شناسهٔ خبر: 34483 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار هوایی درهفته‌ای که‌گذشت:

سهم حمل‌ونقل هوایی را ۵.۴ دهم درصد افزایش داده‌ایم/ جابجایی بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰هزار مسافر در نخستین ماه زمستانی/ کنترل راه‌های هوایی ایران با خرید‌ تجهیزات جدید

مسافران نوروزی در فرودگاه کیش سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد‌ دلاری برای توسعه ۷ فرودگاه‌کشور همراه با پیشرفت ۵.۴ درصدی سهم حمل و ‌نقل هوایی درجابجایی مسافر، مذاکره با یک شرکت فرانسوی برای سرمایه‌گذاری در‌فرودگاه مشهد، رشد چشمگیر اعزام و پذیرش مسافردر فرودگاه های مهرآباد و امام،کنترل راه‌های هوایی ایران با خرید‌تجهیزات جدید اهم اخبارحوزه هوایی در هفته ای که گذشت، است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:در پیش‌بینی های برنامه ششم مقرر شده است تا تعداد مسافران جابجا شده در انتهای برنامه به ۴۸ میلیون مسافر در سال برسد که این موضوع نیاز به توسعه فرودگاه‌ها و افزایش ناوگان و نگرش جدید نسبت به حمل و نقل هوایی را گوشزد می‌کند. امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع از اهمیت توسعه حمل و نقل هوایی و برنامه های وزارت‌خانه برای رساندن این صنعت به جایگاه واقعی می گوید و خبر می‌دهد که برنامه های انتقال مسافران جاده ای به بخش هوایی موفقیت‌آمیز بوده است و هم اکنون سهم حمل و ‌نقل هوایی در جابجایی مسافر۵.۴ درصد پیشرفت داشته است و از رقم۹ درصد به ۱۴.۶درصد رسیده است.

اهم اخبار هوایی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است.

سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری برای توسعه ۷ فرودگاه کشور/ پیشرفت ۵.۴ درصدی سهم حمل و ‌نقل هوایی در جابجایی مسافر

امیر‌ امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع از اهمیت توسعه حمل و نقل هوایی و برنامه‌ وزارت‌خانه برای سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری برای توسعه ۷ فرودگاه کشور خبر داد و گفت برنامه‌های انتقال مسافران جاده‌ای به بخش هوایی موفقیت آمیز بوده است و هم اکنون سهم حمل و ‌نقل هوایی در جابجایی مسافر ۵.۴ درصد پیشرفت داشته است و از رقم ۹ درصد به ۱۴.۶ درصد رسیده است.

وی گفت: ارزان‌ترین شیوه حمل‌ونقل از نگاه سرمایه‌گذاری دولت حمل‌ونقل هوایی است. چون همه سرمایه‌گذاری‌های لازم در این بخش از سوی بخش خصوص انجام می‌شود. ناوگان را بخش خصوصی می‌آورد و توسعه فرودگاه را هم می‌توان به بخش خصوصی سپرد. نهایتاً دولت زیرساختی از باند و ناوبری را مهیا می‌کند که هزینه‌های آن را از مسافر به دست می‌آورد مهم‌ترین کاری که در این دوره انجام دادیم آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و متنوع سازی نرخ بلیت‌ها بود که پروازها را برای اپراتورها اقتصادی کرد. در حال حاضر جایی که حجم تقاضا بالا است به‌صورت کنترل‌شده نرخ بلیط‌ها بالاست و درجایی که متقاضی نیست نرخ بلیط پایین است. این خودش باعث شده که حمل‌ونقل هوایی از سال ۹۲ از رقم ۹ درصد به رقم ۱۴.۶ درصد برسد. یعنی سهم حمل‌ونقل هوایی از جابجایی مسافر از بین ۳ مود جاده‌ای ریلی و دریایی ۵.۴ درصد افزایش داشته است. این درحالی است که به تعداد ناوگان فعال حمل‌ونقل هوایی ما تنها دو تا سه ناوگان اضافه‌شده است. ۱۴۷ ناوگان فعال داشتیم که اکنون به ۱۴۹ مورد رسیده است. حدود ۲۲ هزار صندلی فعال داشتیم که اکنون نزدیک ۲۴ هزار صندلی فعال داریم و تنها با افزایش دو هزار صندلی این اتفاق مثبت رخ‌داده است و ما سهم حمل‌ونقل هوایی را ۵.۴ دهم درصد افزایش داده‌ایم. این رشد مثبت نشان می‌دهد سیاست ما برای اقتصادی کردن فرودگاه‌ها و پروازها به نتیجه رسیده است.

