شناسهٔ خبر: 34628 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ایجاد موزه تاریخ تمدن جهان اسلام در محله سردار/ تملک، مرمت و باززنده‌سازی خانه‌های تاریخی

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی از انعقاد تقاهم نامه‌ای میان شرکت عمران بهسازی شهری ایران، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری قزوین جهت بازآفرینی و باز زنده‌سازی محلات سردار، دیمج و خانه‌های تاریخی قزوین خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، در جلسه‌ای که با حضور محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران بهسازی شهری ایران، مسعود حق لطفی، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین، محمدنادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و مسعود نصرتی شهردار قزوین در دفتر معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد بر احیا، بهسازی و بازآفرینی هر چه سریعتر محلات تاریخی و بافت های ناکارآمد شهر قزوین تاکید شد.

مسعود حق لطفی با اشاره به لزوم تشکیل جلسات ستاد بازآفرینی استان به صورت مداوم و منظم گفت: نگاه دولت و مجموعه وزارت راه و شهرسازی عدم دخالت مستقیم در اجرای پروژه‌ها بوده و از این رو تمام تلاش خود را به کار بسته تا بتواند از ظرفیت بخش‌های خصوصی و مردمی بهره‌مند شود.

وی ضمن ارایه گزارشی از برنامه‌های در دست اقدام و برنامه‌های آتی حوزه بازآفرینی در شهرهای استان قزوین و همچنین وضعیت موجود بافت‌های ناکارآمد شهری افزود: با توجه به رویکرد مثبت معاون وزیر راه و شهرسازی و همچنین برنامه‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی در خصوص بازآفرینی به عنوان اساسی‌ترین سیاست وزارتخانه امیدواریم بتوانیم اقدامات موثری را در این حوزه انجام دهیم.

حق لطفی با بیان اینکه در این جلسه بازآفرینی محلات سردار و دیمج در اولویت برنامه‌های در دست اقدام شهر قزوین قرار گرفت عنوان کرد: با توجه به وقوع املاک شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی شهری ایران در محدوده طرح سردار، مقرر شد موضوع ایجاد موزه تاریخ تمدن جهان اسلام و تبدیل محدوده مذکور (محله سردار و دیمج) به یک مرکز فرهنگی اسلامی در ستاد بازآفرینی استان مطرح شده و به تصویب رسانده شود.

دبیر ستاد بازآفرینی استان خاطرنشان کرد: همچنین بنا شد با مشارکت سایر دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی، تملک خانه‌های تاریخی به‌ویژه کاروانسرای حاج چروک با هدف مرمت، بازسازی و احیای این فضاهادر دستور کار قرار گرفته و اقدامات و فعالیت‌های محله‌ای در آنها راه اندازی شود.

حق لطفی در پایان یادآور شد: امیدواریم برنامه‌های پیش بینی شده طبق روال مورد نظر به انجام رسیده و به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی ایجاد موزه تاریخ تمدن جهان اسلام که یکی از پروژه‌های پایلوت جهانی شئونات شهری قزوین به شمار می‌رود با مشارکت راه و شهرسازی، شهرداری قزوین و سایر دستگاه‌های مرتبط باشیم.

نظر شما