شناسهٔ خبر: 34442 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حمیدرضا عظیمیان در نشست خبری مطرح کرد؛

تشريح اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن در ۸ محور/ آزادسازی ۲۰۰۰ هکتار زمین دولتی توسط یگان حفاظت از اراضی/ واگذاری ۹۲۶هزار واحد مسکن مهر و تامین مسکن ۷۷۵۹ خانوار ویژه/ پیشرفت فیزیکی ۹۴درصدی مسکن مهر شهرهای بالای ۲۵هزار نفر

حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی جزئیات اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن را در ۸ محور، تشریح کرد و از آزادسازی ۲ هزار هکتار زمین دولتی توسط یگان حفاظت از اراضی در استان‌های کشور، تامین مسکن برای ۷۷۵۹ خانوار ویژه و افتتاح نزدیک به ۹۲۶ هزار واحد مسکن مهر تحت مسئولیت سازمان در شهرهای مختلف خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست رسانه‌ای امروز عصر(۱۹ بهمن ماه) ضمن تبریک دهه فجر و همچنین با اظهار تاسف از شهادت شهید راه خدمت محمدعلی طلوعی‌مقدم رئیس راهداری پردیس و تسلیت به خانواده وی و جامعه راهداران کشور، فعالیت‌های انجام شده توسط سازمان ملی زمین و مسکن را تشریح کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی مجموعه فعالیت‌های سازمان ملی زمین و مسکن را در هشت محورِ ایجاد یگان حفاظت از اراضی در تمامی استان‌های کشور، تامین مسکن ویژه اقشار ویژه، تامین مسکن معلولان، اخذ اسناد تک‌برگی و تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای، شفاف‌سازی و به‌روزآوری اطلاعات، تشکیل کمیته پدافند غیرعامل، راهبری و تعیین تکلیف پروژه‌های مسکن مهر، تشریح عملکرد مسکن مهر کل کشور در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت از ابتدا تاکنون؛ تفکیک کرد.

عظیمیان گفت: سازمان ملی زمین و مسکن توسط هیات مدیره ۵ نفره‌ای اداره می‌شود که متشکل از ۴ وزیر و معاون رئیس جمهوری به عنوان ۵ نفر اعضای اصلی است و سازمان ملی زمین و مسکن در تمامی استان‌های کشور دارای ادارات املاک و حقوقی است. همچنین سازمان ملی زمین و مسکن در تهران دارای ۳۰۰ نفر پرسنل است و مجموعا در تمامی استان‌ها ۱۵۰۰ نفر پرسنل دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سازمان ملی زمین و مسکن در قالب شرکت اداره می‌شود، افزود: تمامی درآمدهای سازمان به حساب خزانه عمومی کشور می‌رود و از آنجا بر اساس بودجه مصوب دولت، بودجه سازمان درخواست و پرداخت شده و به مصارف عمومی می‌رسد.

تشکیل یگان حفاظت از اراضی

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در بیان فعالیت‌های انجام‌شده، نخستین اقدام سازمان را تشکیل یگان حفاظت از اراضی عنوان کرد و گفت: یگان حفاظت در تمامی استان‌های کشور تشکیل شده است و بخشی از پرسنل فعال نیروی انتظامی به عنوان فرماندهی گیان حافظت از اراضی دولتی را عهده‌دار هستند. سازمان ملی زمین و مسکن در این مورد همکاری قابل توجهی با سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی انجام داد.

عظیمیان تاکید کرد: اسناد و زمین‌های دولتی، مشخصات و مختصات آنها در اختیار یگان ویژه قرار دارد تا این یگان از سوءاستفاده زمین‌های دولتی به نفع زمین‌خواران و دلالان جلوگیری کند و مانع از تجاوز در حرایم و زمین‌های دولتی در محدوده شهرها که جزو وظایف سازمان ملی زمین و مسکن است، شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود رفع تصرفاتی که در همین مدت کوتاه و از زمان تشکیل یگان یعنی از خردادماه سال جاری (۹۵) انجام شده ۱۰۹۲ مورد است که حدود ۲ هزار هکتار زمین را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در نظر داریم با هماهنگی وزارت دفاع در استان های جنوبی و شرقی کشور با استفاده از پهباد و تصویربرداری هوایی از اراضی خود حفاظت کنیم تا مانع تصرف و تجاوز به اموال عمومی شویم.