وی ادامه داد: بیش از ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این فرودگاه‌ها را در برنامه داریم که حدود ۶۴۰ میلیون دلار قرارداد اجرایی منعقدشده است که شامل ترمینال مسافری کرمان و ترمینال سلام فرودگاه امام هستند. حدود ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار برای ۴ فرودگاه مهرآباد، تبریز، مشهد و اصفهان تفاهم‌نامه مبادله شده است و ۲۰۰ میلیون دلار هم برای ساخت ترمینال فرودگاه شیراز هزینه خواهد شد و در حال حاضر مشغول مذاکره هستیم. ضمن اینکه بخشی از نگهداری فرودگاه‌های موجود درحیطه کاری شرکت فرودگاه‌ها است.

مذاکره با یک شرکت فرانسوی برای سرمایه‌گذاری در‌فرودگاه مشهد/ محاصره فرودگاه‌ها با توسعه نامتوازن شهری/ تنها ۱۱ درصد زمین فرودگاه مهر‌آباد در اختیار‌ شرکت فرودگاه‌ها است

قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران توسعه فرودگاه مهرآباد را به دلیل محاصره آن از سوی شهر‌، سخت و بحرانی خواند و گفت: همین مشکل را در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد داریم که با صرف اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومانی در‌صدد خارج سازی این فرودگاه از بن‌بست هستیم.

وی با بیان اینکه دو امکان را برای همکاری با این شرکت در نظرگرفته ایم، گفت: نخست فرودگاه مشهد است که مذاکرات ما برای ساخت ترمینال در این فرودگاه با شتاب ادامه دارد و دومین فرودگاه نیز فرودگاه اصفهان بوده است که در حال پیگیری آن هستیم. در حال حاضر به دنبال آن هستیم تا نخست پروژه مشهد به نتیجه برسد و در مرحله بعدی سراغ فرودگاه شهیدبهشتی اصفهان نیز خواهیم رفت.

وی ادامه داد: براساس این پروژه ۴۳ هزارمترمربع ترمینال خارجی و ۲۵ هزارمترمربع ترمینال داخلی به فضای فرودگاه مشهد اضافه می‌شود که با استانداردهای روز بین‌المللی احداث خواهد شد.

به گفته‌ اسفندیاری این شرکت فرانسوی مقید است تا از معماری داخلی ایران و المان‌های فرهنگی داخلی در طراحی اولیه ترمینال‌های هر دو شهر مشهد و اصفهان استفاده  کند

اسفندیاری با بیان اینکه هم‌زمان با توسعه فضای ترمینالی به همان نسبت نیز باید اپرون فرودگاه توسعه یابد، گفت: مدل سرمایه‌گذاری نیز به صورت BOT‌(ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) است و در هنگام ساخت تا مرحله بهره‌برداری نیز نیروهای ایرانی در کنار نیروهای شرکت فرانسوی برای آموزش خواهند بود.

این مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به طرح‌های توسعه‌ای در فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: مشکل ما در فرودگاه مهرآباد آن است که آنقدر فضا تنگ و بسته است که برای پیاده سازی هر طرح توسعه‌ای با شرایط بحرانی مواجهیم و در بخش‌هایی نیز توسط دستگاه‌های نظامی محاصره شده‌ایم.

