شناسهٔ خبر: 34436 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر کشور مطرح کشور؛

مهم‌ترین سیاست در بنادر کشور جذب سرمایه‌گذاری است

محمد سعید نژاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با بیان اینکه بندر امام خمینی(ره) یکی از دو یا سه بندر بسیار مهم کشور در خلیج‌فارس است، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۸۰ درصد از کالاهای اساسی کشور از بندر امام وارد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،   محمد سعیدنژاد در مراسم افتتاح کارخانه روغن کشی بندر امام خمینی (ره) که شب گذشته، ۱۸ بهمن ماه در بندر امام برگزار شد، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از صادرات نیز به دلیل نزدیکی به مرکز کشور و ارتباط با شبکه ریلی و مهم‌تر از این عوامل وجود خورموسی که موجب استقرار اسکله‌ها شده است از بندر امام خمینی انجام می‌شود.

 وی افزود: عملکرد بنادر تجاری کشور حدود ۱۴۰ میلیون تن در سال است و ۸۰‌ درصد از این میزان مربوط به دو بندر اصلی شهید رجایی در استان هرمزگان و بندر امام خمینی(ره) در خوزستان است.

 سعیدنژاد تصریح کرد: مهم‌ترین برنامه که به عنوان سیاست کلی در سازمان بنادر و در راستای سیاست عمومی دولت اتخاذ شده، جذب سرمایه‌گذاری است که خوشبختانه در بندر امام خمینی (ره) شاهد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم.

 وی افزود: در مجموعه بنادر کشور تاکنون ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است که ارزش ارزی این سرمایه‌گذاری با توجه به قیمت ارز، قیمت قابل توجهی است.

 سعیدنژاد با بیان این‌که در این بندر تا سال گذشته ۲۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در این بندر در سال جاری ۳۸۰ میلیارد تومان بوده است. مجموعه فعالیت‌های این بندر و دیگر بنادر استان خوزستان می‌تواند در ایجاد اشتغال نقش جدی داشته باشد.

 وی اظهار کرد: بالغ بر ۸ هزار نفر در این بندر مشغول می‌باشند که یک هزار و ۳۰۰ نفر شاغلان مرتبط با سازمان بنادر و ۶ هزار و ۷۰۰ نفر در سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این بندر مشغول به کار هستند.

 سعیدنژاد گفت: بر اساس مصوبه قانونی، طرح بندر امام خمینی(ره) و منطقه ویژه آن ۱۱ هزار هکتاری است و آنچه که در حال حاضر در حال بهره‌برداری داریم یک هزار و ۳۰۰ هکتار است که مابقی از طریق سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری‌های سازمان بنادر و احیای اراضی انجام خواهد شد.

 وی ادامه داد: سه طرح ایجاد سیلو در بندر امام خمینی (ره) داریم که هر سه طرح فراخوان عمومی شده‌اند. سرمایه گذاران زیادی از این سه طرح استقبال کرده‌اند اما مشکل اصلی در اجرای این طرح‌ها کمبود زمین‌ برای واگذاری به سرمایه‌گذاران است.

 سعیدنژاد افزود: یکی از موفق ترین مناطق ویژه اقتصادی در بنادر شکل گرفته است که دلیل آن دسترسی به دریا و کاهش هزینه‌های حمل و نقل است از این رو تقاضا داریم کمک شود تا طرح‌های مصوب در این بندر و دیگر بنادر کشور اجرایی شوند.

نظر شما