شناسهٔ خبر: 34561 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

تحویل بیش از یک میلیون واحد مسکن مهر در دولت یازدهم/ آزادسازی ۲هزار هکتار زمین دولتی توسط یگان حفاظت از اراضی/ جای‌خالی وظایف مدیریت شهری در دفاعیه قالیباف

گزارش آخر هفته بازدید وزیر راه و شهرسازی از مسکن مهر پردیس و اعلام بهره‌برداری از ۸۰ هزار واحد مسکن مهر در دهه فجر۹۵، دفاعیات شهردار تهران با باقی‌گذاشتن سوالات بی‌شمار، ماموریت دو هفته‌ای مرکز تحقیقات و دبیرخانه شورای‌عالی برای تهیه گزارش حادثه ساختمان پلاسکو، امضای تفاهم‌نامه مشترک بین شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با سازمان مدیریت بحران کشور و کمیسیون ملی یونسکو برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های مسکونی در برابر خطرات طبیعی، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بررسی علل و ابعاد حادثه ساختمان پلاسکو با تشکیل ستاد ملی و تهیه گزارش ملی درباره علل و ابعاد حادثه به دستور رئیس‌جمهوری همچنان ادامه دارد. در همین رابطه بررسی علل و ابعاد حادثه ساختمان پلاسکو در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مطرح شد و طی آن نیز شورای عالی در ماموریتی دو هفته ای به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین دبیرخانه شورای عالی ماموریت داد تا گزارشی جامع از علل و ابعاد حادثه تهیه کرده تا گزارش مزبور ضمن طرح مجدد در شورای عالی به هیات وزیران ارایه شود. در آغاز هفته‌ای که گذشت، وزیر راه و شهرسازی در بازدید سرزده از پردیس در جریان تکمیل مسکن مهر شهر جدید پردیس در فازهای ۵، ۸، ۹ قدیم و ۱۱ قرار گرفت. بازدید از مدارس ساخته شده، مراکز تجاری و همچنین زیرساخت‌های شهر پردیس از دیگر مواردی بود که در سفر سرزده وزیر راه و شهرسازی به پردیس انجام شد.

تشکیل بیست و یکمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با دستور تهیه دستور عمل سند پهنه‌بندی حریم در طرح‌های توسعه و عمران شهری، تشکیل بیست و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی با تاکید بر همکاری تمامی دستگاه‌ها در ارتقای تاب‌آوری‌شهری، تصویب نقشه راه معماری سازمانی کلان وزارت راه و شهرسازی، تشریح اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن در ۸ محور و تاکید بر آزادسازی ۲ هزار هکتار زمین دولتی توسط یگان حفاظت از اراضی، پایان عملیات ساخت ۲۶ هزار واحد در پردیس و تکمیل سایت مسکن مهر ۸۰۴ شهر در کشور از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه ۱۰ هزار واحد مسکن مهر پردیس

وزیر راه و شهرسازی، هفته ای که گذشت از پروژه ۱۰ هزار واحد مسکن مهر پردیس بازدید کرد و با تاکید بر توسعه محله محوری پردیس و تلاش برای تامین زیرساخت های شهری از جمله مدرسه، مسجد، پاسگاه پلیس و واحدهای تجاری- اداری، گفت: در دهه فجر امسال، ۸۰ هزار واحد مسکونی مهر به بهره‌برداری می‌رسد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آغاز پرداخت وام ۴۰ میلیون تومانی مسکن مهر به متقاضیان

آخوندی در این بازدید ضمن اعلام تحویل بیش از یک میلیون واحد مسکن مهر در دولت یازدهم، گفت: وام ۴۰ میلیون تومانی مسکن مهر به متقاضیان ارایه می شود و در شهر جدید پردیس، علاوه بر ساخت واحدهای مسکونی، ساخت ۳۷ مدرسه نیز در دستور کار است که ۶ مدرسه به بهره برداری رسیده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ارایه گزارش ابعاد حادثه ساختمان پلاسکو به دولت

پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران هفته گذشته، ماموریت دو هفته‌ای بر عهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین دبیرخانه شورای عالی برای تهیه گزارش حادثه ساختمان پلاسکو گذاشت و گفت: در حال‌حاضر، گزارشی در حال تدوین نهایی است که نشان می‌دهد ۲۵۶ برج در تهران وجود دارند که هیچگونه اطلاعاتی از آنها در شهرداری تهران موجود نیست که اگر در یکی از آنها بنا به هر دلیلی، اتفاقی همچون حادثه پلاسکو رخ دهد، به فاجعه‌ای در شهر تهران مبدل خواهد شد.

