شناسهٔ خبر: 34459 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

شهرام ملکی مطرح کرد:

اتمام تمامی پروژه‌های حوزه راه کردستان طی ۲ سال آینده

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان وضعیت شاخص‌های حوزه راه در استان کردستان را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، شهرام ملکی که در خردادماه امسال به عنوان مدیرکل راه و شهرسازی کردستان کار خود را در این استان آغاز کرد، در بازدید از خبرگزاری ایسنا، ضمن تشریح وضعیت راه‌های کردستان، به سؤالات خبرنگاران ایسنا پاسخ داد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به اینکه سه ماهه اول کاری خود در استان کردستان را به رصد آخرین وضعیت شاخص‌های استان در حوزه راه و شهرسازی اختصاص داده است، گفت: با انجام این کار سعی کردیم مطالبات مردم و اولویت کاری خود و مسئولان را مشخص کنیم.

وی افزود: توسعه راه در هر مملکتی توسعه همه‌جانبه را به دنبال دارد و به طور یقین استان کردستان نیز از این قاعده مستثنا نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان با اعلام اینکه در حال حاضر در سطح استان، هیچ‌گونه شبکه آزادراهی نداریم، عنوان کرد: کردستان هم‌اکنون دارای ۱۷۸ کیلومتر شبکه بزرگراهی، ۲۸۱ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و ۳۶۰ کیلومتر راه فرعی است.

ملکی مجموع طول شبکه بین‌راهی استان به جز راه روستایی را یک هزار و ۸۱۹ کیلومتر در سطح استان اعلام کرد و افزود: کردستان دارای ۲ هزار و ۶۳۱ کیلومتر راه آسفالته و شش هزار و ۹۸ کیلومتر راه روستایی است.

وی تعداد روستاهای بهره‌مند از راه را یک هزار و ۷۰۰ روستا اعلام کرد و گفت: این میزان راه روستایی شامل یک هزار و ۵۸۷ کیلومتر راه شوسه و یک هزار و ۸۸۰ کیلومتر راه خاکی است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان عنوان کرد: با قیاس وضعیت راه‌های استان کردستان با سایر استان‌های کشور و بر اساس برنامه پنجم توسعه که برای تمام کشور یکسان بوده و اهداف برنامه‌های توسعه نیز در آن مشخص است به این نتیجه رسیدیم که کردستان میزان بهره‌مندی مناسب و درخورشانی نداشته است.

عدم ریسک‌پذیری؛ از دلایل عقب‌ماندگی کردستان در حوزه راه و شهرسازی

وی عدم استفاده از فرصت‌ها را یکی از دلایل اصلی عدم توسعه‌یافتگی در کردستان نسبت به میزان بهره‌مندی دیگر استان‌ها دانست و گفت: مدیران، مسئولان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی می‌توانستند عملکرد بهتری داشته باشند.

ملکی، وجود اعتبار خوب، تقویت منابع و قدرت ریسک‌پذیری مدیران را از عوامل مهم توسعه در یک استان دانست و گفت: متأسفانه کردستان تاکنون هیچ‌کدام از این عوامل را نداشته است.

میزان برخورداری کردستان از بزرگراه‌های کشور ۱۰ درصد است

وی مجموع بزرگراه‌های کشور را یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: میزان بهره‌مندی هر استان از این میزان بزرگراه به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۲۱ کیلومتر است اما میزان برخورداری استان کردستان از کل بزرگراه‌های کشور حدود ۱۱ کیلومتر و معادل ۱۰ درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان ادامه داد: کردستان در این زمینه نیز نسبت به میانگین کشوری در سطح بسیار پایینی داشته و برای جبران این فاصله نیاز به اجرای ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه دارد.

وی اعتبار موردنیاز برای اجرای این میزان بزرگراه در سطح استان را ۵۴۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: در حال حاضر کل اعتبارات ملی موجود در استان برای اجرای پروژه‌های راه‌سازی در ۹ محور، ۵۵ میلیارد تومان است.

