شناسهٔ خبر: 34791 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدير عامل راه آهن در هفتمين همايش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ايران اعلام كرد:

محاسبه نرخ صفر برای مالیات بر ارزش‌افزوده در حمل‌ونقل ریلی/ لزوم سرمایه‌گذاری دولت و صنایع و معادن در حمل‌ونقل ریلی/ آمادگی راه‌آهن برای مشاركت در اتصال ريل به مراكز انبوه بار و مراكز توليد

همایش مدير عامل راه آهن با اعلام صدور دستور رئيس‌جمهور برای ايجاد ليزينگ ريلی از آمادگی راه‌آهن برای مشاركت در اتصال ريل به مراكز انبوه بار و مراكز توليد خبرداد و گفت: در راستای حل مشكلات ريلی بايد از روش سرمايه گذاری مشترك بين دولت ، بخش های صنعتی و خصوصی استفاده كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سعید محمدزاده مدیرعامل شركت راه‌آهن در همایش چشم‌انداز صنعت فولاد بابیان اینكه در سیاست‌های كلی برنامه ششم به موضوع حمل‌ونقل توجه شده و حمل‌ونقل ریلی می‌تواند یكی از مزیت‌های رقابتی بر اقتصاد كشور باشد گفت: از سوی دیگر در برنامه پنجم و ششم دولت مكلف به رعایت سهم ۳۰ درصدی،‌حمل‌ونقل ریلی در حمل بارشده و قیمت گازوئیل نیز باید ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس برسد.

وی افزود: دولت سازوکاری را برای كاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در هرسال باید فراهم كند و این در حالی است كه هم‌اکنون روزانه ۴۰ تا ۵۰ نفر در حوادث جاده‌ای كشته می‌شوند. 

به گفته مدیرعامل راه‌آهن طبق مصوبه قانونی، به ازای هر تن كیلومتر بار كه از طریق حمل‌ونقل ریلی انجام شود، ۳۵ سی‌سی در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود كه سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در این رابطه به عاملین كمك خواهد كرد.

محمدزاده محاسبه نرخ صفر برای مالیات بر ارزش‌افزوده در حمل‌ونقل ریلی را ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در برنامه ششم عنوان كرد و گفت: در حال حاضر سهم مالیات بر ارزش‌افزوده در این بخش ۸ درصد و همچنین یك درصد فروش نفت و گاز برای توسعه كشور در نظر گرفته‌شده است.

وی با اشاره به اینكه وضعیت تخصیص اعتبارات و طرح‌های عمرانی در حال كاهش است خاطرنشان كرد: با توجه به اینكه دولت نمی‌تواند در توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری جدی داشته باشد به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این بخش باید با مشاركت دولت و بخش‌های صنعتی و معدنی صورت گیرد.

حمل 28 درصد از  4 کالای اساسی

محمدزاده خاطرنشان كرد: در سال جاری ۲۸ درصد از حمل‌ونقل ۴ كالای اصلی از طریق حمل‌ونقل ریلی صورت گرفته و ۶۶ درصد به حمل جاده‌ای اختصاص داشته است كه از این رقم نیز ۲۴ درصد حمل‌ونقل در مسیرهایی اتفاق افتاده كه ریل در آنجا وجود داشته است.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح كرد: در سال ۱۴۰۴ باید ۲۲۴ میلیون تن ماده معدنی در كشور حمل شود و اگر با روند فعلی پیش برویم، تنها یک‌سوم این میزان ماده معدنی قابل‌حمل از طریق ریل خواهد بود و بقیه آن باید از طریق حمل جاده‌ای، جابجا شود.

محمدزاده بابیان اینكه در حال حاضر وضعیت ساخت جاده و آزادراه در كشور وضعیت خوبی نیست و باید حمل‌ونقل ریلی توسعه یابد افزود: سهم راه‌آهن از دریافتی‌های تعرفه‌ای در سال ۹۲ ،۴۱ درصد بوده و این رقم در حال حاضر به ۲۸ درصد رسیده است.

دستور رئیس جمهوری برای ایجاد لیزینگ ریلی

مدیرعامل راه‌آهن همچنین با اشاره به صدور دستور رئیس‌جمهور برای تشكیل لیزینگ ریلی، گفت: صندوق توسعه ملی نیز در این زمینه اعلام آمادگی كرده‌ است.

مدیرعامل راه‌آهن در پایان از آمادگی راه‌آهن برای مشاركت در اتصال ریل به مراكز انبوه بار و مراكز تولید خبر داد و گفت: در راستی حل مشكلات ریلی باید از روش سرمایه‌گذاری مشترك بین دولت ، بخش‌های صنعتی و خصوصی استفاده كرد.

نظر شما