پرداخت ۳۱۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ۳۱۰۳ نفر از اقشار ویژه

عظیمیان از دیگر اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن را تامین مسکن اقشار ویژه یعنی خانواده‌های جانبازان، شهدا و آزادگان برشمرد و گفت: واجد شرایط‌بودن یا نبودن مسکن اقشار ویژه برعهده سازمان ملی زمین و مسکن و همچنین بنیاد شهید است که در این مورد قطعات گروهی ۳ نفره و شامل ۲۳۳۹ مورد واگذاری، انجام شده است. همچنین پرداخت بیش از ۳۱۰ میلیارد ریال تسهیلات جهت تامین مسکن به ۳۱۰۲ نفر از این اقشار نیز انجام شده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در بیان عملکرد تامین مسکن معلولان به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان با مشارکت بنیاد مستضفعان، سازمان بهزیستی و انجمن خیرین مسکن ساز اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه زمین مناسب برای تامین مسکن ۷۷۵۹ خانوار تحت پوشش بهزیستی در مناطق شهری که حداقل دو معلول دارند تامین خواهد شد.

واگذاری زمین به ۴۸۵ خانوار تحت پوشش بهزیستی

وی وظایف سازمان را شامل احراز شرایط متقاضیان، تامین زمین مورد نیاز در شهرها از محل منابع موجود و شناسایی و معرفی واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی و متناسب با شرایط فیزیکی معلولان و بدون مسائل و مشکلات حقوقی عنوان کرد و گفت: عملکرد سازمان در سال ۹۵ در این بخش، شامل بررسی و تایید ۶۱۶۹ خانوار مددجوی معرفی شده و تخصیص و انعقاد قرارداد واگذاری زمین با خیرین مسکن ساز استان ها برای ۴۸۵ خانوار تحت پوشش بهزیستی است.

عظیمیان همچنین عملکرد دولت یازدهم را تشریح کرد و افزود: بهسازی و مناسب‌سازی بیش از ۲۳۲۹ واحد مسکونی اختصاص یافته به مددجویان، رفع موانع اجرایی ۷۹۰ واحد مسکونی اختصاص یافته به معلولین از مساکن مهر در حال ساخت، احراز شرایط بیش از ۱۰ هزار متقاضی معرفی شده توسط بهزیستی و سایر نهادها، تخصیص زمین مناسب برای ۲۹۷۲ واحد مسکونی و واگذاری آن به نهادهای ذیربط برای ساخت، شروع عملیات اجرایی بیش از ۱۹۷۱ واحد مسکونی در اراضی تخصیصی، تعیین تکلیف ۹۰۰ واحد از ۱۶۶۰ واحد مسکونی شهری واگذار شده از پروژه های قبلی سازمان و آماده نبودن آنها برای تحویل به افراد مربوطه، و واگذاری زمین معادل ۳۲۰۷ واحد مسکونی به خانوارهای واجد شرایط طرح از جمله اقدامات و عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن در دولت یازدهم است.

اخذ ۱۲۰ هزار سند تک برگی

معاون وزیر راه و شهرسازی اخذ اسناد تک‌برگی و تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای را از دیگر اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن برشمرد و گفت: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی مقرر شده تا طی یک دوره ۳ ساله حدود ۵۵۰ هزار برگ سند تک برگی اراضی اخذ شود که تاکنون ۱۲۰ هزار سند از کل اسناد درنظر گرفته شده، انجام شده است.

ایجاد سامانه یکپارچه مدیریت املاک و مستغلات

عظیمیان شفاف‌سازی و به‌روزآوری اطلاعات را از دیگر اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن عنوان کرد و گفت: ایجاد سامانه یکپارچه مدیریت املاک و مستغلات از اقدامات سازمان بوده که در این رابطه تهیه نقشه های utm اراضی با استفاده از GIS، تعیین تکلیف اراضی دولتی بر روی نقشه، شناسایی اراضی تعارضی، تصرفی و اراض ملی، و موات شناسایی شده است. همچنین در بستر نقشه های ۱/۲۰۰۰ سازمان نقشه برداری کشور در محدوده قانونی و نقشه های ۱/۲۵۰۰۰در حریم شهرها، این طرح اعمال می شود.

