شناسهٔ خبر: 34282 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس پژوهشکده محیط‌های خشک دانشگاه آزاد مشهد:

توسعه فناوری‌های نوین ساختمانی در پیاده‌سازی کلان مفهوم توسعه پایدار مؤثر است

عباس‌علی قزل‌سوفلو رئیس پژوهشکده محیط‌های خشک دانشگاه آزاد مشهد بر لزوم توسعه فناوری‌های نوین ساختمانی در پیاده‌سازی کلان مفهوم توسعه پایدار تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی، عباس‌علی قزل‌سوفلو با بیان اینکه توسعه پایدار در یک مفهوم، فراگیر و ناظر بر اقدامات چندوجهی توسعه‌ای است، اظهار کرد: این اقدامات حافظ محیط‌زیست و ارزش‌های اکولوژیکی و زیست‌محیطی و همچنین تضمین‌کننده دسترسی نسل‌های آینده به منابع مهم طبیعی است.    

عضو شورای علمی چهارمین همایش ملی فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمان ادامه داد: حفظ منابع آب با در نظر گرفتن ارزش‌های اکولوژیکی و حق‌آبه‌های زیست‌محیطی برای برآورده کردن نیازهای آب شرب و آب مصرفی در صنایع و به ویژه آبی که برای تأمین و تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از اهمیت زیادی برخوردار است.     

وی با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های بسیار مهم، اصل بازچرخانی آب در ساختمان است، عنوان کرد: باید بتوانیم از مفاهیمی نظیر پشت‌بام سبز و سطوح آب باران و نیز سپتیک‌تانک‌های خانگی استفاده کنیم تا پس از ذخیره و تصفیه اولیه، مقدار آبی که به ساختمان می‌رسد آن را می‌توان در فلاش‌تانک‌ها و آبیاری فضای سبز و دیگر مصارف استفاده کرد و این امر کاملاً سازگار با محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف آب است، همچنین نباید در بهره‌مندی از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر نیز غافل شویم.         

قزل‌سوفلو با عنوان اینکه در ایران مفاهیم توسعه پایدار هنوز به طور جدی دنبال نمی‌شود، بیان کرد: نمی‌توانیم پیشرفت در حوزه‌های مختلف توسعه پایدار را صرفاً یک بحث وابسته به تجهیزات فنی بدانیم، بلکه مباحثی نظیر آموزش و فرهنگ‌سازی و فراهم آوردن بسترهای رشد و توسعه آن نیز بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه این توسعه تا حدودی زیادی قابل تحقق است، تأکید کرد: در موضوع انرژی‌های نو و تجدیدپذیر قاعدتاً توسعه فن‌آوری‌ها در پیاده‌سازی کلان مفهوم توسعه پایدار می‌تواند مفید و مؤثر باشد.

مدرس دانشگاه آزاد مشهد گفت: در کشور ما انرژی‌های نو در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته، اما به شکلی که در دیگر کشورها به آن اهمیت می‌دهند، هنوز در ایران اقبال کمی داشته است.  

نظر شما