شناسهٔ خبر: 34788 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس پژوهشکده ساختمان مرکز تحقیقات مسکن مطرح کرد:

تشریح دو عامل فرونشست خیابان رجایی/ حفاری‌های مترو نمی‌تواند عامل این حادثه باشد

علی بیت الهی رییس پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: مشاهدات تیم اعزامی از این مرکز به محل فرونشست زمین در خیابان رجایی نشان می‌دهد وجود قنوات متعدد و نیز ترکیدگی لوله موجب فروشستگی لایه‌های زیرین زمین شده و فرونشست اتفاق افتاده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا علی بیت‌اللهی اظهار کرد: فرونشست زمین در شمال به جنوب بزرگراه شهید رجایی در موقعیت ۳۰۰ متری جنوبی پل شهید آوینی اتفاق افتاده است. ابعاد محدوده ریزش کرده حدود ۵ در ۷ متر و دارای عمق قابل توجه حدود ۱۲ متر بوده است.   هم‌چنین این نقطه در ارتفاع ۱۰۵۰ متری از سطح دریا قرار داشته است.

وی افزود: با توجه به مشاهدات عینی اکیپ اعزامی ما دو دلیل اصلی می‌تواند عامل این فرونشست باشد؛ یکی وجود چندین رشته قنات است که اغلب رشته قنات‌های تهران برای باغات جنوبی تهران قدیم در این نواحی و موقعیت شهرری و بالاتر از پالایشگاه نفت قرار دارد. قنات یک سیستم حفره است که ابعاد آن در اثر آب شستگی وسیع شده و حفره آرام آرام به سطح زمین نزدیک می‌شود و با توجه به رفت و آمد خودروها و نازک شدن لایه رویی زمین، فروریزش اتفاق افتاده است.

رییس پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، عامل دیگر در تسریع روند ریزش را ترکیدگی لوله جمع‌آوری آب‌های سطحی عنوان کرد و گفت: موضوعی که آب‌شستگی و ایجاد حفره را تشدید کرده لوله جمع‌آری آب‌های سطحی است که در عمق کم تعبیه شده و دارای قطر بزرگی است. این لوله با هدف جمع‌آری آب‌های ناشی از بارندگی سطح خیابان، در عمق کوتاه قرار داشت. لوله ظاهرا شکسته بوده که این شکستگی موجب ایجاد حفره شده است.

بیت‌اللهی با بیان این‌که خوشبختانه این حادثه با تلفات جانی و خسارت به خودروهای عبور همراه نبوده است، گفت: در زمان ریزش، خودرویی که با سرعت از آن‌جا عبور کند وجود نداشته و منجر به تلفات نشده است. تنها خسارت مربوط به کف خیابان است که عوامل شهرداری در حال پر کردن حفره و تعمیر لوله هستند.

رییس پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات مسکن درباره وضعیت فعلی خیابان رجایی گفت: هم اکنون باند شمال به جنوب شهید رجایی باریک شده و رفت و آمد در یک لاین جریان دارد. با این حال ترافیک سنگینی در محل مشاهده نمی‌شود.

به گفته بیت‌اللهی، با توجه به این‌که خطوط مترو در نزدیکی محل فرونشست قرار ندارد، حفاری‌های مترو نمی‌تواند عامل این حادثه باشد./

نظر شما