شناسهٔ خبر: 34446 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تشریح کرد:

آخرین وضعیت اجرای طرح شبکه سیر در کشور/ تفکیک وظایف سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راه

داوود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی درباره زمان اجرای طرح «شبکه سیر» در کشور گفت: با توجه به آیین‌نامه جدید متقاضیان در چارچوب این آیین‌نامه در حال اجرای مراحل تاسیس شرکت هستند و در عین حال بنا به درخواست انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر، برای تشکیل شرکت‌های هم‌نام تا سال آینده وقت داده شد.

داود کشاورزیان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر زمان اجرای طرح «شبکه سیر» در کشور اظهار داشت: آیین‌نامه جدید شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر برای فعالیت حدود ۲۵۰۰ شرکت مسافربری به‌عنوان شخصیت حقوقی مستقل در قالب تعدادی شبکه سیر هم‌نام (برند) ابلاغ‌شده و بخشی از آن در حال اجرا است و متقاضیان تأسیس شرکت، شعبه و نمایندگی در چارچوب این آیین‌نامه اقدام می‌کنند.

وی بابیان اینکه «نمی‌توان با اعمال قانون شرکت‌های موجود را ملزم به فعالیت در شبکه سیر کرد» افزود: بنا به درخواست انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر تشکیل شرکت‌های هم‌نام به سال آینده موکول شد تا شرکت‌ها فرصت کافی برای انعقاد قرارداد داشته باشند و اقدامات و مقدمات موردنیاز را فراهم کنند. 

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پاسخ به سؤالی درباره تولیت راه‌ها گفت: وظیفه مدیریت راه‌ها با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و مدیریت ترافیک بر عهده پلیس راه است و انسدادها نیز از سوی پلیس‌راه اعلام می‌شود و اطلاع‌رسانی سازمان راهداری در این خصوص نیز بر اساس اطلاعات دریافتی از جانب پلیس است و نمی‌توان با بازگشت به گذشته، تصمیم گرفته شده را زیر سؤال برد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان منابع مالی سازمان راهداری بیان داشت: در سازمان راهداری سهم منابع داخلی حدود ۳۵ درصد و نزدیک به ۶۰ درصد منابع دولتی است و علی‌رغم تحقق ۹۰ درصدی منابع داخلی که بعد از هزینه‌های جاری و روزمره به امور نگهداری راه‌ها اختصاص‌یافته است، متأسفانه در بخش بودجه عمرانی دولت، توفیق چندانی نصیب سازمان نشده است.

کشاورزیان خاطرنشان کرد: از ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب، حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان به‌صورت نقدی و هچنین اسناد خزانه به سازمان راهداری اختصاص‌یافته است که اسناد خزانه مربوط به بدهی‌های گذشته و برخی از بدهی‌های جاری است. لذا درمجموع به لحاظ اعتبارات در بخش ملی و استانی در تنگنا قرار داریم و انتظار ما این است که دولت و مجلس راهکاری پایدار برای نگهداری راه‌ها به‌عنوان امری جاری و مستمر و در ارتباط با ایمنی راه و ایمنی تردد ناوگان عمومی و شخصی در نظر بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بودجه تجهیز راهدارخانه ها تصریح کرد: ردیفی در قانون بودجه برای تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان از محل منابع ماده ۱۲ مدیریت بحران در اختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار دارد که مشابه سایر ردیف‌های اعتباری سازمان در  حد ۲۰ درصد تخصیص داده شد.

وی یادآور شد: اخیراً نامه‌ای با امضا وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی برای تخصیص اعتبار از ماده ۱۲ به میزان ۲۵۰۰ میلیارد ریال برای قرار گرفتن در دستور کار دولت نوشته شده است.

نظر شما