شناسهٔ خبر: 34592 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جلسه شورای اداری کرمانشاه مطرح کرد:

عدم تعادل جمعیتی از مشکلات جدی شهرنشینی کشور است/ کرمانشاه با ۴۰۰۰ اثر تاریخی تجلی تمدن ایران‌شهری است/ ضرورت فرهنگ‌سازی به‌منظور جلوگیری از توسعه بیشتر شهرها/ ایجاد سیستم حمل و نقل یکپارچه باعث کنترل جمعیت می‌شود

نشست وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه عدم تعادل جمعیتی را یکی از مشکلات جدی شهرنشینی در کشور دانست و گفت: این عدم تعادل در نهایت منجر به مشکلات زیستی شده و شهر را با مشکلاتی نظیر کمبود آب، آلودگی هوا، ترافیک، کاهش قابلیت و کیفیت زندگی دچار می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در آخرین ساعات سفر خود به استان کرمانشاه با حضور در جلسه شورای اداری این استان بیان کرد: در حقیقت فهمی که ما از توسعه ایران و خصوصا استان کرمانشاه در شرایط اقتصادی، تاریخی و سیاسی امروز کشور داریم نکته بسیار مهمی است که باید همگی به آن توجه داشته باشیم.

آخوندی در ادامه کرمانشاه را ایران‌شهری واقعی اعلام کرد و گفت: قطعا شهر کرمانشاه تجلی تمدن ایران‌شهری بوده و تاریخ، گواه بر این ادعا است، چراکه براساس آمار اعلام شده بیش از ۴ هزار اثر تاریخی در این شهر وجود دارد و خود نشان‌دهنده تمدن ایران‌شهری بالای آن است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با طرح این پرسش که ما پس از رویارویی با پدیده مدرنیته تا چه اندازه توانسته‌ایم همراه با حفظ اصالت خود توسعه‌ای پایدار ایجاد کنیم گفت: در واقع به این فکر کنیم که ما پس از مواجه شدن با این رویداد تا چه اندازه دچار عدم تعادل در نظام شهری و گرفتاری‌های ناشی از آن شده‌ایم، این نکته‌ای است که در حوزه‌های مختلف جای تأمل بسیار زیادی دارد.

آخوندی در ادامه با اشاره به این مطلب که استان کرمانشاه دارای ۲ میلیون نفر جمعیت است که نیمی از آن در شهر کرمانشاه و نیمی در سایر شهرستان‌ها سکونت کرده‌اند گفت: این مسئله خود نشان‌دهنده عدم تعادل بسیار جدی در استان است که قطعا تنها مربوط به کرمانشاه نیست و سایر نقاط کشور را نیز در بر گرفته است.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر ۱۰ درصد از جمعیت ایران در شهر تهران و بدتر از آن ۵۰ درصد دیگر در سایر کلانشهرهای کشور زندگی می‌کنند، مسئله‌ای که مشکل و بحران عدم تعادل را بسیار پیچیده‌تر و عمیق‌تر از قبل می‌کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه این عدم تعادل را تنها عدم تعادل جمعیتی نداست و افزود: این عدم تعادل در نهایت منجر به مشکلات زیستی شده و شهر را با مشکلاتی نظیر کمبود آب، آلودگی هوا، ترافیک، کاهش قابلیت و کیفیت زندگی دچار می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود این بحران را بسیار فراتر از آنچه که در تصور همگان است دانست و تأکید کرد: من این مسائل را برای هشدار دادن به شما عزیزان مطرح نمی‌کنم بلکه می‌خواهم بگویم ما مدیران، مسئولین و نمایندگان مردم با پدیده بسیار پیچیده‌ای روبه‌رو بوده و باید به آن توجه کنیم.

وی ادامه داد: وقتی مشکلات عدم تعادل را در کنار مشکلات ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی در این استان قرار می‌دهیم متوجه افزایش مشکلات و گرفتاری‌های موجود می‌شویم، همه می‌دانیم که تنها ظاهر جنگ کوتاه مدت بوده و پس از ۸ سال تمام شده است ولی آثار آن اعم از خالی از سکنه شدن برخی مناطق و ایجاد تنوع جمعیتی در سایر شهرها همچنان ادامه داشته و باید مورد توجه قرار بگیرد.