حناچی ادامه داد: در حال حاضر هم دولت و هم مجلس آمادگی دارد تا جمع‌بندی علت‌های حادثه پلاسکو را تعقیب کند تا از این پس، با اخذ تصمیم‌های صحیح و اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث این چنینی، ایمنی را به موضوع محوری در تصمیمات در گذشته حال و اینده بدل کنیم.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ضرورت همکاری تمامی دستگاه‌ها در ارتقای تاب‌آوری‌شهری

بیست و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری با مدیریت محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در حالی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد که ایزدی ضمن انتقاد از عدم نظارت بر ساخت و سازها که عامل شکل گیری مناطق ناکارآمد شهری شده‌اند، گفت: در حال حاضر در شهرهای ما خطر وقوع بلایای طبیعی وجود دارد و این حوادث تمامی مناطق به ویژه سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد را تا حد زیادی مورد تهدید قرار داده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچنین در این جلسه، تفاهم‌نامه مشترکی بین شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با سازمان مدیریت بحران کشور و همچنین کمیسیون ملی یونسکو به امضا رسید. گفته می‌شود، هدف از امضای این تفاهم نامه، بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری و مقاوم‌سازی ساختمان‌های مسکونی در برابر خطرات طبیعی به ویژه خطر زمین‌لرزه در شهرهای مختلف برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از خطرات فوق و همچنین ایمنی و مدیریت بحران، بهره گیری از توانمندی های اجرایی، مدیریتی و حمایتی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تکمیل سایت مسکن مهر ۸۰۴ شهر در کشور

مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با تاکید بر همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر از تکمیل سایت مسکن مهر ۸۰۴ شهر در کشور خبر داد و گفت: ما برای تحویل واحدها به کمک مردم و تزریق کمک‌های دولت به وزارت‌خانه‌های نیرو و راه و شهرسازی نیاز داریم. اعتباری که برای تأمین خدمات زیربنایی و محوطه‌سازی باید به صورت نقدینگی در سطح پروژه‌ها دیده شود که امید داریم این اقدام هرچه سریعتر انجام شده و تعداد قابل توجهی از واحدها تا پایان سال به متقاضیان واگذار شود. این در حالی است که تا کنون هیچ مبلغی از این یارانه دولتی برای محوطه‌سازی، آماده‌سازی و خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر تخصیص پیدا نکرده است.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آزادسازی ۲ هزار هکتار زمین دولتی توسط یگان حفاظت از اراضی

حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست خبری با اعلام آزادسازی ۲ هزار هکتار زمین دولتی، فعالیت های سازمان را در ۸ محور برشمرد و گفت: تامین مسکن برای ۷۷۵۹ خانوار ویژه و افتتاح نزدیک به ۹۲۶ هزار واحد مسکن مهر تحت مسئولیت سازمان در شهرهای مختلف انجام شده است.

وی همچنین از پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصدی مسکن مهر شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر که تحت مسئولیت سازمان ملی زمین و مسکن در حال ساخت و بهره برداری است، خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اجرای طرح هادی در ۴۲ درصد روستاهای کشور

محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر آنکه اجرای طرح هادی در ۴۲ درصد روستاهای شناسایی شده انجام شده است، گفت: طرح هادی از دست‌اندازی و تخریب اراضی زراعی و باغی، جلوگیری، محدوده‌ها را مشخص، حرایم قانونی شبکه‌های معابر، خطوط و تجهیرات را تعیین می‌کند و از آسیب‌رساندن به واحدهای مسکونی در آینده جلوگیری به عمل می‌آورد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

چهار مجهول در دفاعیه پلاسکو

و اما حادثه ساختمان پلاسکو در شورای‌شهر نیز بازتاب‌های خود را داشت. شهردار تهران دفاعیه مدیریت شهری را شورای شهر، قرائت کرد اما چهار مجهول برای این گزارش باقی گذاشت و برخی از پرسش‌های نمایندگان را بی‌پاسخ گذاشت. گفته می شود، تفاوت در نوع برخورد با تخلفات ساختمانی و ساختمان‌های ناایمن در برابر حریق و همچنین جای خالی وظایف مدیریت شهری برای پیشگیری از حوادث در محتوای دفاعیه قایباف درمجلس، نقاط مبهم گزارش وی درخصوص حادثه پلاسکواست. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما