شناسهٔ خبر: 34472 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان:

پرونده مسکن مهر گیلان تا پایان دولت یازدهم بسته می‌شود/ افتتاح ۱۳۸۰ واحد مسکن مهر گیلان در دهه فجر/ تعیین محلات هدف مطالعات حاشیه‌نشینی در رشت

شعبانعلی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان اعلام کرد حدود۸۰۰۰ واحد مسکن مهر در گیلان باقی‌مانده که از پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار است و تا پایان دولت یازدهم آماده می‌شود.

شعبانعلی خاوری، مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: با افتتاح ۸۰۰۰ واحد مسکن مهر باقی‌مانده دراستان پرونده مسکن مهر تا پایان دولت تدبیر و امید بسته خواهد شد.

خاوری همچنین از افتتاح ۱۳۸۰ واحد مسکن مهر در استان گیلان در شهرهای رشت، آستانه، تالش، لنگرود، انزلی، لوشان و فومن و با هزینه‌ای بالغ بر ۹۳۲ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال در دهه مبارکه فجر امسال خبر داد.

وی همچنین با بیان اینکه محورهای کلیدی و اهداف کلان اداره کل راه و شهرسازی گیلان در تدوین طرح بازآفرینی شهری کاهش فقر شهری، ارتقای تاب‌آوری شهری، ارتقای هویت و منزلت مکانی و تحقق حکمروایی شهری است، عنوان کرد: از ۵۲ شهر استان گیلان ۲۷ شهر طرح جامع و تفصیلی مصوب دارند. ۱۰ طرح جامع که مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان است در خشک‌بیجار، رودبنه، اسالم ، گوراب زرمیخ، صومعه‌سرا، سیاهکل،  منجیل، رستم‌آباد، لنگرود و کوچصفهان در مرحله تصویب نهایی و ابلاغ مدارک است. همچنین طرح جامع – تفصیلی شهرهای اطاقور، لیسار، ماسال، جیرنده، توتکابن، پره‌سر، چابکسر، واجارگاه، لولمان و رودسر با پیشرفت ۸۰ درصد در دست تهیه است و شهرهای آستارا و کومله هم به تازگی عقد قرارداد برای پهنه طرح جامع شده‌اند.

مدیر کل راه و شهرسازی گیلان همچنین با بیان اینکه عملیات شناسایی بافت فرسوده در لنگرود و انزلی عملیاتی شده است، گفت: از ۲۱۶۳ هکتار بافت فرسوده استان ۹۰۰ هکتار در رشت است که برای بهسازی این مناطق اقداماتی انجام شده که ازجمله آنها می‌توان به واگذاری ۲۰۰ واحد مسکونی به شهرداری برای ساماندهی حاشیه رودخانه‌ها و معرفی ۱۴۰۰ واحد برای دریافت وام بازسازی واحدهای مسکونی اشاره کرد.

وی همچنین عنوان کرد: ۱۱۰ هزار و ۴۹۰ حاشیه‌نشین در ۱۲۵۳ هکتار سکونتگاه غیررسمی استان گیلان درشهرهای رشت و لنگرود سکونت دارند.

خاوری به اجرای طرح توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در دو شهر رشت و لنگرود اشاره کرد و توضیح داد: تمام جرائمی که در مناطق اصلی شهر مشاهده می‌شوند، با غلظتی بیشتر در مناطق حاشیه‌ای نیز رخ می دهند که این امر به دلیل عدم امکان نظارت و پیشگیری اجتماعی است.  نبود امکانات رفاهی، نداشتن درآمد کافی و نبود تجهیزات تفریحی، فرهنگی و .... از معضلات حاشیه نشینی در شهرهای گیلان به ویژه رشت و لنگرود است که بر اساس مطالعات صورت گرفته بیشترین ناهنجاری‌های غیر اخلاقی و معضلات اجتماعی در این مکان ‌ها به چشم می‌خورد. به دلیل کمبود امکانات معیشتی، رفاهی و نداشتن منابع اقتصادی، روستانشینان به حاشیه شهرها مهاجرت کرده و با کمترین امکانات در سکونتگاه‌های غیر رسمی مشغول زندگی هستند.

 وی گفت: محله‌های ساغری سازان رشت، زرافشان بندرانزلی و انزلی محله در لنگرود به عنوان محله‌های شهرهای ناکارآمد شهری در اولویت بهسازی و نوسازی استان گیلان به شمار می‌روند و در استان ۲۵ شهر شامل رشت، بندرانزلی، لاهیجان، لنگرود، آستانه اشرفیه، رودسر، املش، آستارا، تالش، صومعه سرا، فومن، کیاشهر، سیاهکل، رضوانشهر، شفت، کوچصفهان، لوشان، احمدسرگوراب، خوشکبیجار و سنگر دارای محدوده مصوب بافت‌های فرسوده شهری برای نوسازی است.

وی با اشاره به اینکه محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرهای رشت و لنگرود  در مجموع مساحتی حدود ۱۲۵۳ هکتار را در برگرفته است، تصریح کرد: مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی  شهر رشت، ۷۸۹ هکتار و مشمل بر  ۱۶ محله است.

 

نظر شما