شناسهٔ خبر: 3456 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

بازدید روحانی و آخوندی از طرح توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین/ جزئیات طرح توسعه نگین خلیج‌فارس

رئیس جمهوری در جزیره نگین رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی از طرح توسعه‌ای بندر بوشهر در جزیره نگین ـ 300 متری این بندر ـ بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر حسن روحانی و دکتر عباس آخوندی صبح امروز چهارشنبه ۲۴ دی ماه از بندر بوشهر و طرح‌های توسعه‌ای این بندر واقع در جزیره نگین بازدید کردند.

در این بازدید که علی جهاندیده معاون امور بندری، سرمایه‌گذاری و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز حضور داشت، محمد راستاد جزئیات طرح توسعه‌ای بندر بوشهر را در قالب بازدید میدانی و نمایش فیلم، عکس و اسلاید به رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی گزارش داد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در این جلسه با اشاره به عدم امکان توسعه بندر بوشهر در پسکرانه‌ای این بندر که منطقه‌ای شهری است، گفت: قرار است توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین که در فاصله ۳۰۰ متری سرزمین مادر و دقیقا مقابل اسکله‌ها و محل آبخور ورودی شناورها به این بندر واقع شده عملیاتی شود.

به گفته راستاد قرار است در ۴۰۰ هکتار از اراضی جزیره نگین طرح های توسعه‌ای بندر بوشهر انجام شود که در فاز نخست، ۱۹۰ هکتار از اراضی این جزیره در طول ۳۰ ماه آماده‌سازی می‌شود.

همچنین میزان سرمایه‌گذاری این طرح که از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود، ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است که شامل ساخت پایانه کانتینری به ظرفیت ۶۰۰ هزار تی‌ئی‌یو، پایانه مواد فله مایع به مساحت ۵ هکتار و ظرفیت یک میلیون تن که در طول ۲۴ ماه ساخته می‌شود و پایانه چند منظوره است که در ۲ هکتار از اراضی این جزیره و با ظرفیت یک میلیون تن در طول ۳۰ ماه ساخته می‌شوند.

در حال حاضر بندر بوشهر ۷ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری دارد که با تکمیل طرح توسعه‌ای نگین در فاز نخست به ۱۵ میلیون تن می‌رسد.

ضمن اینکه آبخور پای اسکله بندر بوشهر ۱۰ و نیم متر است که این میزان آبخور با صرف میلیاردها تومان برای لایروبی سالانه حفظ می‌شود. همچنین آبخور بندر خارگ در جزیره‌ای به همین نام که تحت حاکمیت اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر است، ۳۰ متر بوده که بیشترین آبخور در بنادر ایران را دارد و ویژه تخلیه و بارگیری نفتکش‌های اقیانوس‌پیماست./

نظر شما