قائم مقام شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه تنها ۱۱ درصد زمین فرودگاه مهرآباد در اختیار شرکت فرودگاه ها است و ۸۹ درصد آن در اختیار  دیگر دستگاه‌هاست،گفت: برای این فرودگاه نیز با میلانی ها در حال رایزنی هستیم.

رشدچشمگیر اعزام و پذیرش مسافردرفرودگاه های مهرآباد و امام/ جابجایی بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰هزار مسافر درنخستین ماه زمستانی

همزمان با اعزام و پذیرش‌یک میلیون و ۲۸۳ هزار و ۲۶۱ مسافر در فرودگاه مهرآباد تهران و رشد ۱۰ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر نسبت به مدت زمان مشابه سال‌گذشته، فرودگاه امام نیز رشد ۶ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر را در دی ماه امسال تجربه‌کرد.

این آمار حاکی از آن است که فرودگاه‌های کشور رشد ۷ درصدی در نشست و برخاست، رشد ۱۰ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر و رشد ۷ درصدی در ارسال و پست بار را رقم زدند.

در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد طی دی‌ماه امسال ۱۰ هزار و ۴۴۸ فروند نشست و برخاست انجام شد. همچنین در این مدت یک میلیون و ۲۸۳ هزار و ۲۶۱ مسافر اعزام و پذیرش و ۸ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۸۱۰ کیلوگرم بار ارسال و پست شد.

فرودگاه مهرآباد در دی‌ماه امسال رشد ۶ درصدی در نشست و برخاست، رشد ۱۰ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر و رشد ۷ درصدی در ارسال و پست بار را به ثبت رساند.

فرودگاه بین‌المللی مشهد نیز میزبان ۶۳۰ هزار و ۴۳۸ مسافر و۴ هزار و ۵۶۳ نشست و برخاست هواپیما بود.  در این مدت ۵ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۳۷۸ کیلوگرم بار ارسال و پست شد.

بر اساس این آمار فرودگاه مشهد در نشست و برخاست هواپیماها و ارسال و پست بار رشد صفر و در اعزام  پذیرش مسافر ۳ درصد رشد رقم خورده است.

فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) با ۳ هزار و ۸۱۳ پرواز موفق به اعزام و پذیرش ۴۹۷ هزار و ۳۶۹ مسافر اعزام و پذیرش و ۱۰ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۵۲۹ کیلوگرم ارسال و پست بار شد. در این فرودگاه رشد ۷ درصدی در نشست و برخاست هواپیما، رشد ۶ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر و رشد ۵ درصدی در ارسال و پست بار محقق شد.

کنترل راه‌های هوایی ایران با خرید‌تجهیزات جدید/ بعد از برجام دست ما برای انتخاب شرکت‌های خارجی بازشده است

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به طول راه های هوایی ایران، گفت: هم اکنون طول راه های هوایی ایران به بیش از ۲۱ هزارکیلومتر رسیده است و ۶۰ درصد پروازهای عبوری از آسمان کشور از حاشیه خلیج فارس به طرف ترکیه و اروپا انجام می شود.

اکبری با بیان این که شرکت فرودگاه ها درصدد است هرگونه خرید تجهیزات مورد نیاز ناوبری و فرودگاهی مورد نیاز خود را از شرکت های خارجی با انتقال تکنولوژی انجام دهد، گفت: پیش از لغو تحریم ها ما انتخاب زیادی نداشتیم، اما با اجرایی شدن برجام دست ما برای انتخاب شرکت های خارجی باز شده و هدف ما از خریدهای تجهیزات فرودگاهی انتقال دانش و تولید آن در داخل کشور با مشارکت شرکت های دانش بنیان است.

وی افزود: شرکت های ایرانی و فرودگاه ها تحت تاثیر تحریم های ظالمانه به مدت طولانی با مشکلات تهیه تجهیزات و قطعات مورد نیاز مواجه بودند و نتوانستند به صورت مطلوب نیازهای تجهیزاتی خود را در سال های گذشته تهیه کنند.