آخوندی با بیان این مطلب که مشکلات ناشی از بحث عدم تعادل در حوزه فرهنگی و اجتماعی خود را بیشتر و سخت‌تر نشان می‌دهد گفت: ما باید فکر کنیم که با وجود این مشکلات برای آینده کشور چه باید بکنیم خصوصا در این ایام که نشان‌دهنده اراده ملت برای تغییر آینده‌شان با کمک اتحاد است، ما نیز باید به دنبال بهروزی بیشتر کشور خود باشیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه به اعتقاد من ما در بحث توسعه گرفتار تأثیر شدید فناوری و تکنولوژی شده‌ و از اندیشه و ایرانی بودن خود تا حد زیادی دور افتاده‌ایم گفت: در گذشته نحوه پخشایش مردم در کشور براساس ظرفیت زیستی و زیستگاه‌ها بود و ما به هیچ وجه جمعیتی متمرکز در یک نقطه نداشتیم، ولی مشکلی که در آینده با آن روبه‌رو شدیم آن بود که تصور کردیم فناوری می‌توند تمامی مشکلات را حل کند به همین دلیل شروع به ساختن صدها ساختمان بلند و بارگذاری چندین برابری ظرفیت زیستی در تهران کردیم.

وزیر راه و شهرسازی مشکلات عمده‌ای از جمله آب، هوا، ترافیک و کاهش کیفیت زندگی را ناشی از همین بارگذاری بیش از حد جمعیت در تهران دانست و گفت: وقتی ما این تعداد را در یک منطقه‌ای مانند شهر کرمانشاه جای می‌دهیم باید به این فکر کنیم که آینده این شهر چه خواهد شد، درست است که کرمانشاه دارای بارشی دو برابر میانگین بارش کشور است ولی آیا این مسئله به معنای ظرفیت نامحدود این شهر در جذب جمعیت خواهد بود؟

وی ادامه این روند و حضور نیمی از جمعیت استان در شهر کرمانشاه را باعث از بین رفتن ایمنی در این منطقه دانست و افزود: ما باید به اندیشه ایران‌شهری خود بازگردیم، ما در این اندیشه مباحثی داریم که باید براساس آن در آخر کار برمبنای عقل عمل کنیم.

این مقام مسئول مواردی از جمله رفتار عادلانه با طبیعت و سرزمین را نمونه‌ای از این مباحث اعلام کرد و گفت: در حقیقت این رفتارهای عادلانه در ایران از دست رفته‌اند.

آخوندی همچنین برخورداری از ارتباطی خوب در حوزه تمدنی را نمونه‌ای دیگر از مباحث ایران‌شهری قلمداد کرد و گفت: ما وقتی از ایران صحبت می‌کنیم باید بگوییم که این کشور کجاست؟ ایا تنها همین نقشه کشیده شده روی کاغذ است یا حوزه نفوذ تمدن ایرانی است؟ اگر به این چشم نگاه کنیم می‌بینیم که از مدیترانه تا دریای سند و از فرات تا سیحون همه در حوزه تمدن ایران بوده است.

وزیر راه و شهرسازی در این‌باره ادامه داد: این صحبت‌ها یک شعار نیست و می‌تواند مبنای یک برنامه‌ریزی لجستیک، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باشد.

آخوندی در ادامه با تأکید براینکه به اعتقاد من کرمانشاه مرکز غرب کشور به شمار می‌رود گفت: بخش زیادی از منطقه غرب کشور و همچنین بخش‌های زیادی از کشور عراق تحت نفوذ حوزه تمدنی کرمانشاه است بنابراین باید از یک طراحی معنی‌داری در حوزه تجارت، حمل و نقل، توریست، سلامت، آموزش و فرهنگی برخوردار باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این نکته که ما باید به تمرکز بیش از اندازه استان در شهر کرمانشاه توجه کرده و به آن حساس باشیم گفت: من هنوز این حساسیت را در شهر کرمانشاه و بین مدیران مشاهده نکرده‌ام و حس می‌کنم که به تصور عده زیادی کرمانشاه همچنان می‌تواند گسترش پیدا کند.