ملکی مجموع راه‌های اصلی کشور را ۱۳۰۰۰ کیلومتر و میزان بهره‌مندی استان از این میزان راه اصلی را ۲۸۱ کیلومتر معادل ۱۵ درصد اعلام کرد و افزود: برای رسیدن به میانگین کشوری در این زمینه نیز به اجرای ۳۵۰ کیلومتر کار معادل ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی ارتقای جاده‌ها از اصلی به فرعی و همچنین از فرعی به اصلی را دو آیتم اصلی و اولویت‌دار در زمینهٔ راه‌های بین‌شهری در سطح استان کردستان اعلام کرد و گفت: برای تحقق این مهم حدود ۵۴۰ کیلومتر، معادل یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.

کردستان در زمینه راه روستایی در رتبه آخر کشور قرار دارد

ملکی در ادامه سخنان خود، مجموع کل راه‌های روستایی کشور شامل دو مقوله آسفالته و شوسه را ۱۲۸ هزار کیلومتر و میزان برخورداری استان کردستان از این میزان راه روستایی را شش هزار و ۹۸ کیلومتر اعلام و اظهار کرد: کردستان در این زمینه رتبه آخر کشور را داشته و با استان قبل از خود نیز ۷ درصد فاصله دارد.

وی بیان کرد: شاخص برخورداری استان کردستان از سه بخش راه آسفالت، شوسه و خاکی ۴۴ درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان میزان برخورداری کشور از دو شاخص راه آسفالته و شوسه را ۸۱ درصد اعلام کرد و افزود: میزان برخورداری استان کردستان نیز از این دو شاخص ۶۲ درصد بوده و حدود ۲۰ درصد از میانگین کشوری عقب است.

وی بیان کرد: استان کردستان برای رسیدن به میانگین کشوری یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی معادل ۵۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

توسعه همه‌جانبه کردستان در گرو توسعهٔ راه‌های آن است

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات صورت گرفته طی زمان مدیریتی خود در استان اشاره و عنوان کرد: برگزاری جلسات مختلف با شورای دستگاه‌های نظارتی و جلب کمک همه‌جانبهٔ مسئولان استان، سفرهای مقامات مختلف کشوری به استان، برگزاری دو جلسه با وزیر کشور و انعکاس جایگاه نامناسب استان کردستان در کشور به وی از جمله اقدامات انجام شده در راستای توسعه راه‌های استان بوده است.

وی افزود: اخذ مجوز کار کردن علی‌رغم پیش‌بینی نشدن اعتبارات کافی برای اتمام پروژه‌ها، برگزاری مناقصات استان بر مبنای پیش‌بینی اعتبارات سال‌های آینده و برداشتن محدودیت‌های قبلی برای انجام کار، از اقدامات صورت گرفته بوده است.

ملکی اظهار کرد: بر اساس مناقصاتی که بر مبنای پروژه‌های اولویت‌دار در استان برگزار شد محور سنندج به مریوان به عنوان کریدور شرق به غرب استان که از تیژ تیژ به گاران و حدود ۵۲ کیلومتر است برای اتمام پروژه در اولویت قرار گرفت که تاکنون از این مسیر ۳۰ کیلومتر در چهار قطعه و با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی اجرا شده است.

وی عنوان کرد: کار باقی‌مانده از این مسیر، ۲۲ کیلومتر به سمت سقز بوده که در سه قطعه ترافیکی تعریف و مناقصات آن نیز برگزار شده است.

وی کل اعتبار موردنیاز برای اتمام این پروژه را ۹۸ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با اعتبار حدود ۱۳۰ میلیارد تومان پروژه را تعریف و با اعتبار مصوب ۲۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نیز مصوبات مربوط به آن را برگزار کردیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان با اشاره به اینکه این پروژه یکی از پروژه‌های مصوب مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری به استان کردستان است، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته برای این پروژه بنا شد، اعتباری حدود ۷۰ میلیارد تومان از محل اسناد خزانه بابت مطالبات و ۲۵ میلیارد تومان نیز از محل سفر مقام معظم رهبری به صورت اسناد خزانه و طی دو سال به استان اختصاص یابد.