وی پیشرفت این سامانه را از سال ۸۶ تاکنون برای تعداد ۷۲۰ شهر با پیشرفت بالای ۵۰ درصد عنوان کرد و گفت: در سال ۹۳ تمامی اطلاعات مکانی در سامانه یکپارچه اراضی و مستغلات بارگزاری شد و در حال حاضر فاز دوم مکانیزاسیون فرآیندهای اختصاصی سامانه ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.

تشکیل کمیته پدافند غیرعامل

معاون وزیر راه و شهرسازی، تشکیل کمیته پدافند را از دیگر اقدامات سازمان ملی دانست و گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری درباره ضرورت آمادگی کلیه ارکان و نهادهای کشور در مقابل بحران و هجوم، کمیته پدافند غیرعامل تشکیل و کلیه امور دبیرخانه‌ای و برنامه‌ریزی و راهبری آن در معاونت فنی و مهندسی انجام می‌شود.

تکمیل ۹۲۶ هزار واحد مسکن مهر تحت مسئولیت سازمان ملی زمین و مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی عمده ساخت و سازهای مسکن مهر را در سازمان ملی زمین و مسکن دانست و در بیان مشکلات ساخت مسکن مهر در سال های گذشته به مکان یابی های غیراستاندار و فاقد متقاضی اشاره کرد و گفت: ساخت یک میلیون و ۲۱۱ هزار و ۳۶۱ واحد مسکن مهر برعهده سازمان ملی زمین و مسکن بوده است که در حال حاضر ۹۲۵ هزار و ۷۸۵ واحد آن افتتاح شده است و ۴۵ هزار و ۳۶۰ واحد نیز آماده افتتاح است.

وی پیشرفت فیزیکی مساکن مهر تحت مسئولیت سازمان را نزدیک به ۹۵ درصد عنوان کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی مساکن مهر تحت مسئولیت سازمان، ۹۴.۰۲ درصد بوده است.

عظیمیان با بیان اینکه در برخی از مناطق مانند کهنوج حتی یک تقاضا برای واحدهای مسکن مهر وجود ندارد، گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی در کشورمان وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه ساخت و تکمیل پروژه‌های مسکنی برای اقشار کم‌درآمد و دارای دو معلول در اولویت است، گفت: طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار وام مسکن مهر در پردیس از ۳۰ میلیون به ۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده که با این افزایش تسهیلات مشکل تامین منابع ۸۰ هزار واحد مسکن مهر برطرف می‌شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه در بخش خودمالکی مسکن مهر هیچ مشکلی نداریم، گفت: بخشی از مشکلات ما به تعاونی‌ها برمی‌گردد که دعاوی مطرح شده در این قسمت منجر به تاخیر در تحویل پروژه‌ها شده است.

عظیمیان ادامه داد: در پروژه‌های مسکن مهر برای ساخت مساجد، مدارس و کلانتری‌ها زمین رایگان در اختیار نهادهای مرتبط می‌گذاریم.

وی همچنین با اشاره به مصوبه دولت برای تامین ۷۰۰ میلیارد تومانی جهت تکمیل خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن مهر گفت: از این مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان سهم سازمان ملی زمین و مسکن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کنترل قیمت زمین طبق قانون بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن است، گفت: در حال حاضر متغیرهای متعددی در نرخ گذاری قیمت زمین موثر هستند که بخشی از آنها در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن نیست.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل کنترل قیمت زمین که در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن است، بحث عرضه اراضی است، گفت: با توجه به رکود بخش مسکن با قیمت‌های هیجانی زمین مواجه نخواهیم بود.

آخرین آمار ساخت مدرسه، مسجد، کلانتری و مراکز تجاری توسط سازمان ملی

عظیمیان کل واحدهای باقی‌مانده مسکن‌مهر تحت‌اختیار سازمان ملی زمین و مسکن را ۲۴۰ هزار و ۲۱۶ واحد عنوان کرد و گفت: ارایه خدمات روبنایی همچون ساخت مدرسه، مسجد، کلانتری، مراکز تجاری جزو مسئولیت‌های سازمان است و در این مورد سازمان اقدامات قابل‌توجهی را انجام داده است.