وی با اشاره به این نکته که کرمانشاه حدود ۱۰ هزار هکتار فضای خدماتی دارد گفت: این رقم بسیار بالایی است، در بازدیدی که در این سفر از شهر داشتم، بخش‌هایی را با بهره‌وری پایین بسیاری را دیدم که باید به آن توجه شود.

آخوندی همچنین با اشاره به وجود آثار تاریخی و ارزشمند بسیار زیاد این شهر نیز گفت: با وجود این شرایط حاشیه کرمانشاه روزبه‌روز در حال گسترش و مرکز آن نیز هرلحظه در حال فرسایش است که باید تصمیم جدی برای آن گرفته و بالاخره گسترش آن در جایی متوقف شود.

وزیر راه و شهرسازی تصمیم اداری و طراحی طرح جامع شهری را اقدام آسان در این حوزه دانست و گفت: کار مشکل در این حوزه تغییر باور مردم است، چراکه آن‌ها باید درک کنند که توسعه کمی برای شهر بیش از این نادرست بوده و از این پس باید به توسعه و ارتقای کیفیت زندگی در داخل شهر بپردازند.

عضو کابینه دولت یازدهم کاهش تحولات جمعیتی در دوره فعلی را اتفاق خوبی در این حوزه دانست و گفت: جمعیت به هیچ وجه رشد سابق را ندارد و دیگر نیازی به ساخت خانه‌های جدید ندارد بلکه به شدت خواستار ارتقای کیفیت خانه‌های موجود است، در حقیقت ما در حوزه بدمسکنی مشکلات بسیار زیادی داشته و باید به سمت ارتقای کیفیت زندگی برویم.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که براساس آمار ملی در سال ۸۵، ۶۰۰ هزار خانه خالی و در سال ۹۰، یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود داشته است گفت: ما در این زمان از یک سو با کاهش رشد جمعیت و ایجاد فرصتی برای برنامه‌ریزی روبه‌رو بوده و از سویی دیگر با کاهش تقاضا و حرکت به سمت رکود مسکن مواجه هستیم که احتیاج به برنامه‌ریزی بسیار دقیقی دارد.

آخوندی در این‌باره اضافه کرد: ما اگر می‌خواهیم به سمت کنترل جمعیت در استان‌ها برویم باید یک سیستم حمل و نقلی مناسب در مراکز استان‌ها داشته باشیم. این بدان معناست که شهرهای با فاصله ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر اطراف مراکز استانی ارتباط ریلی و جاده‌ای خوبی در اختیار داشته باشیم.

آخوندی هدف اصلی از ایجاد حمل و نقل ریل‌پایه را ارتباط یکپارچه بین سیستم ریلی درون و برون شهری دانست و گفت: ما باید ارتباط روزانه بین پیرامون و مراکز شهری را فراهم کنیم در این صورت می‌توانیم از تمام ظرفیت کشور استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ساماندهی و اتصال ریل و جاده به شبکه برون شهری را نکته بسیار مهم دیگری در این حوزه دانست و گفت: اقدامات بسیار خوبی در این حوزه در استان انجام گرفته شده است که خط ریلی را به قصر شیرین و از سویی دیگر ملایر تا مرز خسروی را متصل کند. این درحالی است که تلاش ما برای اتصال ریلی بصره به خوزستان و همچنین نقده به لاذقیه همچنان ادامه دارد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان بازآفرینی شهری را سیاست محوری در حوزه مسکن  دانست و گفت: شبکه‌سازی حمل و نقل خصوصا حمل و نقل حومه‌ای نیز در این حوزه یکی از اهداف اصلی ما به شمار می‌رود./

نظر شما