اکبری تاکید کرد، برای افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران به دنبال ایجاد جذابیت بیشتر برای شرکت های هوایی هستیم تا پروازهای آنها همچنان از آسمان ایران تداوم داشته باشد.

معاون شرکت فرودگاه های و ناوبری هوایی کشور تاکید کرد: ما برای ارتقای امنیت در راه های هوایی به دنبال کاربردی کردن هدایت ماهواره ای پروازهای هوایی هستیم و با برنامه ریزی های مناسب درصددیم تمام نشست و برخاست پروازهای هوایی در فرودگاه های ایران بر اساس کنترل های ماهواره ای انجام شود.

اکبری با بیان اینکه تمام تجهیزات ناوبری هوایی در فرودگاه ها و و هواپیماها باید همگون رشد کنند، گفت: ما می توانستیم زمانی را برای ماهواره ای کردن هدایت هواپیماها در آسمان ایران تعیین و اعلام کنیم، اما با توجه به ناوگان موجود در شرکت های هوایی نمی توان آن را یکباره اجرا کرد، زیرا مشکلاتی به وجود می آورد.

معاون شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: با توجه به لغو تحریم های ظالمانه، شرکت های ایرانی خرید هواپیماهای جدید را در دستور کار خود قرار داده اند. براساس برنامه ریزی انجام شده، شرکت فرودگاه ها درصدد است تا ۵ سال آینده هدایت تمام هواپیماها در آسمان ایران به صورت ماهواره ای انجام شود.

جزئیات نخستین جلسه ستاد‌ پروازهای نوروزی/ ایرلاین‌ها مسئول نارضایتی از دفاتر و عرضه‌کنندگان بلیت هواپیما هستند

مرتضی دهقان معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری به سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در راستای انجام سفرهای نوروزی ۹۶ و راهکارهایی اجرایی جهت برگزاری بهتر پروازهای نوروزی پرداخت و بر ارائه خدمات مناسب به مسافران و اطلاع‌رسانی به موقع و شفاف تأکید کرد.

دهقان تصریح کرد: شرکت‌های هواپیمایی در ایام نوروز مشکلات فرودگاهی را در نظر داشته و محدودیت‌ها را در نظر بگیرند.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: درصورت هرگونه نارضایتی از طرف دفاتر و یا عرضه کنندگان بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی ایرلاین ها را مسؤل می‌داند.

در ادامه این نشست سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از تأثیر آزادسازی نرخ بلیت بر متعادل شدن نرخ بلیت‌ها خبرداد و گفت: بر خلاف تصور برخی مبنی بر افزایش هیجانی نرخ‌ها خوشبختانه شاهد یک نرخ متعادل و مناسب در بازار هستیم به گونه‌ای که بعضی نرخها بسیار پائین تر از کلاس نرخی است که در سایت شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در ایام اوج سفرهای نوروزی که از ۱۵ اسفندماه ۹۵ تا ۱۵ فروردین ۹۶ ادامه می‌یابد ناوگان شرکت‌های هواپیمایی با حداکثر توان به ارائه سرویس منظم به مسافران می‌پردازند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین اظهارداشت: فروش بلیت از طریق دفاتر فروش مجاز و سایت‌های رسمی شرکت‌های هواپیمایی صورت می‌گیرد هر چند که بازیگران دیگری وارد عرصه فروش بلیت شده و از طریق شبکه‌های مجازی از جمله تلگرام به عرضه بلیت اقدام می‌کنند که این امر نگرانی‌هایی را ایجاد کرده و بعضاً شاهد هستیم بلیت فروخته شده اما صندلی برای آن وجود ندارد.

سامانی تصریح کرد: درسایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی قابلیت اعتبار سنجی بلیت فراهم شده تا مسافران بتوانند بلیت خریداری شده را راستی آزمایی کنند.

نظر شما