شناسهٔ خبر: 34180 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تشکیل هیات‌ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو/ تحویل بیش از یک میلیون واحد مسکن مهر در دولت یازدهم/ پروژه سیروس؛ رویكرد دولت یازدهم در بخش بازآفرینی شهری است

گزارش هفتگی تشکیل هیات‌ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو به دستور رئیس‌جمهوری، بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های واحدهای مسکونی مهر شهر جدید پردیس و تامین زیرساخت‌های آن شهر، همچنین بازدید افتتاح بخشی از پروژه‌های اجرایی مجموعه وزارت راه و شهرسازی، همراستا با بازآفرینی‌شهری در محله سیروس تهران و بازدید معاون اول رئیس‌جمهوری از این پروژه‌ها، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته‌ای که گذشت با اخبار خوبی در حوزه مسکن مهر و به ویژه مسکن مهر پردیس و تامین بخشی از زیرساخت‌های آن همراه بود که در سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی، قائم‌مقام و معاون وی به شهر جدید پردیس و بازدید از فازهای مختلف آن، مورد بررسی قرار گرفت. در عین حال موجی از ناراحتی به دلیل حادثه ساختمان پلاسکو که در آن بخشی از هموطنان جان خود را از دست دادند همچنان در صدر اخبار قرار داشت و بررسی علل و ابعاد آن حادثه با دستور ویژه رئیس‌جمهوری ادامه یافت. قرار است گزارشی جامع از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط، آماده و به رئیس‌جمهوری ارایه شود.

به دستور رئیس‌جمهوری و با حکم وی، هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو تشکیل شد. ریاست دولت یازدهم در نامه‌ای به محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت‌مدرس ضمن اعلام تشکیل هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو، دستور ارایه تهیه و ارایه گزارش ملی را طی مدت زمان دو ماهه صادر کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ماموریت یک ماهه کمیسیون عمران مجلس برای تهیه گزارش ملی از پلاسکو

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ماموریتی یک ماهه به کمیسیون عمران، دستور تهیه گزارش ملی از حادثه پلاسکو را داد و گفت: دولت به ویژه وزیر کشور و شهردار تهران باید به این نکته توجه کنند، این حادثه اگرچه درشهر تهران و در یک خیابان رخ داده است اما یک حادثه ملی بوده و در اشل یک حادثه ملی باید به آن توجه شود لذا باید یک گزارش ملی در این زمینه تهیه شود تا کسی نتواند از آن سوء استفاده کند زیرا بر اساس اخبار به دست آمده رسانه‌های بیگانه گویا خبرهای نادرستی در این زمینه منتشر می‌کنند. دکتر لاریجانی افزود: در این میان لازم است کمیسیون عمران به همراه کمیسیون‌های دیگر و با همکاری ستادی که دولت در این زمینه برگزار کرده تلاش کنند تا این گزارش ارائه شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

خطر پلاسکو در کمین ۸۸۴ ساختمان در شهرهای‌جدید پردیس و پرند/ زمان بازنگری در مفهوم زندگی‌مدرن است

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته اعلام کرد خطر پلاسکو در کمین ۸۸۴ ساختمان در شهرهای جدید پردیس و پرند قرار دارد. وی با تاکید بر این نکته که زمان بازنگری در مفهوم زندگی مدرن در ایران فرارسیده است، گفت: در جریان توسعه مسکن مهر شهر جدید پردیس ۳۱۹ بلوک ساختمان ۱۰ طبقه و ۱۵ طبقه و در پرند نیز ۵۶۵ بلوک ساختمانی بیش از ۱۲ طبقه احداث شده یا در حال احداث است که وضعیتی مشابه ساختمان پلاسکو دارند. به همین دلیل معتقدم نیاز به بازخوانی اندیشه زندگی مدرن در ایران نیازی جدی است. نمی‌شود تنها به این دلیل که ما فکر می‌کنیم می‌توانیم ساختمان بلندمرتبه بسازیم، پس به هر نحوی که شده بسازیم. این نشان می‌دهد ما در موقعیت خطیری قرار داریم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید. )

معضل کلان‌شهرهای ما، شهر فروشی است

وزیر راه و شهرسازی همچنین با انتقاد از صدور مجوز برای احداث ۲۷۵ برج در معابر زیر ۱۲ متر و ۳ برج در معابر کمتر از ۶ متر گفت: نگران این موضوع هستم که حادثه پلاسکو به تراژدی تک ساختمان تبدیل شود و مساله اصلی که تخطی مدیریت شهری از قوانین و مقررات است را فراموش کنیم.

وی افزود: اساسی‌ترین بحث من این است که این موضوع را نمی‌توان به تک ساختمان‌ها تقلیل داد بلکه باید به نظام توسعه شهری برگرداند. وقتی به آمار نگاه می‌کنیم برای معابر بین ۶ تا ۱۲ متر شهر تهران ۲۷۵ مجوز احداث بنای بیش از ۱۱ طبقه و حتی در معابر کمتر از ۶ متر ۳ مجوز ساختمان بلندمرتبه صادر شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

توقف فرسودگی منطقه ۱۲ تهران با مشارکت مردمی در اجرای طرح بازآفرینی‌شهری

این هفته، بازدید از پروژه بازآفرینی محله سیروس تهران با رویکرد دولت در بازآفرینی شهری بخشی از اخبار نوید بخشی این هفته بود. وزیر راه و شهرسازی در این بازدید که به همراه معاون اول رئیس جمهوری و استاندار تهران انجام شد، گفت: بازآفرینی پروژه سیروس تهران نمونه بارزی از تغییر رویکرد دولت یازدهم در بخش بازآفرینی شهری نسبت به دولت گذشته است و افزایش منزلت اجتماعی نیز یکی از مهمترین اهداف ما در این مسیر است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های مسکن مهر در فازهای مختلف شهر پردیس

وزیر راه و شهرسازی همچنین در هفته‌ای که گذشت همراه قائم مقام خود در طرح مسکن مهر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از شهر جدید پردیس بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند ساخت واحدهای مسکن مهر و توسعه زیرساخت‌هایی همچون مدرسه، مسجد، پاسگاه پلیس و واحدهای تجاری- اداری آن شهر با رویکرد توسعه محله محوری قرار گرفت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آخوندی در حاشیه بازدید از شهر پردیس در جمع خبرنگاران، گفت: تاکنون بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای مختلف به مردم تحویل شده است. افزایش سقف تسهیلات وام مسکن مهر از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان نیز به بانک ها ابلاغ شده است و متقاضیان این نوع مسکن می‌توانند از آغاز هفته با مراجعه به بانک‌ها و طی مراحل اداری از تسهیلات بانک مسکن استفاده کنند.

وی همچنین از ساخت ۳۷ مدرسه در پردیس خبر داد که ۶ مدرسه از مجموع مدارسی که باید ساخته شود مورد بهره برداری قرار گرفته است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما