارس اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مطرح‌شده این بود که اتوبوس برای دور زدن پلیس و دوربین‌های ثبت تخلف در جاده از مسیر اصلی خارج‌شده است. اما آیا تضمینی برای عدم حضور اتوبوس‌ها از مسیر اصلی وجود دارد؟ یا اقدامی در زمان شناسایی انجام می‌شود یا خیر؟ لذا تا زمانی که راهکار آن پیدا نشود هر لحظه امکان بروز یک سانحه همانند واژگونی اتوبوس مانند سانحه استان فارس وجود دارد.

تشریح جزئیات اجرای طرح شبکه سیر در حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به تشریح ضوابط طرح شبکه سیر با هدف شکل گیری شرکت ‌های نمانام(دارای برند مشخص) پرداخت و گفت: اصل و اساس این ایده بر پایه حفظ استقلال حقوقی شرکت‌ها در عین تجمیع امكانات و آورده‌های آنان برای شکل‌دهی یك مجموعه توانمند و معتبر است.

شهرکی ثانوی بیان داشت: ساختار فعالیت اقتصادی شرکت‌های حمل‌ونقل كه از گذشته و قانونا بر پایه مکانیسم واسطه‌گری شکل‌گرفته است نیز به این مشكلات دامن زده و به‌کلی فلسفه مدیریت قوی و تمام شمول شركت بر عناصر حمل‌ونقل را از بین برده است تا جایی كه شركت حمل‌ونقل در ارتباط با مسئولیت‌ها و وظایف مربوطه ازجمله ارائه خدمات مطلوب، ایمنی، تأمین ناوگان مناسب، بهره‌وری ناوگان، خدمات حین سفر، مدیریت پاسخ گوئی و غیره، عملاً دچار نقصان است. 

آغاز عملیلات اجرایی آیین‌نامه و دستورالعمل جدید معاینه فنی خودروهای سنگین

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از آغاز فاز عملیاتی و اجرای آیین‌نامه و دستورالعمل جدید نحوه انجام معاینه فنی و صدور برگ معاینه فنی خودروهای سنگین خبر داد و گفت: از ویژگی‌های برجسته این دستورالعمل در مقایسه با ضوابط پیشین آن (ابلاغی سال ۱۳۸۴) ساختاربندی سرفصل‌ها و موضوعات در هشت بخش مجزا به انضمام پیوست‌های فنی تفصیلی و چك لیست‌های مربوط است كه امكان بهره‌برداری از آن را به‌صورت دسته‌بندی‌شده فراهم می‌نماید.

هدایتی با اشاره به این‌که برای منظور نمودن نیازمندی‌های كاربردی آینده‌نگر در تدوین دستورالعمل از ظرفیت مشورتی مراجع مختلفی نظیر ادارات كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها، انجمن‌ها و صنوف فعال در این زمینه و شركت‌های تجهیز كننده مراكز معاینه فنی استفاده گردید، افزود: درنهایت با ابلاغ ضوابط مذكور در روزهای پایانی پاییز سال ۱۳۹۵ از سوی رئیس محترم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حاصل تلاش‌های دوساله سازمان به ثمر نشست و دستورالعمل اجرایی تأسیس و فعالیت مراكز معاینه فنی سنگین رسماً وارد فاز عملیاتی و اجرایی گردید.

نظر شما