وی ادامه داد: ساخت ۱۶۳ مدرسه از وظایف سازمان بوده که تاکنون ۹۵ مدرسه ساخته شده و ۶۸ مدرسه دیگر نیز در حال احداث است. ساخت ۳۴ کلانتری و ۷۴۲ مرکز تجاری نیز در دستور کار است که تاکنون ۲۱ کلانتری و ۲۹۴ مرکز تجاری و مغازه تکمیل شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، فعالیت‌های انجام‌شده در بخش بین‌الملل سازمان را در ارتباط با دبیرخانه کمیته ملی اسکان بشر نیز تشریح کرد و گفت: ایران در مهرماه سال گذشته در سومین کنفرانس اسکان‌بشر (هبیتات۳) شرکت کرد. کنفرانس اسکان بشر هر ۲۰ سال یکبار انجام می‌شود که سومین دوره آن در اکوادور انجام شد.

عظیمیان ادامه داد: کشور ما مساله مهاجرت و بلایا دارد که نیازمند ساماندهی به آنها وجود دارد و در این مورد، تمامی کشورهای عضو در کنفرانس اسکان بشر با دستورالعمل واحد برای ۲۰ سال آینده، برای کشورهایشان تصمیم‌گیری می‌کنند.

دولت در مسکن دخالت نمی‌کند

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تجربه ناموفق مسکن مهر که از سوی دولت به اجرا رسید، گفت: مسکن مهر یک فعالیت بسیار عریض و طویل دولت در بخش مسکن بود که بسیاری از منابع گرفتار این پروژه شده‌اند اما در دولت یازدهم سیاست در بخش مسکن دخالت دولت در ساخت و ساز نیست. به طور قطع به متقاضیان و مخاطبان هدف اراضی واگذار می‌کنیم اما دولت مخالف ورود بخش‌های دولتی به ساخت و ساز مسکن است.

عظیمیان گفت: به صورت عقلانی و علمی هم دولت حق ورود به بازار مسکن و ساخت و ساز را ندارد و باید نقش کنترلی و ناظر را داشته باشد.

مسکن اجتماعی در بافت فرسوده اجرا می‌شود

مدیرعامل سازمان زمین و مسکن درباره پروژه مسکن اجتماعی گفت: اجرای مسکن اجتماعی بر عهده بخش غیردولتی است برای اجرای این پروژه زمین در اختیار بنیاد مسکن، انجمن خیرین مسکن‌ساز و هر نهاد متقاضی دیگر قرار می‌دهیم.

وی افزود: طبق قانون سازمان ملی زمین و مسکن می‌تواند برای اجرای پروژه‌های مسکنی زمین خریداری کند و در اختیار متقاضیان بگذارد.

عظیمیان در پاسخ به این پرسش که در کدام منطقه تهران زمین برای اجرای مسکن اجتماعی در اختیار دارید؟ گفت: مسکن اجتماعی فعلا در حد پیشنهاد است و مراحل قانونی خود را می‌گذراند و در حال حاضر قانونی مبنی بر اجرای مسکن ا جتماعی نداریم.

وی افزود: اگر مسکن اجتماعی به تصویب برسد به طور قطع در تهران این پروژه در بافت فرسوده باید به اجرا برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سازمان ملی زمین و مسکن در تهران سرمایه اراضی برای اجرای پروژه مسکن اجتماعی ندارد و اساسا معتقد هستیم که نباید بارگذاری جدیدی در کلان شهرها به ویژه تهران ایجاد کنیم.

عظیمیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر جمعیت تهران بیش از ظرفیت آن است، گفت: برای اجرای مسکن اجتماعی از بافت فرسوده استفاده خواهیم کرد و با تملک بافت فرسوده و بهسازی و نوسازی آن مسکن اجتماعی را به اجرا می‌رسانیم.

وی ادامه داد: به طور قطع بافت فرسوده هزینه‌های کمتری از لحاظ تامین خدمات روبنایی، زیربنایی و حمل و نقل را دارد. /

نظر شما