وی ادامه داد: ابهامی که پیرامون جذب اعتبار این پروژه وجود داشت در سفر آقای نوبخت به استان مطرح گردید و بنا شد که ۷۰ میلیارد تومان اعتبار موردنظر هم بابت کارکرد و هم بابت مطالبات جذب شود.

ملکی اظهار کرد: یکی دیگر از پروژه‌های اولویت‌دار استان، پروژهٔ ورودی مسیر همدان به سنندج و از تعهدات سفر ریاست جمهوری در سال ۹۴ به استان کردستان است که به آرزوهای دیرینه مردم سنندج و استان نیز تبدیل شده و متأسفانه ۲۰ کیلومتر از ورودی شهر سنندج تا گردنه صلوات‌آباد طی سال‌های گذشته به صورت لاینحل باقی‌مانده است.

وی افزود: طبق پیگیری‌های صورت گرفته، بهترین کار برای اتمام این پروژه انجام ۲۱/۵ کیلومتر کار و ارتقای باند دوم در کنار جاده موجود است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه به طور کلی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، اعلام کرد: برای انجام این پروژه که به سه قطعه ترافیکی نیز تبدیل شده توانستیم با اعتباری حدود ۳۴ میلیارد تومان کار را شروع کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان محور کامیاران به مریوان را از نیز دیگر پروژه‌های اولویت‌دار استان کردستان در حوزه راه و شهرسازی معرفی کرد و گفت: ۱۵ کیلومتر از این مسیر ۵۲ کیلومتری باقی‌مانده است که برای اتمام آن ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی کل اعتبار پروژه را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: طول مسیر باقی‌مانده از این پروژه در حال حاضر در دو قطعه و با قراردادی ۱۸ ماهه در حال اجراست.

وی منابع تأمین اعتبار پروژه مذکور را از محل اسناد خزانه ماده ۱۸۰ استانی ذکر کرد.

ملکی، پروژه محور سقز به بانه با طول ۶۰ کیلومتر جاده را هم یکی دیگر از پروژه‌های در حال اجرای استان ذکر کرد و گفت: ۱۰ کیلومتر از این محور به صورت چهار خطه و بزرگراه بوده و ۵۰ کیلومتر از آن باقی‌مانده است.

وی کل اعتبار پروژه را پنج میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: طبق برآوردهای انجام شده، مطالعات ۱۱ کیلومتر از مسیر باقی‌مانده این پروژه که از روستای تموغه به سمت سد چراغ ویس بوده انجام شده و با برآورد ۲۸ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز در شرف برگزاری مناقصه است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان، اظهار کرد: محور بیجار به سمت زنجان به طول مسیر ۵۷ کیلومتر از دیگر محورهای قابل اجرای استان است که ۴۲ کیلومتر از آن باقی‌مانده و برای اتمام آن به ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی کل اعتبار سال جاری این پروژه را هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: کل این مسیر به شش قطعه تقسیم شده که تاکنون مناقصات چهار قطعه از آن برگزار شده و امید است که تا پایان سال نیز دو مناقصهٔ دیگر آن برگزار شود.

ملکی همچنین محور بیجار به دیواندره، بیجار به همدان و پروژه مرز بازرگان تا بندر امام را که ۳۲۰ کیلومتر آن در استان کردستان است از دیگر محورهای اولویت‌دار استان اعلام کرد.

کردستان در اولویت کاری وزارت راه قرار دارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در ادامه سخنان خود عنوان کرد: خوشبختانه با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی صورت گرفته، استان کردستان در اولویت کاری وزارت راه قرار گرفته و مقرر شده که امسال تا مادامی که تمامی مناقصات کردستان به اتمام نرسد وزارت راه هیچ مناقصهٔ دیگری را برگزار نکند.

ملکی، شروع به کار تمامی این پروژه‌ها را سرآغاز تحولی عظیم در راستای توسعه همه‌جانبه استان دانست و گفت: تا زمانی که این اتفاق نیفتد، کردستان همچنان از چرخهٔ توسعه عقب خواهد ماند.

ملکی در ادامه اعلام کرد: در زمینه راه روستایی و راه اصلی در سطح استان کردستان طی سه ماهه گذشته با برآورد ۳۴۶ میلیارد تومان اعتبار،۳۸۱ کیلومتر کار جدید با ۳۸ محور در شهرستان‌های مختلف شروع شده است.

وی افزود: در این راستا تاکنون ۵۳ مورد مناقصه با طول ۵۰۰ کیلومتر و با ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان در استان برگزار شده است که فقط ۱۰۰ میلیارد آن ابلاغ شده است و مابقی باید با سعی و تلاش مدیران و مسئولان وارد استان شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان بیان کرد: طی سال جاری در حوزه راه روستایی و اصلی ۱۳۰ میلیارد تومان مطالبه جمع شده که تاکنون ۲۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آن گرفته شده و رقمی حدود ۱۰۱ میلیارد دیگر نیز باقی‌مانده است.

وی افزود: به طور میانگین مدت زمان اجرای تمامی پروژه‌های حوزه راه‌سازی استان کردستان از ۱۸ الی ۲۴ ماه است و باید طی دو سال آینده تمامی این پروژه‌ها به اتمام رسیده باشند.

ملکی اظهار کرد: استان کردستان باید به یک کارگاه بزرگ راه‌سازی تبدیل شود که تحقق این مهم نیازمند همدلی و هم‌افزایی بین مسئولان و مدیران اجرایی استان است.

افتتاح ۱۱۷۲ واحد مسکن مهر در کردستان در دهه فجر

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در مورد مسکن مهر هم عنوان کرد: در مجموع ۳۴ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن مهر مربوط به شهرهای بالای ۲۵ هزار خانوار در استان کردستان تعهد شده که تاکنون ۲۴ هزار و ۶۰۰ واحد آن افتتاح شده است.

وی افزود: ۹ هزار و ۶۰۰ واحد باقی‌مانده که از این تعداد ۴ هزار و ۵۴۰ واحد تا پایان امسال افتتاح می‌شود و قریب به ۵ هزار واحد مانده آن نیز در سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد.

ملکی به اقداماتی که طی این مدت در این زمینه انجام شده اشاره و تصریح کرد: تصمیم گرفته‌ایم که هیچ سایتی در استان به بهره‌برداری نرسد مگر اینکه کلیه اقدامات زیرساختی آن شامل آب و فاضلاب، برق، گاز، آماده‌سازی و آسفالت و ... انجام شده باشد.

وی ادامه داد: در این راستا در مجموع ۳۰ میلیارد تومان از محل یارانه‌های وزارت راه به مسکن مهر استان اختصاص یافته که پروژه‌های با اولویتی همچون شهر سنندج را در دستور کار خواهیم داد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان ادامه داد: در مورد مسکن مهر تاکنون طبق برنامه پیش رفته‌ایم اما اگر نواقصی هست به این دلیل است که متقاضیان یا سهم آورده خود را به موقع پرداخت نکرده‌اند و یا دستگاه‌های خدمات رسان با محدودیت‌های اعتباری روبرو بوده‌اند.

وی بیان کرد: در دهه فجر امسال یک هزار و ۱۷۲ واحد مسکن مهر در استان و در شهرهای سنندج، کامیاران و بانه و سه شهر دیگر به صورت تعاونی، سه‌جانبه و خودمالک به بهره‌برداری خواهند رسید.

نظر شما